Kurt RussellJimmy Harrell
Kate HudsonFelicia
Gina RodriguezAndrea Fleytas
John MalkovichVidrine
Dylan O'BrienCaleb Holloway

N√•r urkr√¶fterne slippes l√łs

I 2010 skete en frygtelig ulykke p√• olieboreplatformen Deepwater Horizon. Eksplosionen kunne ses fra over 50 kilometer v√¶k, 11 personer mistede livet og resultatet var et af de st√łrste olieudspil nogensinde. Deepwater Horizon fors√łger at fort√¶lle denne historie som en kombination af hyldest til de redningsfolk og borebisser, der var involveret i ulykken, og klassisk underholdende katastrofefilm, hvor m√•let er at spr√¶nge s√• meget i luften som muligt p√• kortest tid. Balancen mellem de to glipper i ny og n√¶, men Deepwater Horizon er alligevel et underholdende bekendtskab.

Filmen f√łlger Mark Wahlbergs chefelektriker Mike Williams ombord p√• Deepwater Horizon. Han er del af det hold der skal forberede hullet langt under jorden til boring. Med ham er Kurt Russells sikkerhedschef Jimmy Harrel og den sleske repr√¶sentant fra BP, Donald Vidrine, spillet af John Malkovich. Alle m√•lingerne peger p√• at trykket under boreplatformen er for h√łjt, men BP skubber p√•. Resultatet er, som bekendt, katastrofalt.

Deepwater Horizon spilder ikke meget tid med at komme ud til boreplatformen. Det er et godt valg, for de noget sukkers√łde scener i Williams familien, der indleder filmen, er ikke specielt vellykkede. Vi indf√łres lige lovligt p√¶dagogisk, og med hj√¶lp fra en overbrusende sodavand, i hvordan arbejdet p√• boreplatformen g√•r for sig. Bedre g√•r det ude p√• platformen der er solidt og overbevisende rekonstrueret. Her fyldes filmen af teknisk jargon mellem de h√•rdtarbejdende borebisser. Det meste af det g√•r over publikums hoved, men det leverer en realistisk fluen-p√•-v√¶ggen fornemmelse. De ildevarslende billeder, af en havbund der bogstaveligt er ved at eksplodere, taler til geng√¶ld sit eget tydelige sprog.

Denne ansp√¶ndte f√łrste halvdel, hvor seje Kurt Russell og pengehungrende Malkovich debatterer om arbejdet er for farligt til at forts√¶tte, er virkelig velfungerende. Mens naturkr√¶fterne ulmer under overfladen, ser vi langsomt puslespilsbrikkerne samle sig til den katastrofe, der lurer i horisonten. Filmen tager sig her forbavsende god tid til at opbygge sp√¶nding, mens vi introduceres for boreplatformens crew, der tilsyneladende hovedsageligt best√•r af sympatiske 'good ol' boys' fra de amerikanske sydstater.

Katastrofens start er ogs√• vellykket. Lyden f√•r s√¶derne til at ryste i biografen da de mange tons olie kommer v√¶ltende op fra dybt under jorden, og boreplatformen forvandles til et inferno af ild i den m√łrke nat. Det er den type filmsprog, der g√•r direkte i indvoldene. Af samme grund er Deepwater Horizon v√¶rd at se i den st√łrste og mest larmende biograf man kan finde. N√•r den er bedst, giver filmen en fornemmelse af det helvede de stakkels mennesker ombord p√• platformen m√•tte gennemg√•.

Desv√¶rre varer det ikke ved. Der klippes panisk mellem forskellige lokaliteter p√• boreplatformen, og publikum mister langsomt fornemmelsen af hvad der foreg√•r ‚Äď og interessen ‚Äď mens Mark Wahlberg tilsyneladende l√łber tilf√¶ldigt rundt p√• boreplatformen. Heldigvis er katastrofen overst√•et inden det filmisk g√•r helt galt, og vi pr√¶senteres for en epilog der lader den ellers noget uj√¶vne Mark Wahlberg have et √łjeblik af kl√¶delig s√•rbarhed. Det er ogs√• her filmen g√•r all-in p√• at hylde de mennesker der mistede livet i katastrofen. Det tenderer m√•ske til det kvalme i en europ√¶isk optik, men forbliver dog alligevel smagfuldt i sidste ende.

Bag spektaklet lurer en overraskende vred Hollywood-film. BP fremhæves i både ved navn og logo, og der peges en slet skjult finger mod det enorme olieselskab, som den grådige synder bag katastrofen. Det er et forfriskende direkte angreb som man sjældent ser det fra denne type film.

Deepwater Horizon er til tider for r√łrstr√łmsk, og til tider for kaotisk. Det er dog alligevel v√¶rd at g√• i biografen for at opleve n√•r de overv√¶ldende urkr√¶fter buldrende slippes l√łs. B√•de olien dybt under havbunden ‚Äď men selvf√łlgelig ogs√• Kurt Russell.

The Square23/11

Joel Schlesinger instruerede i 1971 den første større film, hvor de mandlige hovedpersoner kysser hinanden på læberne ‚Äď hvad hedder filmen?