Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Victoria Carmen SonneEmilie
Mads ReutherEsben
Elliott Crosset HoveKnud
Esben Dalgaard AndersenRune
Aske BangS√łren

Weltschmerz p√• N√łrrebro

Vi er p√• N√łrrebro ‚Äď ikke det sorte etnisk ukorrekte ‚Äď men det unge t√¶mmede vilde. Hvor sm√• overbefolkede lejligheder med bagg√•rde, lokum i g√•rden nu er renoverede og afl√łst af for√¶ldrek√łb. Studenterf√¶llesskab i afskallede rummelige, velfungerende andelslejligheder. Et milj√ł med en svag duft af fortidens slum ‚Äď nu ungt, energisk, kreativt. Det er her og nu. Vi har fart p√•, der er s√• meget vi skal n√•. Flasker, der skal t√łmmes, joints, der skal ryges, damer/herrer, der skal l√¶gges ned. Og ind-i-mellem eksamener, der skal best√•s.
Jo, ungdommen har fart p√• ‚Äď og det er det Rasmus Heisterbergs debutfilm I blodet viser. En rigtig "run and jump"-film. Vi er on location med r√łdder helt tilbage til 60ernes franske filmb√łlge ‚Äď nu i farver ‚Äď men fortsat med ungdoms spleen, weltschmerz og dr√łmmen om at flygte v√¶k fra hverdagens overfladiske borgerlige milj√ł. P√• evig jagt efter egen identitet. Eller hvad? Sidst var dansk film p√• de kanter, for sm√• 20 √•r siden, med film-ikonet, det lille ungdoms mesterv√¶rk Let's Get Lost (Jonas Elmer, 1997).

Simon (Kristoffer Bech, fint d√¶kkende) er I blodet stud.med. ‚Äď endda en af dem med topkarakter. Han lever i bof√¶llesskab med tre j√¶vnaldrende drenger√łve. Her leves livet p√• stj√•len hospitalssprit, beat, diskos, eksamensl√¶sning, opvask og k√¶restesorger mm. Kort sagt en dansk students eventyr anno 2016, der nu levendeg√łres i det gamle arbejderkvarter, N√łrrebro.
Nok er Simon en pr√¶miestudent ‚Äď men han har ogs√• en dunkel side. Det er ham, der stj√¶ler spritten p√• hospitalet (nok ikke den f√łrste stud.med.!), befrier geden fra en b√łrnehave, provokerer til slagsm√•l p√• Roskilde Festivalen, skubber under et cykelkapl√łb til kammeraten, der styrter og br√¶kker armen ‚Äď og nok st√łrste svigt: Ligger i med bedstevennens pige. Simon er en kompliceret karakter, utilregnelig i sine destruktive handlinger, samtidigt begavet, kontrollerende, observerende og identitets s√łgende.

Selvf√łlgelig skal Simon m√łde Emilie (Victoria Carmen Sonne ‚Äď sk√łnt at se hende og en r√¶kke nye ansigter) begge desillusionerede og samtidigt tilsyneladende f√łlelsesm√¶ssigt kontrolleret. Fast parforhold og ansvar er sm√•borgerlige overvurderede dyder. Den eksistentialistiske totale frihed er m√•let. Dr√łmmen fors√łges realiseres i en svensk sommerhusidyl, hvor Simon og Emilie flygter ind i en transident verden med underlige svampe og urtekog som trylledrik.

Drengene er ved at blive voksne og bof√¶llesskabets tid er i opl√łsning. Kun Simon t√łver i sin identitetskrise og h√¶nger fast i h√•bet om at finde en mening med det hele f.eks. gennem et vikariat p√• et hospitalsskib i Bolivia.
I Blodet forg√•r over en sommer, hvor byens rytme er filmens puls. N√¶sten forpustet i sin storby symfoni. Dronning Louises Bro, overgangen til N√łrrebro, ligger poetisk i de lyse n√¶tters sk√¶r. Byens tage danner nu overgang til en natursk√łn tr√¶omkranset fjord. Det er en symbolik, der vil noget. Ellers er filmen meget konkret. I filmens hospitals scener, g√•r den endda meget t√¶t p√• liv og d√łd. Vi er med Simon p√• den kirurgiske afdeling, hvor han brutalt konfronteres med en f√łdsel ‚Äď og d√łd.

Sommeren er snart til ende. Er Simon t√¶t p√• at blive voksen? M√•ske er vi lidt ligeglade. Og det er nok filmens svaghed. Underligt nok for filmens instrukt√łr Rasmus Heistenberg har Roberter og Bodiller p√• kaminhylden, som medforfatter til en stribe af dansk films dramatiske succeser. I blodet er en velfortalt, √¶rlig ungdomsfilm ‚Äď der nok imponerer ved sin professionalisme i autentisk spil og stil, men keder lidt ved sin manglende psykologiske dynamik ‚Äď ikke mindst, n√•r man just ikke h√łrer til filmens m√•lgruppe.

Hvilken instruktør står bag den kommende filmatisering af Marvel tegneserien The Hulk?