Anmeldelsesdato:10-10-2016
Robert Downey Jr.Tony Stark /Iron Man
Scarlett JohanssonNatasha Romanoff /Black Widow
Sebastian StanBucky Barnes /Winter Soldier
Anthony MackieSam Wilson /Falcon
Jeremy RennerClint Barton /Hawkeye

Borgerkrig blandt venner

Et af de mest omfattende forsøg på at etablere et samlet filmunivers går ind i sin tredje fase med den premiereaktuelle Captain America: Civil War, som ganske passende også er den tredje film i den regelrette superhelts navn. For tegneseriegiganten Marvels grundige og metodiske plan om at bringe alle deres mest kommercielle superhelte til live i løbet af et 10-15 årigt forløb i biograferne har indtil nu været en dundrende succes. Marcel Cinematic Universe hedder konceptet – og det er allerede nu den trettende film siden det hele blev skudt i gang med Iron Man tilbage i 2008. 13 film på 8 år er bestemt ikke nogen skidt kadence, og sideløbende med de hyppige kig ind i det omfattende univers, holdes sidehistorie aktive i tv-serier som Agents of S.H.I.E.L.D., Agent Carter, Daredevil og Jessica Jones.

Det er med andre ord en velkendt verden, vi entrerer, og Marvel har da også for længst skippet enhver form for indføring for nye disciple. Man forventes at have styr, ikke bare på Captain America-serien, men på alle de øvrige film i universet, for der arbejdes lystigt med henvisninger, skuespillere og handlingstråde på tværs af alle filmene. Ret beset er denne dramatiske historie en Avengers-film uden Hulk og Thor, for resten af holdet er samlet og det er i høj grad Avengers-gruppens handlinger, der kommer til debat. Efter Avengers: Age of Ultron, hvor det fiktive mellemeuropæiske land Sokovia fik kærligheden at føle, mens superheltene bravt kæmpede for at forhindre en global katastrofe, så har folkestemningen så små vendt sig mod overmenneskene. De udgør en fare, og der er en tendens til at deres redningsmissioner også resulterer i døde civile. Organisationen S.H.I.E.L.D. gik mere eller mindre i opløsning i Captain America: The Winter Soldier, så nu opererer Avengers-holdet på eget initiativ og med global rækkevidde. I den dynamiske åbningssekvens er de på mission i Lagos, og igen mister lokale civile livet. Det bliver dråben, der får verdenssamfundets tålmodighed til at løbe over, og anført af Thaddeus Ross – obersten fra The Incredible Hulk – etableres en række internationalt vedtagne retningslinjer for Avengers-holdets mandat. De bliver med andre ord bundet på hænder og fødder af universets udgave af FN.

Det behager på ingen måde den retfærdighedssøgende Captain America, der er bekymret for at blive et værktøj for magthaverne snarere end en uafhængig garant for sikkerheden, og konflikten optrappes, da Iron Man støtter forslaget plaget af skyldfølelse efter de ødelæggende Avengers-eventyr i henholdsvis New York og det fiktive Sokovia. Allerede i Iron Man 3 var hans anger godt etableret. Avengers-holdet bliver splittet, de øvrige superhelte må vælge side – og så har vi borgerkrigen under fuld optrapning. Begge hold henter forstærkninger ind, så figuren Ant-Man opgraderes til at være en del af Avengers-holdet sammen med nytilkomne Black Panther og ikke mindst Spider-Man i endnu en ny og velfungerende inkarnation.

Rundt om disse interne stridigheder i superheltegruppen er der naturligvis også noget ægte ondskab på spil. En hævnaktion i kølvandet på Sokovia-balladen, hvor en agent får anskaffet sig kodebogen, der kan bruges til at aktivere de HYDRA-agenter, som er særligt hjernevasket til at fungere som loyale lejemordere i en slags hypnotisk tilstand hver gang de hører en særlig kombination af ord. Den mest kendte af disse er The Winter Soldier, som jo er Captain Americas gamle krigskammerat fra 2. verdenskrig – og det er netop hans fortsatte historie i grænselandet mellem ven og fjende, der giver Captain America: Civil War en del af dens dynamik. Og hvis dette lyder indforstået, så er det en glimrende indikation på graden af forhåndsviden, man bør have på plads, inden man løser billet.

Filmen er instrueret af det samme brødrepar, Anthony Russo & Joe Russo, som stilsikkert førte Captain America: The Winter Soldier i land som lige dele 70’er-spionthriller og 10’er-superheltefilm. Der er ikke helt samme stringens over dette kapitel, dertil vil og skal de lidt for meget med lidt for mange figurer, men man må stadig beundre deres seriøsitet i omgangen med figurerne, som jo ret beset er bygget på varierende grader af vanvid. De tager alle på deres hold seriøst – og de formår at berøre nogle interessante emner i superheltenes egen selvforståelse efterhånden som det står klart for alle, at man skal til at vælge side mellem de to hovedkombattanter.

Sammenlignet med tegneseriekonkurrenten, DC Comics’, eget forsøg på at etablere et filmisk univers, som tog fart med den stort anlagte Batman v Superman: Dawn of Justice tidligere på året, så er der stadig et strøg af realisme over skildringen af Marvels figurer, der overordnet set gør dem mere tilgængelige og dermed spiselige. Marvel Cinematic Universe lever i absolut bedste velgående – ja, man tør faktisk godt placere denne film blandt de bedste af de foreløbige 13 – og i den netop nystartede tredje fase af film er der allerede planlagt tilførsel af rigeligt med frisk blod i form af helt nye superhelte til at interessen umiddelbart nok skal være fanget flere år frem i tiden.

Det er selvfølgelig lækkert stof, det her bonusmateriale til blu-ray’en til Captain America: Civil War. Ikke fordi der er meget materiale: Blot fire slettede scener og 2 solide making of-indslag. Men sammen med det fyldestgørende kommentarspor fra brødrene Russo og de to mansukriptforfattere Christopher Markus & Stephen McFeely, føler man sig ikke snydt. De 4 herrer snakker ikke i munden på hinanden men kommer godt rundt om filmens figurer, univers og processen med at lave filmen.

Marvel-filmene leveres ofte med bunker af ekstramateriale, men her holdes det kun til selve filmen og ikke hele Marvel-universet. Hvilket ikke nødvendigvis er en skidt ting.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7