Adriana UgarteJulieta Arcos som ung
Michelle JennerBeatriz
Inma CuestaAva
Daniel GraoXoan Feijóo
Rossy de PalmaMarian

Et nagende afsavn

Pedro Almod√≥var er i sin tyvende spillefilm Julieta tilbage i velkendt territorie hos kvinder der f√łrer et dramatisk liv skildret i farvem√¶ttede smukke billeder. Julieta har masser af filmiske goder at give til sit publikum, men denne fascinerende skildring af en kvindes afsavn og skyld har en bevidst utilfredsstillende kerne, der holder den fra at v√¶re en af mesterinstrukt√łrens bedste ‚Äď men det er ogs√• h√•rd konkurrence.

Julieta er en midaldrende kvinde, der lever et tilsyneladende lykkeligt liv i Madrid. Et tilf√¶ldigt m√łde med hendes datters tidligere veninde tr√¶kker dog skeletter ud af skabet. Julieta har tilsyneladende ikke haft kontakt med sin datter Antia i √•revis og ved heller ikke hvor hun befinder sig. Hvordan det er kommet s√• vidt giver Julieta svar p√• gennem det brev som Julieta derefter s√¶tter sig til at skrive. St√łrstedelen af historien fort√¶lles herefter i flashbacks og afsl√łrer historien om en kvinde, der har iagttaget sit eget liv fra sidelinjen, og hvis skyld og afsavn er blevet altdominerende.

Julieta spilles af henholdsvis Adriana Ugarte som ung og Emma Su√°rez som √¶ldre kvinde. Mere end alder er det dog Julietas oplevelser der skiller de to pr√¶stationer. De to skuespillerinde repr√¶senterer Julieta p√• hver sin side af hendes st√łrste livskriser. Det er to meget forskellige pr√¶stationer, og de skiftende skuespillerinder er en af filmens st√łrste forcer. Derudover m√• Julieta siges at v√¶re 'Almod√≥var-classic' i sit udtryk. Imponerende farvem√¶ttede billeder pr√¶ger filmen. S√¶rligt den blodr√łde farve g√•r igen ‚Äď om det er i Julietas kjole eller de kager hun forg√¶ves bager til sin frav√¶rende datters f√łdselsdag. Den gamle Almod√≥var-kending Rossy de Palma dukker da ogs√• op som en scenestj√¶lende husholderske. Hertil f√łjes Alberto Iglesias' til tider jazzede sp√¶ndingsmusik med n√¶sten direkte referencer til Hitchcocks hofkomponist Bernard Hermann. Resultatet er at Julieta p√• Almod√≥varsk vis er en fryd for b√•de √łjne og √łrer.

Inspirationen fra Hitchcock stopper ikke ved musikken. Filmen er i h√łj grad struktureret som en kriminalg√•de ‚Äď bare uden forbrydelse. I stedet er mysteriet Julieta selv, hvis liv optrevles gennem filmens spilletid. Desv√¶rre lader Almod√≥var Julietas afsavn smitte p√• filmens struktur. De vigtigste begivenheder i hendes liv er hun sj√¶ldent vidne til, og publikum er det dermed heller ikke. Ofte fort√¶lles de vigtigste informationer af andre karakterer lang tid efter de er fundet sted. Det har selvf√łlgelig en pointe; publikum lider det samme afsavn som Julieta, men det er desv√¶rre ikke filmisk tilfredsstillende, og det begr√¶nser publikums engagement i fort√¶llingen. De enkelte gange, hvor vi er vidne til de dramatiske begivenheder, er samtidig klart filmens bedste scener. S√¶rligt en dramatisk og dr√łmmende togtur, hvor den unge Julieta m√łder Antias far for f√łrste gang er mindev√¶rdig.

M√•ske er det fordi Julieta er en filmatisering af tre noveller af Alice Munro, at Almod√≥var kun glimtvis f√•r gjort materialet til sit eget, med den passion og excentricitet han er kendt for. Eller er det m√•ske fordi en film, der b√•de tematisk og strukturelt baseres p√• afsavn, aldrig rigtigt kan blive helt gribende? Resultatet er i hvert fald at Julieta er et must for Almod√≥var-fans og bestemt ogs√• v√¶rd at se for andre, men samtidig ikke en af instrukt√łrens bedste film. Mindre kan heldigvis ogs√• g√łre det.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvilken film har Morten Arnfred ikke instrueret?