Anmeldelsesdato:18-10-2016
Keanu ReevesHank
Christina HendricksJan
Jena MaloneRuby
Bella HeathcoteGigi
Abbey LeeSarah

PĂ„ toppen af syndens by

At modellivet kan vĂŠre farligt lĂŠrte vi tidligere pĂ„ Ă„ret i Mads Matthiesens The Model, som strĂŠbte efter noget autentisk, men endte skingert og overdramatisk. Nu bekrĂŠfter den anderledes kreative og talentfulde Nicolas Winding Refn, at tilvĂŠrelsen som den nye hotte nye sensation i Los Angeles’ modelverden kan ende med at tilintetgĂžre dig. The Neon Demon er en skrĂŠkfilm, der dyrker horrible tableauer snarere end gyserfilmens klassiske "jump scares" – og samtidig en lidt simpel, ja nĂŠsten primitiv afdĂŠkning af en kynisk modeverden, hvor alle bogstavelig talt vil have en bid af dig og dit talent.

Jesse er 16 Ă„r og lige ankommet fra landet til den store syndefulde by, hvor modeeliten mut og tavst ser til, mens den blĂ„Ăžjede debutant gĂžr sin entre. Omringet af plastic og kunstige positurer fremstĂ„r Jesse som noget exceptionelt naturligt – noget som alle eftertragter og derfor nĂŠrmest per automatik hader – men hovedpersonen selv har rigeligt at se til med overhovedet at overleve i en verden, som enten vil opsluge eller misbruge hende. Eneste lyspunkt lader til at vĂŠre makeup-eksperten Ruby, som tager Jesse ved hĂ„nden og fĂžrer hende ind i den verden, der umiddelbart virker lukket og fjendtlig.

Modefotograferne iscenesĂŠtter straks fra fĂžrste optagelse Jesses naturlighed i stadig mere kunstige fotomotiver for pĂ„ den mĂ„de nĂŠrmest at opsluge hendes unikke vĂŠsen i deres forvrĂŠngede ĂŠstetik, kollegerne ser med bekymret misbilligelse pĂ„ hendes talent og hjemme pĂ„ motellet har motelvĂŠrten helt uden tvivl ogsĂ„ skumle hensigter. Jesse er ganske enkelt et dĂ„dyr fanget i en ulvegĂ„rd – og sĂ„ er den eneste overlevelse at opfĂžre sig som en ulv. Jesses forvandling tager fart samtidig med at hendes karriere skyder mod toppen, men kan man overvinde de mange farer ved blot at udvise en selvsikker attitude – eller var uskyldigheden det eneste, der afholdte det glubske modstandere mod at fare i kĂždet pĂ„ en.

Historien er ganske spinkel og som Winding Refn har vist fÞr, ogsÄ nÊsten unÞdvendig, nÄr man som han er sÄ ferm pÄ billedsiden. The Neon Demon skriver sig ind i Winding Refns filmografi lige under de nÊsten plotlÞse film Only God Forgives og Valhalla Rising, som alene levede pÄ deres evne til at skabe uforglemmelige billeder og en intens og kryptisk stemning. Her er der trods alt en historie, en simpel rÞd trÄd, der udspiller sig som et dystert eventyr af den slags, der lÊrer smÄ piger at blive tilbage pÄ landet og ikke strÊbe efter at opnÄ succes alene baseret pÄ deres skÞnhed, men det er billederne i The Neon Demon, der bliver siddende.

Modeverdenen er et taknemmeligt univers at begive sig ind i med et kamera, og med den nĂŠsten Kubrickske prĂŠcision, som billedsiden bliver underlagt, sĂ„ opstĂ„r der drĂžmmende smukke sekvenser, hvor vi bliver suget helt med ind i selve grundpulsen i fortĂŠllingen – og det virker isĂŠr godt i det stĂŠrke midterstykke, hvor historien er ved at forlade den mere traditionelle indlednings prĂŠsentation af by, branche og personer. Her er lĂŠngere passager, hvor Jesse lĂŠgger sin uskyld pĂ„ hylden og filmen fĂžlger med hende ned i mĂžrket i en sĂžgen efter en ny identitet, og her stĂ„r The Neon Demon stĂŠrkest, inden den i finalen kaster sig ud i at forlĂžse genretilhĂžrsforholdet med sĂŠrlige hilsener til den makabre italienske gysertradition, som Dario Argento stĂ„r som vĂŠsentligste reprĂŠsentant for. Her er alle grĂŠnser ophĂŠvet, ondskaben fĂ„r frit lĂžb ved midnatsmĂ„nens skĂŠr og filmens pointe om, at den konstante jagt pĂ„ skĂžnhed ingen grĂŠnser kender bliver banket pĂ„ plads med syvtommersĂžm. Den konsekvente stil mĂ„ vige for excesser pĂ„ manuskriptplan – og det fĂžles som et tab.

Nicolas Winding Refn er en begavet og stilsikker billedskaber, som forstĂ„r filmmediets fundamentale rytme. Han ved, hvordan han kan fĂ„ vores puls til at fĂžlge filmens puls ved simpel billed- og lydmanipulation – og det talent stĂ„r efter hans tre Cannes-film lysende klart. Nu mangler man blot, at han kan kombinere den lĂŠkre overflade med et indhold, hvor man ikke skal gribe helt sĂ„ langt ned i det bevidst obskure dyb for at hive en vellykket tolkning op. Det lykkedes i Drive der ogsĂ„ blev bredt modtaget i biograferne. Her vil The Neon Demon helt sikkert skabe mere splid, men filmens konsekvente skĂžnhed og helt enorme selvsikkerhed kan man bestemt ikke tage fra den.

De to korte making of-featuretter (den ene om musikken) fylder ikke meget som bonusmateriale, men heldigvis er de begge vÊrd at bruge lidt ekstra minutter pÄ.

IndlÊg:

69 Minutes of 86 Days17/8