Chronic

Varighed:93 minutter
Instruktør:Michel Franco

Premieredato:15-09-2016
Tim RothDavid

En god dag at d√ł

Det er ofte kvinder, der skildres som k√¶rlige og omsorgsdragende sygeplejersker, men i den mexicanske instrukt√łr Michael Francos seneste film Chronic, bliver der sl√•et hul p√• denne stereotyp. I filmen m√łder tilskueren en mandlig Florence Nightingale i form af hjemmesygeplejersken David ‚Äď spillet superbt af Tim Roth. Chronic er i sagens natur en velvalgt titel for en film, der ud√¶sker sm√• tragiske og r√łrende hverdagskr√łniker. Filmen udspiller sig et umiddelbart ukendt sted i USA. Formentlig vestkysten. Det er ikke s√• afg√łrende, da fokus er andetsteds. Filmens locations er nemlig prim√¶rt henlagt til hjemmets fire v√¶gge. Her hviler en behagelig tryghed. Disse omgivelser fungerer som en beskyttende kapsel mod omverdenens kaos. Alligevel kommer man aldrig rigtigt ind under huden p√• de sygdomsramte ‚Äď alle d√łdeligt syge ‚Äď som David skiftevis passer. Patienterne placeres alle i statiske positioner, som liggende i en seng eller siddende i en sofa. De er dog under konstant og n√¶nsomt opsyn fra David, der v√•gner ved den mindste lyd, eller er der, n√•r de f√•r ufrivillig vandladning.

Øst for Paradis
Symbiotisk relation
Chronic er overvejende fortalt kronologisk med enkelte tidsspring. Tempoet er stillest√•ende og konflikterne er st√¶rkt nedtonede. Selv da David bliver beskyldt for at have udnyttet en mandlig patient, er der ikke det store till√łb til et eskalerende drama. Besk√¶ringerne i filmen underbygger fint dette udsagn. P√• intet tidspunkt kommer man helt t√¶t p√• karaktererne, s√•ledes benyttes ingen n√¶rindstillinger af karaktererne. End ikke i de mest personlige og intime scener. Selv fra beh√łrig afstand hersker der ingen tvivl om, at Tim Roth yder en fremragende pr√¶station som den dobbeltsidige hjemmesygeplejerske David, der b√•de drager omsorg for sine patienter, men ligeledes indg√•r i, hvad der kan virke som en n√¶rmest symbiotisk relation til dem. Replikkerne er mestendels knappe og ordvekslingerne korte.

Intellektuelt udfordret
Sj√¶ldent har man set den menneskelige krop fremstillet s√• upr√¶tenti√łs som i Chronic. I mange film bliver kroppen ofte oph√łjet til sexobjekt eller er genstand for sentimentale forestillinger. I Chronic er kroppen fremstillet, som den beholder af menneskelig liv og sj√¶l, som den i allerh√łjeste grad er. Samtidig bliver tilskueren l√łbende intellektuelt udfordret i forhold til sp√łrgsm√•l om aktiv d√łdshj√¶lp. Identifikationsm√¶ssigt bliver tilskueren ligeledes sat p√• en intrikat pr√łve, da David p√• mange punkter har sociopatiske tr√¶k. David er eksempelvis ikke bleg for at lyve, omend det er uskyldige l√łgne. Dertil har han en temmelig blakket fortid. Egentlig ved vi ikke meget om Davids fortid, hvilket b√•de fascinerer og frast√łder.

Øst for Paradis
N√łgternt og prunkl√łst
Chronic er bestemt ikke en film, der lefler for sit publikum. Tv√¶rtimod fors√łger den at give et s√¶rdeles n√łgternt og prunkl√łst portr√¶t af en monoton hverdag med plejeopgaver og samtidig skildre den til tider h√•rfine balance mellem overgreb og omsorg, der kan opst√• i m√łdet med en patient, der √łnsker at d√ł, og en plejer der blot √łnsker at hj√¶lpe med daglige g√łrem√•l. Den n√¶rmeste pendant rent stemningsm√¶ssigt til Chronic kunne v√¶re Michael Hanekes mesterv√¶rk Amour, hvor en √¶gtemand tager sig af sin d√łende kone. Chronic er ikke et mesterv√¶rk, da den mangler mere dybde og indimellem fremst√•r langtrukken. Den er dog v√¶ldig tankev√¶kkende og uden at skulle afsl√łre for meget her p√• falderebet, s√• er slutningen aldeles sk√•nselsl√łs og paradoksal.

Hvem passer ikke ind?