Premieredato:22-09-2016
Pierfrancesco FavinoFilippo Malgradi
Greta ScaranoViola
Jean-Hugues AngladeCardinal Berchet
Elio GermanoSebastiano

Rom står for fald

Det er en novembernat i Rom. Regnen falder s√• tungt, at Tiberen truer med at g√• over sine breder. I den kriminelle underverden lurer et kommende opg√łr og generationsskifte. I Vatikanet har paven bestemt sig for at abdicere. Imens pisser en magtfuld politiker helt bogstaveligt p√• Italien fra sin hotelbalkon, mens en mindre√•rig prostitueret d√łr af en overdosis i sengen bag ham. S√•dan starter det ambiti√łse gangsterdrama Suburra og herfra g√•r det kun ned af bakke for alle involverede ‚Äď med undtagelse af publikum i biografstolene. Det her er nemlig en film af us√¶dvanligt h√łj klasse.

Filmbazar
Den unge prostitueredes d√łd s√¶tter grus i maskineriet p√• et komplot, der har til sigte at f√• gennemf√łrt en byfornyelseslov. Denne lov skal forvandle en af Roms forst√¶der til et forlystelsesparadis ‚Äď Italiens svar p√• Las Vegas. En k√¶de af begivenheder s√¶ttes i gang der involverer b√•de Roms gangsterbosser og gennemkorrumperede politikere. Bag det hele sv√¶ver den mystiske gangsterboss 'Samurai', som tilsyneladende alle frygter. Filmen udspiller sig over 7 dage i november 2011 og t√¶ller ned til en opkommende 'dommedag'. Hvem eller hvad det bliver dommedag for skal ikke afsl√łres her, men en ting er sikkert. Det bliver b√•de blodigt og underholdende.

Suburra er baseret p√• romanen af samme navn af Carlo Bonini og Giancarlo De Cataldo. Det komplekse plot jonglerer adr√¶t med utallige karakterer og plottr√•de. Det giver filmen et litter√¶rt pr√¶g, som man ellers kun finder det i de bedste nyere TV-produktioner fra bl.a. HBO. Alle karakterer f√•r mere end blot en dimension, mens deres sk√¶bner langsomt v√¶ves sammen, og man mister aldrig tr√•den i det ellers ganske komplekse plot. Filmen finder endda tid til √łmhed for sine ellers brutale og usympatiske karakterer. Det er simpelthen et narrativt mesterstykke.

Dermed ikke sagt at filmen er langsom. Det tillader instrukt√łren Stefano Sollima ikke. Brutale nedslag af vold, n√•r de forskellige magtkonstellationer i Rom t√łrner sammen, injicerer rigelige m√¶ngder adrenalin i Suburra. En forbavsende skudduel i et supermarked v√¶kker minder om Michael Mann og det legendariske bankr√łveri i Heat. Samtidig har filmen mere end rigeligt stil. Dommedagsregnen falder s√• tungt at selv filmens mellem ‚Äď og rulletekster drypper. De mange karakterer f√¶rdes i gr√• overskyede dage og bl√• og guldfarvede brutale n√¶tter, mens M83's pulserende musik leverer b√•de storhed og intimitet. Over det hele hviler en n√¶sten overjordisk stemning, leveret af pavens abdicering og filmens konstante nedt√¶lling til 'dommedag'

Hele skuespilensemblet leverer fantastiske pr√¶stationer ‚Äď flere end der er plads til at liste her. Jeg vil nu alligevel fremh√¶ve tre af dem. Pierfrancesco Favino pr√¶senterer den korrupte politiker Filippo Malgradi som en mand splittet mellem hvem han b√łr v√¶re, og hvem han er. 'Samurai' spilles af Claudio Amendola, hvis n√¶sten bedstefaderlige ydre og f√łlsomme √łjne skjuler filmens mest uhyggelige figur. Sidst, men ikke mindst, Greta Scarano der som gangsterk√¶resten Viola undervurderes af alle omkring sig, men gemmer p√• um√•delig handlekraft.

Filmbazar
Suburra pr√¶senterer et dystopisk billede af et Italien drevet af korrupte og brutale m√¶nd. Kvinderne henvises til at v√¶re trof√¶koner, prostituerede eller uvidende husm√łdre ‚Äď men som alt andet i Suburra st√•r denne patriarkalske struktur for fald. Det afsl√łres i en imponerende slutning der gav denne anmelder g√•sehud, og som p√• en og samme tid binder fort√¶llingen sammen og peger fremad.

Lad os gemme den sjette stjerne til den kommende Netflix-serie som Suburra skal aff√łde. Her er der mulighed for at bev√¶ge historien lidt l√¶ngere v√¶k fra gangster-klicheerne som filmen trods alle sine kvaliteter er baseret p√•. Ja, vi har set alle ingredienserne f√łr, men n√•r de er sammensat s√• effektivt som her, m√• man overgive sig. Suburra fortjener et stort publikum, og lur mig om ikke ogs√• Netflix-serien bliver et popkulturelt f√¶nomen n√•r den lander i 2017.

Hvilket navn er ikke navnet på en Bond-babe?