Danica CurcicMiriam Itkin
Jakob CedergrenN.B. Lund Ferdinansen
Nicolas BroKaj
Laura BroKatrine Ferdinansen
Mikkel Boe FølsgaardJørgen

Flugten mod havet

De danske jøders flugt til Sverige i 1943 er et hæderkronet kapitel fra den danske Anden Verdenskrigs-historie og den heroiske indsats fra de danske fiskere, som i ly af natten og med risiko for eget liv og båd fragtede forfulgte jøder i sikkerhed i Sverige, er kendt verden over. Gilleleje – fiskerbyen på nordspidsen af Sjælland – blev en yndet destination for flygtningene, da Gestapo hurtigt fik styr på udskibningen fra Dragør, og det er også omkring denne by, at dette gribende og nervepirrende historiske drama udspiller sig.

Vi når kun få minutters sorgløs idyl i det swingende København, som nok er under tysk besættelse, men hvor trængslerne fra det øvrige Europa drukner i lyden af velkendt hverdag. Jazzmusikeren Arne Itkin spiller op til dans med sit band, konen Miriam gør ham selskab i byen og sønnen Jakob bliver passet af gode bekendte. Nok går rygtet, at forholdet mellem Nazityskland og Danmark vakler, og at man som jøde bør overveje det sikre Sverige, men ingen tror, at det bliver alvor. Lige indtil ordene lyder kort og panisk gennem døråbningen: ”De kommer” – med ét er filmens nerve vakt til live og øjeblikket efter er familien Itkin på flugt, mens deres lejlighed og ejendom bliver ransaget og deres jødiske naboer føres ud i de ventende lastbiler. Deportationen til de tyske koncentrationslejre er i fuld gang.

SF film
Vi følger den lille familie på deres farefulde færd nordover mod Gilleleje. Danskerne er hjælpsomme, men tyskerne strammer grebet om flugtruterne og fremme i fiskerlejet lærer vi sideløbende en række nøglepersoner at kende. Niels Børge er det moralske centrum omkring havnen og fiskerkutterne. Han ejer en skibsprovianteringsforretning og kender derfor byens skippere – og på kroen lægger han en plan sammen med præsten, politimanden og de øvrige autoritetsfigurer i byen. Og så lige den fedladne og usympatiske svoger Kaj. Niels Børge, der er en virkelig figur, er i øvrigt også instruktøren Nicolo Donatos stedbedstefar – så baggrunden for at fortælle lige netop dette kapitel fra Anden Verdenskrig er at finde i instruktørens eget stamtræ.

Niels Børge får organiseret jødeflugten via Gilleleje, og Donato skildrer interessant og i overensstemmelse med den sandhed, der med tiden er dukket op i kølvandet på helteberetningerne om de uselviske fiskere, hvordan der løbende var uenighed mellem fiskerne om, hvordan og hvor meget jøderne skulle betale for tjenesten. Rakte næstekærligheden til at tage dem uden penge med – eller var det kold forretning, hvor hvert individ skulle betale eller vende om. Naturligvis flettes de to hovedspor sammen, når Itkin-familien ankommer til Gilleleje – og filmen kulminerer omkring den tragiske nat, hvor Gestapo stormer kirkeloftet i Gilleleje Kirke og tager over 80 jøder til fange. Et sort øjeblik i en ellers vellykket redningsaktion.

Donato har skabt en tæt, intens og nervepirrende spændingsfilm, hvor følelsen af at være frarøvet sin egen frie vilje i en flugtsituation konstant dominerer. Kameraet befinder sig ofte et par halsende skridt efter de flygtende, og den forfærdelige usikkerhed, der følger med mødet med hver eneste nye ansigt – hver eneste potentielle redningsmand eller stikker – er konstant en rejsemakker. Fuglene over sundet er ganske enkelt næsten ulidelig spændende, og det er flot løst, når det nu trods alt er nogenlunde kendt materiale – og endnu flottere, når der samtidig er mere end blot den overfladiske spænding på menuen.

I de centrale roller leverer to af dansk films sikreste kort – David Dencik og Danica Curcic upåklagelige præstationer, og Jakob Cedergreen er god at have tilbage som den bundsolide og ubestikkelige Niels Børge, men omkring dem brillerer også birollegruppen med mindeværdigt stærke øjeblikke. Morten Suurballe som den lokale repræsentant for ordensmagten har en gylden scene sammen med den nederdrægtigt skræmmende lokale SS-officer i Kristian Høgh Jeppesens skikkelse. Den roligt trodsige danske humanisme i direkte stand-off mod fascismens komplette mangel på menneskelighed.

SF film
Itkin-familien er en konstruktion, men meget af det øvrige i filmen er historisk ganske præcist gengivet. Det er aldrig afsløret, hvem der stak jøderne på kirkeloftet til Gestapo, men i filmen fremgår det som en logisk konsekvens af det interne danske drama på havnen om, hvor meget og hvordan man skulle involvere sig i den redningsaktion, som nogle få foregangsmænd havde gennemtrumfet. Og netop den debat er ledetråden til et samtidsperspektiv i fortællingen. Hvad gør vi, når andre lider nød? Hvor meget skal vi ofre for at hjælpe et medmenneske – og hvor meget kan man tage sig betalt for det?

Fordi filmen ikke har bøjet den historiske del af led for at fremprovokere et kunstigt perspektiv til nutiden, men i stedet prioriteret at lade de historiske realiteter tale for sig selv, så trækker filmen i virkeligheden ekstra stærke tråde frem til vores tid – særligt tydeligt understreget, da Lars Brygmanns engagerede præst læser det autentiske hyrdebrev op, der fra alle stiftets prædikestole lød den samme søndag i oktober 1943 med en opfordring til at se bort fra religiøse forskelle og i stedet hjælpe dem i nød. Det budskab kommer til at stå stærkt, fordi man uden større besvær kan trække paralleller til nutidige problematikker – og i skildringen af fiskermiljøet samtidig kan spejle sig i både de uegennyttige og de opportunistiske alt efter egen holdning.

I kombinationen af sikkert filmisk spændingshåndværk, overbevisende forståelse for troværdig og autentisk historisk formidling og blikket for et relevant nutidsperspektiv naturligt indlejret i et dramatisk kapitel fra vores fælles historie står Fuglene over sundet decideret vellykket og stærkt frem i feltet af årets danske film.

Hvilken Spike Lee-film har John Turturro ikke været med i?