Premieredato:01-09-2016
Maria Alexandrovna
Maria Allash
Sergei Filin
Anatoliy Iksanov

Ballet Mécanique

Et stenkast fra Kremls tykke og r√łdlige mure troner en flot kronjuvel i russisk kulturliv ‚Äď Bolshoi teatret. Med sin smukke neoklassiske byggestil og rige traditioner repr√¶senterer teatret et uomg√¶ngeligt m√łdested for Moskvas pinger og spidser. Bag det smukke ydre foreg√•r der dog stort drama b√•de p√• scenen og bag kulissen. Det kommer med al tydelighed frem i den britiske dokumentarfilm Bolshoi Babylon, hvor tilskueren f√łres ind i en verden af intrige og graci√łsitet.

Miracle Film
Nedrigt syreangreb
Efter en kort introduktion til Bolshoi teatrets liv og historie overraskes eller n√¶rmere chokeres tilskueren, da det kommer frem, at teatrets kunstneriske leder, Sergei Filin, er blevet overh√¶ldt med syre af en maskeret gerningsmand. Et nedrigt og bestialsk angreb, der efterlader Filin n√¶sten blind og vansiret. Der g√•r dog ikke l√¶nge f√łr en af balletkompagniets dansere anholdes for at have bestilt syreangrebet. Misundelse og jalousi skulle v√¶re to blandt flere motiver. Efterforskningen og den efterf√łlgende retssag ber√łres kun sporadisk, hvilket filmen skal roses for.

Fornuftigt fortællegreb
Instrukt√łren af Bolshoi Babylon Nick Read benytter mestendels en fluen p√• v√¶ggen fort√¶llestil i sin velorkestrerede dokumentarfilm. Det er et fornuftigt fort√¶llegreb, da dramaet derved udfolder sig helt naturligt. Der benyttes b√•de interviews med ledende dansere og arkivoptagelser fra forestillinger. Is√¶r forestillingerne med deres pr√¶gtige kostumer og farverigdom indprenter sig i hukommelsen. Dertil underbygger flere interviews antagelsen om Rusland som et autokratisk og autorit√¶rt regime. Samfundskritikken er ikke et hovedspor i filmen, men ligger hele tiden latent under overfladen.

Miracle Film
Dokumentariske dyder
Det altovervejende fokus er p√• Filin, der efter l√¶gelig behandling vender tilbage til teatret med m√łrke solbriller. Det er ikke h√¶vn, der lyser ud af det fungerende venstre √łje men mest af alt entusiasme og livsgl√¶de. Magtkampene og skyldssp√łrgsm√•let lurer dog fortsat i truppen og den intrigante og kalkulerende direkt√łr Vladimir Urin g√łr ikke livet let for Filin. Bolshoi Babylon formidler et ukunstlet portr√¶t af livet p√• det traditionsrige Bolshoi teater. Der er ikke drejet for meget p√• de dramatiske knapper. Derimod sv√¶rger filmen til klassiske dokumentariske dyder som interviews og observerende kamera. En anbefalelsesv√¶rdig film om balletkunsten og den personlige pris, der f√łlger med, hvis man vil til tops.

I Syrien21/6

‚ÄĚFem småforbrydere. Tonvis af kokain. 27 døde. To overlevende og ikke skyggen af et bevis.‚ÄĚ Hvilken film er der tale om?