Anmeldelsesdato:12-09-2016
Bill Murrayst: Baloo
Ben Kingsleyst: Bagheera
Idris Elbast: Shere Khan
Lupita Nyong'ost: Raksha
Scarlett Johanssonst: Kaa

Liv i junglen

En af Disneys mest kendte og bredt elskede tegnefilm er den jazzede Junglebogen fra 1967, hvor menneskebarnet Mowgli voksede op blandt ulve, men m√•tte finde nye venner i fors√łget p√• at overleve den onde tiger Shere Khan. Disney-koncernen er i disse √•r i gang med en st√łrre genindspilningsrunde, hvor klassiske tegnefilm bliver omsat til live action ‚Äď alts√• klassiske film med rigtige skuespillere i rollerne. Det er genbrug, men trods alt mere interessant genbrug end den str√łm af halvbagte forts√¶ttelser til de store klassikere, som har v√¶ret dr√łmmefabrikkens strategi de sidste mange √•r. Faktisk har Junglebogen f√•et en live action-overhaling for 22 √•r siden, hvor man brugte tr√¶nede dyr omkring Jason Lees Mowgli, men denne udgave har sat ambitionsniveauet endnu h√łjere.

Efter Maleficient, som genfortolkede Snehvide-fort√¶llingen, og Kenneth Branaghs Cinderella, som ‚Äď n√•, ja ‚Äď genindspillede Askepot i traditionelle kl√¶der, s√• er det nu altmuligmanden Jon Favreau, som tager livgreb med f√• Junglebogens jungle og mangfoldige dyreliv gjort levende. Det bliver p√• Dr. Doolittle-modellen, hvor dyrene er dygtigt animeret, s√• de ogs√• kan tale s√• livagtigt, som noget s√• kunstigt nu engang kan blive. Filmen er i flot 3D og allerede fra f√łrste √łjeblik indstillet p√• at imponere og underholde med store billeder og et h√łjt, actionpr√¶get tempo.

Overordnet set fungerer denne genindspilning godt som et kul√łrt eventyr med fuld fart over feltet og nogle oprigtigt skr√¶mmende scener undervejs, ikke mindst med Shere Khan, som nok skal kunne s√¶tte mareridt i hovederne p√• de yngste g√¶ster. Man skal nemlig v√¶re opm√¶rksom p√•, at Disney modigt nok er g√•et efter en m√łrkere tone med et klarere fundament i Rudyard Kiplings oprindelige b√łger. Selvf√łlgelig ser vi ikke direkte drab mellem dyrene ‚Äď det er trods alt stadig en film for store b√łrn ‚Äď men dyr d√łr og drenge er truet p√• livet, og Khan og den forf√łreriske slange Kaas er skr√¶mmende realiseret.

Handlingen er strukturelt den samme, men med mange afstikkere og nye vinkler p√• det kendte forl√¶g. Sangene er stort set sk√•ret ud, men helt slippe de klassiske jazz-toner fra tegnefilmen kan man ikke b√¶re, s√• vi f√•r b√•de hittet ‚ÄĚThe Bare Necessities‚ÄĚ og King Louies ‚ÄĚI Wanna Be Like You‚ÄĚ i tilpassede udgaver. Det giver en s√¶r famili√¶r f√łlelse, men tilf√łjer reelt ikke den ellers ganske velfungerende live action-version nogen merv√¶rdi.

Junglebogen lykkedes bedst, n√•r den skildrer filmens kul√łrte og altid imponerende flotte univers. Der er n√¶sten en overjordisk Avatar-stemning over de flotteste scener ‚Äď og man m√• blot konstatere, at man kan meget med en computer. Den unge dreng, der som eneste levende v√¶sen, spiller hovedrollen som Mowgli formilder med varierende held figurens ub√¶ndige trang til eventyr. Sine steder fint og optimistisk, andre gange noget stift, mens filmens egentlig attraktioner vimser rundt om ham.

De mange animerede dyr f√łrer n√¶sten filmen tilbage til dens tegnefilmsbaggrund, blot i et moderne snit, hvor Walt Disneys mange h√•ndtegnere er udskiftet af koldt kalkulerende hukommelseskredse p√• nogle velbyggede grafikkort. Favreau udnytter i det store hele mulighederne godt, og han f√•r skabt en verden, som man ser frem til at genbes√łge. B√•de ved et gensyn med denne historie og i den forts√¶ttelse, som allerede er s√• godt som p√• plads. Is√¶r Baloo i Bill Murrays tilbagel√¶nede udl√¶gning er s√• godt en makker for den lidt ferske Mowgli, at der sagtens kan findes flere eventyr med de to makkere.

Jon Favreau er klart manden i centrum med det herlige ekstramateriale, man finder på blu-ray'en. Han har indtalt et behageligt og interessant kommentarspor, hvor han kommer godt i dybden med de forskellige aspekter omkring skabelsen af filmen; og han er også et solidt anker i den lange featurette "The Jungle Book Reimagined", der tager os bag kameraet. De to kortere indslag om Mowgli-figuren og King Louis-sekvensen er dog lige ledes værd at se. Bonusmaterialet er ikke massivt i omfang, men kvaliteten er derimod stærk.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5
Alt eller intet25/5