CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
The Neon Demon

Produktionsland:
Frankrig, USA, Danmark

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Nicolas Winding Refn

Producere:
Lene Børglum
Sidonie Dumas
Vincent Maraval
Nicolas Winding Refn

Fotograf:
Natasha Braier

Klipper:
Matthew Newman

Komponist:
Cliff Martinez

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Scanbox

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 4 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
17-07-14:
My Life Directed by Nicolas Winding Refn
07-10-13:
Only God Forgives
27-01-12:
Drive
08-11-10:
Valhalla Rising
29-12-09:
Bronson
21-04-06:
Gambler
02-09-05:
Pusher III
25-08-05:
Pusher II
08-10-03:
Fear X
 


DVD-specifikationer
Billedformat:
2.35:1

Lyd:
Dolby Digital 5.1

Ekstra materiale:
2 featuretter, 4 trailers
The Neon Demon

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama, Thriller
Varighed:112 minutter
Instruktør:Nicolas Winding Refn
 
Anmeldelsesdato:18-10-2016
Medvirkende:Som:
Elle FanningJesse
Keanu ReevesHank
Christina HendricksJan
Jena MaloneRuby
Bella HeathcoteGigi
Abbey LeeSarah
Se komplet creditliste her

På toppen af syndens by
 
At modellivet kan være farligt lærte vi tidligere på året i Mads Matthiesens The Model, som stræbte efter noget autentisk, men endte skingert og overdramatisk. Nu bekræfter den anderledes kreative og talentfulde Nicolas Winding Refn, at tilværelsen som den nye hotte nye sensation i Los Angeles’ modelverden kan ende med at tilintetgøre dig. The Neon Demon er en skrækfilm, der dyrker horrible tableauer snarere end gyserfilmens klassiske "jump scares" – og samtidig en lidt simpel, ja næsten primitiv afdækning af en kynisk modeverden, hvor alle bogstavelig talt vil have en bid af dig og dit talent.

Jesse er 16 år og lige ankommet fra landet til den store syndefulde by, hvor modeeliten mut og tavst ser til, mens den blåøjede debutant gør sin entre. Omringet af plastic og kunstige positurer fremstår Jesse som noget exceptionelt naturligt – noget som alle eftertragter og derfor nærmest per automatik hader – men hovedpersonen selv har rigeligt at se til med overhovedet at overleve i en verden, som enten vil opsluge eller misbruge hende. Eneste lyspunkt lader til at være makeup-eksperten Ruby, som tager Jesse ved hånden og fører hende ind i den verden, der umiddelbart virker lukket og fjendtlig.


Copyright:
Scanbox
Modefotograferne iscenesætter straks fra første optagelse Jesses naturlighed i stadig mere kunstige fotomotiver for på den måde nærmest at opsluge hendes unikke væsen i deres forvrængede æstetik, kollegerne ser med bekymret misbilligelse på hendes talent og hjemme på motellet har motelværten helt uden tvivl også skumle hensigter. Jesse er ganske enkelt et dådyr fanget i en ulvegård – og så er den eneste overlevelse at opføre sig som en ulv. Jesses forvandling tager fart samtidig med at hendes karriere skyder mod toppen, men kan man overvinde de mange farer ved blot at udvise en selvsikker attitude – eller var uskyldigheden det eneste, der afholdte det glubske modstandere mod at fare i kødet på en.

Historien er ganske spinkel og som Winding Refn har vist før, også næsten unødvendig, når man som han er så ferm på billedsiden. The Neon Demon skriver sig ind i Winding Refns filmografi lige under de næsten plotløse film Only God Forgives og Valhalla Rising, som alene levede på deres evne til at skabe uforglemmelige billeder og en intens og kryptisk stemning. Her er der trods alt en historie, en simpel rød tråd, der udspiller sig som et dystert eventyr af den slags, der lærer små piger at blive tilbage på landet og ikke stræbe efter at opnå succes alene baseret på deres skønhed, men det er billederne i The Neon Demon, der bliver siddende.


Copyright:
Scanbox
Modeverdenen er et taknemmeligt univers at begive sig ind i med et kamera, og med den næsten Kubrickske præcision, som billedsiden bliver underlagt, så opstår der drømmende smukke sekvenser, hvor vi bliver suget helt med ind i selve grundpulsen i fortællingen – og det virker især godt i det stærke midterstykke, hvor historien er ved at forlade den mere traditionelle indlednings præsentation af by, branche og personer. Her er længere passager, hvor Jesse lægger sin uskyld på hylden og filmen følger med hende ned i mørket i en søgen efter en ny identitet, og her står The Neon Demon stærkest, inden den i finalen kaster sig ud i at forløse genretilhørsforholdet med særlige hilsener til den makabre italienske gysertradition, som Dario Argento står som væsentligste repræsentant for. Her er alle grænser ophævet, ondskaben får frit løb ved midnatsmånens skær og filmens pointe om, at den konstante jagt på skønhed ingen grænser kender bliver banket på plads med syvtommersøm. Den konsekvente stil må vige for excesser på manuskriptplan – og det føles som et tab.

Nicolas Winding Refn er en begavet og stilsikker billedskaber, som forstår filmmediets fundamentale rytme. Han ved, hvordan han kan få vores puls til at følge filmens puls ved simpel billed- og lydmanipulation – og det talent står efter hans tre Cannes-film lysende klart. Nu mangler man blot, at han kan kombinere den lækre overflade med et indhold, hvor man ikke skal gribe helt så langt ned i det bevidst obskure dyb for at hive en vellykket tolkning op. Det lykkedes i Drive der også blev bredt modtaget i biograferne. Her vil The Neon Demon helt sikkert skabe mere splid, men filmens konsekvente skønhed og helt enorme selvsikkerhed kan man bestemt ikke tage fra den.
 
DVD-vurdering
De to korte making of-featuretter (den ene om musikken) fylder ikke meget som bonusmateriale, men heldigvis er de begge værd at bruge lidt ekstra minutter på.

Ekstra materiale:




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Star Wars: The Last Jedi13/12
Vinterbrødre7/12
Tilbage til Montauk7/12
Suburbicon7/12
Thelma30/11
Kedi30/11
Lumière!23/11
Mordet i Orientekspressen23/11
Flere bio-anmeldelser
 
Abernes planet: Opgøret1/12
Spider-Man: Homecoming27/11
Grusomme mig 320/11
Transformers: The Last Knight13/11
It Comes at Night10/11
The Mummy6/11
Filmen om Kaptajn Underhyler23/10
Baywatch20/10
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
I The Shawshank Redemption begynder Tim Robbins figur at grave en tunnel ud af fængslet – men hvilket kendt sexsymbol kan man se på en plakat i baggrunden?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google