Anmeldelsesdato:12-09-2016
Bill Murrayst: Baloo
Ben Kingsleyst: Bagheera
Idris Elbast: Shere Khan
Lupita Nyong'ost: Raksha
Scarlett Johanssonst: Kaa

Liv i junglen

En af Disneys mest kendte og bredt elskede tegnefilm er den jazzede Junglebogen fra 1967, hvor menneskebarnet Mowgli voksede op blandt ulve, men måtte finde nye venner i forsøget på at overleve den onde tiger Shere Khan. Disney-koncernen er i disse år i gang med en større genindspilningsrunde, hvor klassiske tegnefilm bliver omsat til live action – altså klassiske film med rigtige skuespillere i rollerne. Det er genbrug, men trods alt mere interessant genbrug end den strøm af halvbagte fortsættelser til de store klassikere, som har været drømmefabrikkens strategi de sidste mange år. Faktisk har Junglebogen fået en live action-overhaling for 22 år siden, hvor man brugte trænede dyr omkring Jason Lees Mowgli, men denne udgave har sat ambitionsniveauet endnu højere.

Efter Maleficient, som genfortolkede Snehvide-fortællingen, og Kenneth Branaghs Cinderella, som – nå, ja – genindspillede Askepot i traditionelle klæder, så er det nu altmuligmanden Jon Favreau, som tager livgreb med få Junglebogens jungle og mangfoldige dyreliv gjort levende. Det bliver på Dr. Doolittle-modellen, hvor dyrene er dygtigt animeret, så de også kan tale så livagtigt, som noget så kunstigt nu engang kan blive. Filmen er i flot 3D og allerede fra første øjeblik indstillet på at imponere og underholde med store billeder og et højt, actionpræget tempo.

Overordnet set fungerer denne genindspilning godt som et kulørt eventyr med fuld fart over feltet og nogle oprigtigt skræmmende scener undervejs, ikke mindst med Shere Khan, som nok skal kunne sætte mareridt i hovederne på de yngste gæster. Man skal nemlig være opmærksom på, at Disney modigt nok er gået efter en mørkere tone med et klarere fundament i Rudyard Kiplings oprindelige bøger. Selvfølgelig ser vi ikke direkte drab mellem dyrene – det er trods alt stadig en film for store børn – men dyr dør og drenge er truet på livet, og Khan og den forføreriske slange Kaas er skræmmende realiseret.

Handlingen er strukturelt den samme, men med mange afstikkere og nye vinkler på det kendte forlæg. Sangene er stort set skåret ud, men helt slippe de klassiske jazz-toner fra tegnefilmen kan man ikke bære, så vi får både hittet ”The Bare Necessities” og King Louies ”I Wanna Be Like You” i tilpassede udgaver. Det giver en sær familiær følelse, men tilføjer reelt ikke den ellers ganske velfungerende live action-version nogen merværdi.

Junglebogen lykkedes bedst, når den skildrer filmens kulørte og altid imponerende flotte univers. Der er næsten en overjordisk Avatar-stemning over de flotteste scener – og man må blot konstatere, at man kan meget med en computer. Den unge dreng, der som eneste levende væsen, spiller hovedrollen som Mowgli formilder med varierende held figurens ubændige trang til eventyr. Sine steder fint og optimistisk, andre gange noget stift, mens filmens egentlig attraktioner vimser rundt om ham.

De mange animerede dyr fører næsten filmen tilbage til dens tegnefilmsbaggrund, blot i et moderne snit, hvor Walt Disneys mange håndtegnere er udskiftet af koldt kalkulerende hukommelseskredse på nogle velbyggede grafikkort. Favreau udnytter i det store hele mulighederne godt, og han får skabt en verden, som man ser frem til at genbesøge. Både ved et gensyn med denne historie og i den fortsættelse, som allerede er så godt som på plads. Især Baloo i Bill Murrays tilbagelænede udlægning er så godt en makker for den lidt ferske Mowgli, at der sagtens kan findes flere eventyr med de to makkere.

Jon Favreau er klart manden i centrum med det herlige ekstramateriale, man finder på blu-ray'en. Han har indtalt et behageligt og interessant kommentarspor, hvor han kommer godt i dybden med de forskellige aspekter omkring skabelsen af filmen; og han er også et solidt anker i den lange featurette "The Jungle Book Reimagined", der tager os bag kameraet. De to kortere indslag om Mowgli-figuren og King Louis-sekvensen er dog lige ledes værd at se. Bonusmaterialet er ikke massivt i omfang, men kvaliteten er derimod stærk.

The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3
Life23/3