Owen Suskind
Ron Suskind
Jonathan Freeman
Gilbert Gottfried
Alan Rosenblatt

Livet gennem Disneys prisme

Vi ser en yngre mand g√• ned ad en gang. Manden mumler for sig selv. Hans toneleje k√łrer op og ned, og han bruger forskellige stemmer, men det er sv√¶rt at finde hoved og hale i hans mumlen. Er man inkarneret Disney-fan, vil man dog langsomt begynde at indse noget forundrende. Den unge mand gennemspiller hele scener fra en r√¶kke af Disneys st√łrste klassikere; lige fra Peter Pan til L√łvernes Konge. Den unge mand hedder Owen Suskind, og han er diagnosticeret med en lidelse p√• autismespektret. Life, Animated fort√¶ller historien om hvordan Owen med succes har brugt Disneyfilm til at relatere sig til virkeligheden. Resultatet er en formidabelt r√łrende hyldest til Owen, hans familie og ikke mindst filmkunstens magi.

Miracle Film
Owens autisme bryder ud da han er tre √•r gammel. Her stopper han med at kommunikere, og familien er r√•dvilde. Men pludselig sker det; Owen begynder at tale igen med et citat fra Den lille havfrue. Herfra bliver Disneyfilmene Owen og familiens faste f√łlgesvend, og Owen udvikler sig bl.a. ved filmenes hj√¶lp til at f√• et overraskende velfungerende liv som voksen autistisk mand. Life, Animated fokuserer is√¶r p√• Owens nyeste livsudfordring: Han skal flytte hjemmefra og bo alene i en beskyttet bolig. Det bliver kilden til b√•de bekymringer og lettelse b√•de for Owen, men ogs√• for hans for√¶ldre og bror.

Det er nok de f√¶rreste, der har gennemlevet en historie pr√¶cis som Owens, men Life, Animated har alligevel en r√¶kke universelle kvaliteter. Alle for√¶ldre vil kunne nikke genkendende til mor og fars bekymringer for deres s√łn, og ikke mindst for hvordan det skal g√• ham, n√•r de ikke l√¶ngere er til stede. Det samme g√¶lder for Owens storebror, der b√•de elsker sin bror, men ogs√• er tynget af ansvarsf√łlelse. Andre vil kende til til kompleksiteten ved at have psykiske lidelser i den n√¶rmeste familie.
Personligt var det Owens brug af film til b√•de at spejle og forst√• verden omkring sig, der gjorde denne film til noget s√¶rligt. Det hj√¶lper f.eks. Owen at se scenen hvor Bambis mor d√łr, da han skal overnatte sin f√łrste nat i den nye lejlighed uden for√¶ldre. Der er n√¶ppe mange filmelskere, inklusive jeg selv, der ikke kender til films evne til at udtrykke og fremprovokere f√łlelser der kan v√¶re for sv√¶re at tackle p√• andre m√•der, og det er pr√¶cis s√•dan filmene hj√¶lper Owen. At det i Owens tilf√¶lde er netop Disneyfilm ‚Äď en byggeklods i flere generationers barndom og dannelse ‚Äď det drejer sig om, √łger kun t√•reperser-faktoren.

Miracle Film
Man skal alts√• v√¶re ualmindeligt kynisk for ikke at blive en smule r√łrt af Life, Animated. Alligevel form√•r filmen at bev√¶ge sig uden om b√•de de kvalmt sentimentale og dystert m√łrke minefelter, den let kunne have g√•et i. Filmen er nemlig forbavsende humoristisk. N√•r Owens far beskriver hvordan han og Owens f√łrste samtale foregik gennem en h√•nddukke formet som Disneyfiguren Jago ‚Äď hvor Owens far m√•tte lave sin bedste Gilbert Gottfried imitation ‚Äď er det lige dele r√łrende og latterv√¶kkende. Det samme g√¶lder n√•r Owens bror forsigtigt fors√łger at forklare Owen om sex, ved at antyde at man kan kysse med andet end blot l√¶berne, og uskyldsrene Owen foresl√•r "...med f√łlelserne?"

Interviews og optagelser af Owen kombineres, selvf√łlgelig, med utallige klip fra Disneyfilm, men ogs√• af animation lavet til lejligheden. Det anvendes is√¶r i et par fabelagtigt dr√łmmende sekvenser, hvor publikum tages med ind i Owens eget fantasiunivers. Her k√¶mper han mod m√łrkets kr√¶fter med hj√¶lp fra utallige sidekarakterer fra diverse Disneyfilm. Owen har nemlig erkl√¶ret sig selv 'protector of the sidekicks'. Sekvenserne giver et indblik i Owens verdensbillede, som kun film kan g√łre det. Life, Animated bliver m√•ske en smule langstrakt i sin afslutning, men det betyder ikke det store for helhedsbilledet.
Det er en floskel at kalde en film som Life, Animated for livsbekr√¶ftende, men det er nu en gang pr√¶cis hvad den er. Med en let h√•nd forvandles en enkelt families unikke fort√¶lling til en universelt r√łrende og underholdende film. Om Owen ser livet gennem Disneys prisme, eller Disney gennem livets prisme er for s√• vidt underordnet. Det vigtigste er, at du g√•r i biografen og ser Life, Animated.

Han har spillet hende ægtemand i √©n film og instrueret hende i en anden - hvem er der tale om?