Anmeldelsesdato:10-10-2016
Robert Downey Jr.Tony Stark /Iron Man
Scarlett JohanssonNatasha Romanoff /Black Widow
Sebastian StanBucky Barnes /Winter Soldier
Anthony MackieSam Wilson /Falcon
Jeremy RennerClint Barton /Hawkeye

Borgerkrig blandt venner

Et af de mest omfattende forsĂžg pĂ„ at etablere et samlet filmunivers gĂ„r ind i sin tredje fase med den premiereaktuelle Captain America: Civil War, som ganske passende ogsĂ„ er den tredje film i den regelrette superhelts navn. For tegneseriegiganten Marvels grundige og metodiske plan om at bringe alle deres mest kommercielle superhelte til live i lĂžbet af et 10-15 Ă„rigt forlĂžb i biograferne har indtil nu vĂŠret en dundrende succes. Marcel Cinematic Universe hedder konceptet – og det er allerede nu den trettende film siden det hele blev skudt i gang med Iron Man tilbage i 2008. 13 film pĂ„ 8 Ă„r er bestemt ikke nogen skidt kadence, og sidelĂžbende med de hyppige kig ind i det omfattende univers, holdes sidehistorie aktive i tv-serier som Agents of S.H.I.E.L.D., Agent Carter, Daredevil og Jessica Jones.

Det er med andre ord en velkendt verden, vi entrerer, og Marvel har da ogsĂ„ for lĂŠngst skippet enhver form for indfĂžring for nye disciple. Man forventes at have styr, ikke bare pĂ„ Captain America-serien, men pĂ„ alle de Ăžvrige film i universet, for der arbejdes lystigt med henvisninger, skuespillere og handlingstrĂ„de pĂ„ tvĂŠrs af alle filmene. Ret beset er denne dramatiske historie en Avengers-film uden Hulk og Thor, for resten af holdet er samlet og det er i hĂžj grad Avengers-gruppens handlinger, der kommer til debat. Efter Avengers: Age of Ultron, hvor det fiktive mellemeuropĂŠiske land Sokovia fik kĂŠrligheden at fĂžle, mens superheltene bravt kĂŠmpede for at forhindre en global katastrofe, sĂ„ har folkestemningen sĂ„ smĂ„ vendt sig mod overmenneskene. De udgĂžr en fare, og der er en tendens til at deres redningsmissioner ogsĂ„ resulterer i dĂžde civile. Organisationen S.H.I.E.L.D. gik mere eller mindre i oplĂžsning i Captain America: The Winter Soldier, sĂ„ nu opererer Avengers-holdet pĂ„ eget initiativ og med global rĂŠkkevidde. I den dynamiske Ă„bningssekvens er de pĂ„ mission i Lagos, og igen mister lokale civile livet. Det bliver drĂ„ben, der fĂ„r verdenssamfundets tĂ„lmodighed til at lĂžbe over, og anfĂžrt af Thaddeus Ross – obersten fra The Incredible Hulk – etableres en rĂŠkke internationalt vedtagne retningslinjer for Avengers-holdets mandat. De bliver med andre ord bundet pĂ„ hĂŠnder og fĂždder af universets udgave af FN.

Det behager pĂ„ ingen mĂ„de den retfĂŠrdighedssĂžgende Captain America, der er bekymret for at blive et vĂŠrktĂžj for magthaverne snarere end en uafhĂŠngig garant for sikkerheden, og konflikten optrappes, da Iron Man stĂžtter forslaget plaget af skyldfĂžlelse efter de ĂždelĂŠggende Avengers-eventyr i henholdsvis New York og det fiktive Sokovia. Allerede i Iron Man 3 var hans anger godt etableret. Avengers-holdet bliver splittet, de Ăžvrige superhelte mĂ„ vĂŠlge side – og sĂ„ har vi borgerkrigen under fuld optrapning. Begge hold henter forstĂŠrkninger ind, sĂ„ figuren Ant-Man opgraderes til at vĂŠre en del af Avengers-holdet sammen med nytilkomne Black Panther og ikke mindst Spider-Man i endnu en ny og velfungerende inkarnation.

Rundt om disse interne stridigheder i superheltegruppen er der naturligvis ogsĂ„ noget ĂŠgte ondskab pĂ„ spil. En hĂŠvnaktion i kĂžlvandet pĂ„ Sokovia-balladen, hvor en agent fĂ„r anskaffet sig kodebogen, der kan bruges til at aktivere de HYDRA-agenter, som er sĂŠrligt hjernevasket til at fungere som loyale lejemordere i en slags hypnotisk tilstand hver gang de hĂžrer en sĂŠrlig kombination af ord. Den mest kendte af disse er The Winter Soldier, som jo er Captain Americas gamle krigskammerat fra 2. verdenskrig – og det er netop hans fortsatte historie i grĂŠnselandet mellem ven og fjende, der giver Captain America: Civil War en del af dens dynamik. Og hvis dette lyder indforstĂ„et, sĂ„ er det en glimrende indikation pĂ„ graden af forhĂ„ndsviden, man bĂžr have pĂ„ plads, inden man lĂžser billet.

Filmen er instrueret af det samme brĂždrepar, Anthony Russo & Joe Russo, som stilsikkert fĂžrte Captain America: The Winter Soldier i land som lige dele 70’er-spionthriller og 10’er-superheltefilm. Der er ikke helt samme stringens over dette kapitel, dertil vil og skal de lidt for meget med lidt for mange figurer, men man mĂ„ stadig beundre deres seriĂžsitet i omgangen med figurerne, som jo ret beset er bygget pĂ„ varierende grader af vanvid. De tager alle pĂ„ deres hold seriĂžst – og de formĂ„r at berĂžre nogle interessante emner i superheltenes egen selvforstĂ„else efterhĂ„nden som det stĂ„r klart for alle, at man skal til at vĂŠlge side mellem de to hovedkombattanter.

Sammenlignet med tegneseriekonkurrenten, DC Comics’, eget forsĂžg pĂ„ at etablere et filmisk univers, som tog fart med den stort anlagte Batman v Superman: Dawn of Justice tidligere pĂ„ Ă„ret, sĂ„ er der stadig et strĂžg af realisme over skildringen af Marvels figurer, der overordnet set gĂžr dem mere tilgĂŠngelige og dermed spiselige. Marvel Cinematic Universe lever i absolut bedste velgĂ„ende – ja, man tĂžr faktisk godt placere denne film blandt de bedste af de forelĂžbige 13 – og i den netop nystartede tredje fase af film er der allerede planlagt tilfĂžrsel af rigeligt med frisk blod i form af helt nye superhelte til at interessen umiddelbart nok skal vĂŠre fanget flere Ă„r frem i tiden.

Det er selvfĂžlgelig lĂŠkkert stof, det her bonusmateriale til blu-ray’en til Captain America: Civil War. Ikke fordi der er meget materiale: Blot fire slettede scener og 2 solide making of-indslag. Men sammen med det fyldestgĂžrende kommentarspor fra brĂždrene Russo og de to mansukriptforfattere Christopher Markus & Stephen McFeely, fĂžler man sig ikke snydt. De 4 herrer snakker ikke i munden pĂ„ hinanden men kommer godt rundt om filmens figurer, univers og processen med at lave filmen.

Marvel-filmene leveres ofte med bunker af ekstramateriale, men her holdes det kun til selve filmen og ikke hele Marvel-universet. Hvilket ikke nĂždvendigvis er en skidt ting.

IndlÊg:

Kingsman: The Golden Circle21/9