Jacob Holdt: Mit liv i billeder

Varighed:90 minutter
Instruktør:Niels-Ole Rasmussen

Premieredato:05-10-2016
Jacob Holdt

P√• rejse med pr√¶stes√łnnen i Guds eget land

De fleste kender vel til f√łlelsen af snigende udl√¶ngsel. For nogle bliver det ved tanken, for andre f√łrer det til en l√¶ngere rejse under fremmede himmelstr√łg og for nogle helt tredje, bliver det til selve tilv√¶relsens ledestjerne. Den danske fotograf og forfatter Jacob Holdt, som mange nok kender gennem hans tankev√¶kkende lysbilledshow "Amerikanske billeder", h√łrer utvivlsomt til den sidste kategori. I en menneskealder har Holdt valfartet rundt p√• det brogede amerikanske kontinent. Under sine rejser har han indlogeret sig hos ludfattige sorte og overnattet hos stenrige ber√łmtheder. I den vellykkede dokumentarfilm Jacob Holdt: Mit liv i billeder stilles der skarpt p√• Holdts mange beundringsv√¶rdige meritter. Det er dog p√• ingen m√•de et sk√łnmaleri, som filmen optegner. Derimod er den fyldt med bristede illusioner og bedr√łvelige eksistenser. Mest af alt er filmen dog fyldt med idealisme og inspiration.

DOX:BIO
Politisk l√łbebane
Et sp√¶ndende og ikke s√¶rligt belyst kapitel i Holdts liv er √•rene inden han rejser til USA. S√•ledes indvies vi i Holdts ungdom, hvor han flytter til K√łbenhavn i en veritabel narkobule og begynder en politisk l√łbebane med protester imod Vietnam-krigen. Med tiden f√•r protesterne en mere voldelig karakter. Et planlagt attentat mod den amerikanske ambassade forpurres heldigvis af en snarr√•dig politisk kampf√¶lle. Pludselig forsvinder Holdt fra det politiske milj√ł og begiver sig ud p√• en lang dannelsesrejse gennem USA‚Äôs kontrastrige stater. Her bliver Holdt straks sl√•et af en barsk og uafrystelige virkelighed med fattigdom og misbrug. Men i spr√¶kkerne p√• de flossede menneskeliv finder han ligeledes k√¶rlighed og h√•b. Med sit kamera foreviger han sj√¶lfulde intimstunder. S√¶rligt kvinderne bliver genstand for hans nysgerrighed og beundring. S√•ledes indleder han flere forhold og annoncerer efter kvindelige rejsepartnere til Sydamerika.

Flossede menneskeliv
En central ramme gennem hele filmen er samtalerne ved Holdts spisebord sammen med konen Vibeke. Samtalerne er b√•de hudl√łst √¶rlige og forfriskende lattermilde. Det er en forn√łjelse at overv√¶re, hvordan Vibeke supplerer og ikke mindst nuancerer Holdts fremstillinger med b√•de humor og snusfornuft. Dertil driller Vibeke med, at Holdt endnu ikke har f√•et ryddet op i sin k√¶lder. Nutidens K√łbenhavn med Gay Pride og fors√łget p√• at etablere den f√łrste kvindelig moske er desuden skildret i fine stemningsfulde scener. Undervejs stifter vi bekendtskab med Holdts familie samt de mange venner, og hans elskerinder f√•r ogs√• taletid. Det er specielt morsomt, n√•r elskerinderne kommer med anderledes udl√¶gninger af begivenheder end Holdt selv.

Enkelt filosofi
I flere √•r flakker Holdt rundt p√• de amerikanske landeveje. Hvad der umiddelbart kunne virke som form√•lsl√łs s√łgen efter oplevelser og sp√¶nding viser sig at blive konturerne til den senere bog Amerikanske billeder og lysbilledshowet af samme navn. Holdt er en uforf√¶rdet og dristig rejsende, og filosofien var enkelt. Hvis Holdt blev spurgt om det ene eller andet, var svaret altid et klingende ja. Hvorfor afsk√¶re sig fra oplevelser og nye bekendtskaber, selv hvis de f√łrer smerte og afsavn med sig? Holdts m√łde med gamle venner ripper op i fortidens s√•r og synder. Flere r√łrende scener udspiller sig p√• en g√•rd, hvor Holdt blev taget ind under vingerne af et √¶gtepar og sidenhen sporet ind p√• livets essentielle v√¶rdier. Desuden bes√łger han medlemmer af Ku Klux Klan og giver dem et menneskeligt ansigt.

DOX:BIO
Gamle projektorer
Jacob Holdt: Mit liv i billeder benytter en klassisk "fluen p√• v√¶ggen"-fort√¶lleteknik. De h√•ndholdte optagelser indfanger fint m√łder og bekendelser. Enkelte iscenesatte indstillinger i et studie med Holdt i begyndelsen, hvor han taler om sin fascination af sorte kvinder virker malplacerede. Ellers er der gennemg√•ede en glimrende brug af arkivoptagelser og fotografier fra Holdts liv. Det ber√łmte lysbilledshow spiller ogs√• en rolle i filmen. Et bev√¶gende √łjeblik indtr√¶ffer, da Holdt pr√¶senteres for de gamle projektorer, der ligger i et faldef√¶rdigt hus, hvor de har samlet et tykt lag st√łv. Tidens ub√łnh√łrlige fremmarch er ikke til at tage fejl. I det hele taget er tiden og dens forandringer et gennemg√•ende motiv i filmen. Fotografier og fort√¶llinger flettes ind i et smukt og farverigt broderi over Holdts enest√•ende liv.

Åndelig lykkejæger
Et andet centralt motiv i filmen er det psykologiske opklaringsarbejde i forhold til Holdts us√¶dvanlige l√łbebane og kald i livet. Holdt er pr√¶stes√łn, hvilket skinner v√¶ldigt godt igennem filmen, hvor hans store barmhjertighed og k√¶rlighed til mennesker, er selve drivkraften i tilv√¶relsen. En slags √•ndelig lykkej√¶ger er en god betegnelse for Holdt. Gennem hele filmen f√•r tilskueren et indtryk af en mand med en enorm livsappetit, hvor m√łder med andre mennesker og de relationer, der uundg√•eligt bliver indg√•et, er det der skaber sand lykke ‚Äď selvom lykken ogs√• kan v√¶re lunefuld. S√•ledes sk√•nes tilskueren ikke og erfarer den store f√łlelse af fortabthed Holdt i perioder har gennemlevet. Jacob Holdt: Mit liv i billeder er vel den definitive dokumentarfilm om Holdt og dennes mission i livet, hvilket afsl√łres n√¶rmere til allersidst i denne meget anbefalsesv√¶rdige film.

En af følgende film har ikke manuskript af Billy Bob Thornton. Hvilken?