CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Supersonic

Produktionsland:
UK

Produktionsår:
2016

Manuskript:


Producere:
James Gay-Rees
Simon Halfon
Fiona Neilson

Fotograf:


Klipper:
Paul Monaghan

Komponist:
Rael Jones

Censur:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Distributør:
Scanbox

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
10-02-15:
20000 Days On Earth
24-09-08:
Shine a Light
17-05-06:
Lightning in a Bottle
26-01-05:
Metallica - Some Kind of Monster
08-06-04:
Rocket Brothers
01-12-03:
Standing in the Shadows of Motown
23-08-02:
Stjernekigger
 


Oasis: Supersonic

Anmeldt af:Daniel Skov Madsen
Genre:Dokumentar
Varighed:122 minutter
Instruktør:Mat Whitecross
 
Premieredato:13-10-2016
Medvirkende:Som:
Liam Gallagher
Noel Gallagher
Paul Arthurs
Paul McGuigan
Tony McCarroll

Don't look back in anger
 
Det er nok de færreste der kom igennem 1990'erne uden af stifte bekendtskab med mindst et par stykker af Oasis' sange. Deres kometagtige succes gjorde dem til et af årtiets mest hittende rockbands. Supersonic fanger på underholdende vis gruppens eksplosionsagtige berømmelse og leverer samtidig 90'er nostalgi for alle pengene, men det der gør filmen til en musikdokumentar ud over det sædvanlige, er det rørende portræt af et band hvis brændstof var vrede, og to brødre hvis rivalisering både skabte og stod i vejen for deres egen succes.


Copyright:
Scanbox
Supersonic starter og slutter med Oasis' koncert som hovednavn på Knebworth festivalen i 1996, hvor bandet spillede for 250.000 mennesker over to nætter. Det er kulminationen på den succes der voksede eksplosivt i kølvandet på deres plader Definitely Maybe og (What's the Story) Morning Glory. Filmen opruller, gennem arkivmateriale og nye interviews, bandets historie med særligt fokus på de to brødre Noel og Liam Gallagher – fra deres teenageår i den britiske arbejderklasse til deres ekstreme rockstjerne livsstil i midt-90'erne.

Manglen på smartphones anno 94-96 sætter en stopper for hvor meget arkivmateriale instruktør Mat Whitecross har adgang til, men det hæmmer ikke filmen det mindste. Fokus er på arkivmaterialet og de nyligt indspillede interviews fungerer udelukkende som lydspor. Disse interviews holder sig i øvrigt til de personer, der rent faktisk var involveret, og ikke ligegyldige fans eller andre 'eksperter'. Det giver Supersonic en klædelig fornemmelse af førstehåndsberetning. Filmstrimlerne kædes underholdende og effektivt sammen i et rasende højt tempo, og en stil der mest af alt minder om en efterskole-elevs scrapbog fra 90'erne. Hertil kommer Liam og Noels skiftevis kyniske og ungdoms-arrogante humor, der gentagende gange serverer oneliners så sjove, at man skulle tro de var skrevet på forhånd. Det er simpelthen fabelagtigt.

Det hele krydres med velvalgt brug af animationer af forskellig art, der levendegør de mere outrerede rockstar-løjer, som Supersonic byder på ikke så lidt af. Tag for eksempel den gang størstedelen af Oasis blev arresteret efter et masseslagsmål på en færge til Amsterdam, eller hvad med da bandet skulle spille for første gang i LA, men var fuldstændigt smadrede efter at have sniffet metamfetamin som var det speed – for slet ikke at nævne den gang da Noel slog bror Liam med et cricketbat i hovedet under pladeindspilningerne.

Ja, du læste rigtigt, et cricketbat i hovedet. Det er et godt eksempel på filmens centrale drama – fjendskabet mellem Gallagher-brødrene. Den stille men magtfulde sangskriver Noel og den utøjlelige sanger Liam er tilsyneladende en kombination med cirka samme effekt som ild og benzin. Det er skiftevis underholdende og tragisk, at se hvordan deres fjendskab – og familietraumer med en voldelig far – konstant truer med at få bandet til at implodere. Filmen præsenterer Oasis som et band der, på trods af stor succes, konstant balancerede på kanten af fiasko.


Copyright:
Scanbox
Noel rammer hovedet på sømmet, da han hen mod filmens slutning siger at Oasis intet var uden folkets opbakning. Mere end musikken som det afgørende element fremstår Oasis som 'the perfect storm'. Kombinationen af et vredt og ambitiøst band og en helt særlig tidsånd skabte et fænomen, der var større end sine enkeltdele. Det er dette øjeblik i tid som Supersonic så fornemt fastfryser. Filmen efterlader Oasis på deres højdepunkt i 1996 og fortæller intet om den dalende succes, der fulgte efter, og det faktum at brødrene nu har været splittet siden 2009. Fans vil nok også mangle info om de plagierings-retssager, der har hjemsøgt bandet, og ikke mindst det ret vigtige faktum for brødrenes rivalisering, at Noel gav sig selv mere i løn end Liam – det har nok noget at gøre med at Noel står på listen over filmens producenter.

Intet af det stopper dog Supersonic fra at være et must af en musikdokumentar – om du er Oasis fan eller ej. Supersonic er ikke alene et smukt og nostalgisk tidsbillede, den afslører også det særligt unikke ved Oasis – ikke de solide melodier, men den interne vrede og konstante konflikt der både drev dem frem og splittede dem fra hinanden. Som det så kækt opsummeres i filmen: "Noel has a lot of buttons, Liam has a lot of fingers – it's that simple".
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
The Meg9/8
Mission: Impossible - Fallout2/8
Hotel Artemis26/7
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Skyscraper12/7
Under træet5/7
Ant-Man and the Wasp4/7
Du er den28/6
Flere bio-anmeldelser
 
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
The Florida Project17/7
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri3/7
Black Panther2/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem spiller ikke med i Kingdom of Heaven?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google