Premieredato:22-09-2016
Pierfrancesco FavinoFilippo Malgradi
Greta ScaranoViola
Jean-Hugues AngladeCardinal Berchet
Elio GermanoSebastiano

Rom står for fald

Det er en novembernat i Rom. Regnen falder så tungt, at Tiberen truer med at gå over sine breder. I den kriminelle underverden lurer et kommende opgør og generationsskifte. I Vatikanet har paven bestemt sig for at abdicere. Imens pisser en magtfuld politiker helt bogstaveligt på Italien fra sin hotelbalkon, mens en mindreårig prostitueret dør af en overdosis i sengen bag ham. Sådan starter det ambitiøse gangsterdrama Suburra og herfra går det kun ned af bakke for alle involverede – med undtagelse af publikum i biografstolene. Det her er nemlig en film af usædvanligt høj klasse.

Filmbazar
Den unge prostitueredes død sætter grus i maskineriet på et komplot, der har til sigte at få gennemført en byfornyelseslov. Denne lov skal forvandle en af Roms forstæder til et forlystelsesparadis – Italiens svar på Las Vegas. En kæde af begivenheder sættes i gang der involverer både Roms gangsterbosser og gennemkorrumperede politikere. Bag det hele svæver den mystiske gangsterboss 'Samurai', som tilsyneladende alle frygter. Filmen udspiller sig over 7 dage i november 2011 og tæller ned til en opkommende 'dommedag'. Hvem eller hvad det bliver dommedag for skal ikke afsløres her, men en ting er sikkert. Det bliver både blodigt og underholdende.

Suburra er baseret på romanen af samme navn af Carlo Bonini og Giancarlo De Cataldo. Det komplekse plot jonglerer adræt med utallige karakterer og plottråde. Det giver filmen et litterært præg, som man ellers kun finder det i de bedste nyere TV-produktioner fra bl.a. HBO. Alle karakterer får mere end blot en dimension, mens deres skæbner langsomt væves sammen, og man mister aldrig tråden i det ellers ganske komplekse plot. Filmen finder endda tid til ømhed for sine ellers brutale og usympatiske karakterer. Det er simpelthen et narrativt mesterstykke.

Dermed ikke sagt at filmen er langsom. Det tillader instruktøren Stefano Sollima ikke. Brutale nedslag af vold, når de forskellige magtkonstellationer i Rom tørner sammen, injicerer rigelige mængder adrenalin i Suburra. En forbavsende skudduel i et supermarked vækker minder om Michael Mann og det legendariske bankrøveri i Heat. Samtidig har filmen mere end rigeligt stil. Dommedagsregnen falder så tungt at selv filmens mellem – og rulletekster drypper. De mange karakterer færdes i grå overskyede dage og blå og guldfarvede brutale nætter, mens M83's pulserende musik leverer både storhed og intimitet. Over det hele hviler en næsten overjordisk stemning, leveret af pavens abdicering og filmens konstante nedtælling til 'dommedag'

Hele skuespilensemblet leverer fantastiske præstationer – flere end der er plads til at liste her. Jeg vil nu alligevel fremhæve tre af dem. Pierfrancesco Favino præsenterer den korrupte politiker Filippo Malgradi som en mand splittet mellem hvem han bør være, og hvem han er. 'Samurai' spilles af Claudio Amendola, hvis næsten bedstefaderlige ydre og følsomme øjne skjuler filmens mest uhyggelige figur. Sidst, men ikke mindst, Greta Scarano der som gangsterkæresten Viola undervurderes af alle omkring sig, men gemmer på umådelig handlekraft.

Filmbazar
Suburra præsenterer et dystopisk billede af et Italien drevet af korrupte og brutale mænd. Kvinderne henvises til at være trofækoner, prostituerede eller uvidende husmødre – men som alt andet i Suburra står denne patriarkalske struktur for fald. Det afsløres i en imponerende slutning der gav denne anmelder gåsehud, og som på en og samme tid binder fortællingen sammen og peger fremad.

Lad os gemme den sjette stjerne til den kommende Netflix-serie som Suburra skal afføde. Her er der mulighed for at bevæge historien lidt længere væk fra gangster-klicheerne som filmen trods alle sine kvaliteter er baseret på. Ja, vi har set alle ingredienserne før, men når de er sammensat så effektivt som her, må man overgive sig. Suburra fortjener et stort publikum, og lur mig om ikke også Netflix-serien bliver et popkulturelt fænomen når den lander i 2017.

Han blev tilbage i 1941 den første i historien, der modtog 4 Oscar-nomineringer for den samme film. Hvad hed han?