Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Steve CarellPhil Stern
Parker PoseyRad
Corey StollBen Dorfman
Blake LivelyVeronica

Woody Allen-light med skøn nostalgi

"Livet er en komedie, skrevet af en sadist".

Sådan lyder en replik fra Bobby, Woody Allens alter-ego i filmen Cafe Society, film nr. 47 på den gamle mesters film-cv. Den kunne godt være overskriften på en række af hans film. For Woody har siden sin debut i 1966 (What's Up, Tiger Lily?) præsenteret en ny film næsten hvert år. Samme ingredienser: En småfrustreret neurotisk jødisk new yorker fra den kreative klasse (oftest ham selv) med ondt i kærligheden, tilsat et stænk af filosofi, en duft af verdenslitteraturen og swingende jazz. Plus masser af humor. Tænk bare på Annie Hall, Manhattan, Hannah and Her Sisters, Mighty Aphrodite... ja, man kunne blive ved. Alle vidunderlige Allenske komedier fyldt op med genkendelige menneskelige – venlige sadistiske frustrationer og moralske dilemmaer.

Sådan er Cafe Society (heldigvis) også. Selv om handlingen denne gang er en Woody-Allen-light udgave. Åbningsscenen lader os ikke i tvivl. Hollywood i 30'erne på toppen af toppen – endda i gyldent aftenskær med funkisvilla, svømmepøl og en vrimmel af kendte med glas i hånden, lækre starletter og masser af name-dropping. Et telefonopkald til Hollywood agenten Phil (fremragende spillet af Steve Carell) sætter handlingen i gang. Det er ikke som forventet Ginger Rogers, men Rose, hans jødiske søster fra Bronx – og straks er vi midt i det jødiske miljø a la Radio Days og Bullets over Broadway – for sønnen Bobby er træt af underklasse-livet. Den succesfulde onkel Phil skal naturligvis skaffe ham et job i den forjættede drømmefabrik, Hollywood.

Bobby (Jesse Eisenberg) den naive unge mand fra Bronx, ikke ulig Woody Allens mange egoer, bliver underhugger hos onklen og oplever det overfladiske stjerneliv, gennem onklens mange forbindelser. Heldigvis forelsker Bobby sig i søde forstående og klartseende Vonnie, onklens sekretær, (henrivende nuanceret spillet af Kristen Stewart). En stille køn romance kan tage sin begyndelse – hvis da ikke søde Vonnie allerede havde haft en kæreste. Heldigvis slår kæresten op med hende – og nu kan en bittersød og smertefuld kærlighedshistorie folde sig ud – mere skal ikke skrives her – kun at nogen egentlig happy-ending, har man aldrig kunnet regne med hos Woody Allen.

Men vi får meget mere end en nostalgisk Hollywood stjernehimmel. Krydsklip til Bronx giver nærbilleder af Bobbys broder som storgangster, med masser af film-noir referencer. Forældrenes evige skænderi og søsterens irritation over hendes blødsødne mand af en kulturradikal demokrat. De er her alle sammen, hele det Allenske familiegalleri – som vi kender og elsker på godt og ikke mindst ondt. Hele tiden kommenteret af Woody Allans voice-over.
At Bobby, sammen med gangster broderen, bliver en succesfuld natklubejer i New York, giver Woody Allen mulighed for både at vise sin kærlighed til datidens Art Deco og vulgære overflod, iklædt lækre damer i silke og juveler, alt sammen i et musical scenarie, til en swingende evergreen jazz.

Cafe Society, i øvrigt med association til jazzklubben, hvor Lena Horn og Sara Vaughan optrådte, er et kludetæppe af små episoder. Præget af en kærlighed til filmens – og det jødiske miljø. Så alt er ved det gamle? Ikke helt, for Cafe Society er en sjælden billedmæssig nydelse. Det er Woody Allens første digitalt filmede – og bag kameraet står den trippel-Oscar vinder Vittorio Storaro, der har tilført filmen en farvemæssig holdning fint afstemt efter filmens stemninger. Ikke et mesterværk – mindre kan også gøre det – men en ægte velspillet Woody Allen-komedie, hvor man nyder hvert minut, også de lange. Og allerede glæder sig til hans film nr. 48.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9