Nicolaj KopernikusNiels
Troels LybyThomas
Iben DornerVibeke
Andrea Vagn JensenJette
Stephania PotalivoNina

Dåb, dusk og langstrakte dillere

Det er en opskrift med stor folkelig appel. Sæt kendte og folkekære skuespillere sammen, lad dem hygge sig, film anstrengelserne og sælg produktet. Det lyder kynisk og er selvfølgelig også sat groft på spidsen, men efter de første Klassefest-films enorme succes er vi nu så langt fra den første films nogenlunde stramme fortælling – om den klassereunion, der får alle mindreværdskomplekser frem i den midaldrende mand, når ens livsbane skal måles op mod alle de andre, man drømte om fremtiden sammen med – at ordet ”Klassefest” kun indgår i titlen, fordi det er blevet et brand, og dermed er det en del af en kommerciel aftale mellem producenter og publikum. Vi ved, at vi kan vente gags, der går en tand længere end den pæne brede familieunderholdning – og de ved, at der bliver solgt en halv million billetter. Så langt, så godt.

Det ændrer dog ikke ved, at man godt må gøre sig lidt umage. Setuppet er i forvejen ikke strakt langt fra virkeligheden: Andreas (spillet af Anders), Niller (spillet af Nikolaj) og Thomas (spillet af Troels) er trioen på konstante afveje, denne gang skudt i gang af dels Andreas’ behov for at få noget på den dumme – og dels hans ufrivillige forpligtelse til at være gudfar for ex-konens nye barn for at vise, at han er mindst lige så ”large” som hans nye rival. Niller og Thomas stiller gerne op, gemmer vielsesringene væk i baglommen og lægger bekymringer om både stilstand i ægteskabet og presset for at gå donorvejen i jagten på en flygtig graviditet bag sig for at hjælpe Andreas.

Det skal ske gennem konceptet ”Grundtvig og Patter” på et højskoleophold alene for singler, som – selvfølgelig – alene består af top-attraktive unge kvinder samt en enkelt homoseksuel, så man ikke skal arbejde for hårdt på at etableret lidt utilpas homo-humor i baderummet. Og selvfølgelig lykkes projektet med at få Andreas tilbage i gamet slet ikke. Det ligger i formatet, at alle planer går galt – og det er præcis det, vi frydefuldt venter på. Nok holder vi af den komiske trio, men det er deres fiaskoer vi elsker højst.

Humoren i denne 3’er virker anstrengt. Måske citronen er for presset, måske var tidsplanen bare for presset. Der etableres indledningsvist et par upassende, men dybfølte grin ud af Andreas’ hjerneskadede far, men da han som et nytteløst opkog på ”Weekend med Bernie” følger med dem på højskolen, reduceres figuren blot til et irriterende vedhæng, som ingen ved, hvad de skal stille op med. Det føles generelt som om der er længere mellem de virkelig sjove momenter, selv om et besøg på privathospital bogstaveligt talt trækker i langdrag på den helt rigtige måde – og en buddhistisk baby får en nødvendig, men også lidt hår(d) start på livet. Snapsene er der, men man vansmægter unægtelig på rejsen rundt til dem.

Attraktionen er derfor de tre hovedpersoners indbyrdes kemi. Især Anders W. Berthelsen og Nikolaj Kopernikus har nogle ømme stunder sammen, mens Troels Lybys figur i perioder opleves lidt mere i periferien. Der er dog overordnet noget maskulin bøvethed, som det er svært ikke at elske – og som giver serien en eksistensberettigelse også selv om de enkelte film på ingen måde er komedieklassikere. At den tidligere så fint registrerende instruktør Birger Larsen står ved roret på denne omgang er dog slet ikke til at se, men siden succesen med Lad isbjørnene danse og Karlsvognen er der gået svenske tv-produktioner i karrieren, og her leveres der ikke et eneste original aftryk på et produkt, der heller ikke ønsker det. Det havde dog været interessant at se Birger Larsen give den midaldrende maskuline desperation en ordentlig behandling, men det må blive i et andet regi, hvor der ikke skal hentes mindst en halv million danskere ind i mørket.

Hvilken af følgende engelske instruktører er specielt kendt for sine socialrealistiske film?