Haley BennettMegan
Rebecca FergusonAnna
Justin TherouxTom
Luke EvansScott
Edgar RamírezDr. Kamal Abdic

Kvinden der forsvandt i toget

Du ville være lovligt undskyldt hvis du efter et kig på traileren og plakaten til den nye thriller Kvinden i toget forvekslede den med David Finchers Kvinden der forsvandt – lighederne er slående. De er begge filmatiseringer af de største bogsuccesser indenfor den undergenre af krimien der er døbt 'domestic noir'. Begge beskæftiger de sig med drabelige hemmeligheder i parforholdet, kvindelige synsvinkler og upålidelige fortællere – men der stopper sammenligningerne også. Kvinden der forsvandt var en fremragende film. Kvinden i toget er en rodet og til tider kedelig affære med pinlige kønsklicheer, der kun lige akkurat reddes op af dyndet af smukke billeder og tre skuespillerinder, der spiller langt bedre end filmen fortjener.

Rachels (Emily Blunt) liv er gået i stykker. Hun tilbringer sine dage i toget ind og ud af New York med en vandflaske fyldt med vodka. Fra toget kan hun holde øje med sin eksmand Tom (Justin Theroux) og hans nye kone Anna (Rebecca Ferguson), der har fået det barn Rachel altid havde ønsket sig. Gennem togruden spionerer hun også på deres nabo, den unge Megan (Haley Bennett) og hendes mand Scott (Luke Evans) der i Rachels øjne lever det perfekte liv. Denne illusion brydes dog da Rachel en dag er vidne til en serie af overraskende begivenheder der involverer Megan. Da Megan snart efter meldes savnet, er Rachel derfor sikker på at der er ugler i mosen, men kan hun overhovedet stole på det hun har set i sin alkoholiserede og ustabile tilstand?

Som nævnt er det de tre hovedrolleindehavere der holder Kvinden i toget ovenvande. Emily Blunt spiller overbevisende, og med våde øjne, den alkoholiserede og følelsesmæssigt traumatiserede Rachel, så man får sympati for den ellers ofte usympatiske karakter. Hertil kommer Haley Bennett, der tidligere i år også gjorde sig bemærket med en birolle i The Magnificent Seven. Hun er simpelthen en scenestjæler med sin enigmatiske og femme-fatale lignende Megan. Rebecca Ferguson har ikke helt så meget at arbejde med som husmoderen Anna, men får alligevel skabt liv i den forholdsvis flade karakter.

Det er virkelig imponerende at de tre evner at gøre de her karakterer levende, for manuskriptet leverer ikke meget saft og kraft. Kvinden i toget jonglerer med alvorlige emner som alkoholisme, mistede børn og overgreb i parforholdet, men det fungerer slet ikke. Forsøget på at skabe komplekse kvindelige karakterer fejler totalt, i en film hvor alle mænd er liderligt besidderiske monstre, og kvinderne dybest set bare gerne vil have en lille baby. Det er stereotypt, dumt og uendeligt mindre komplekst end i forbilledet Kvinden der forsvandt.

Kønsklicheerne kunne være til at leve med hvis Kvinden i toget var basalt spændende, men det er den ikke. Flashbacks og vildspor står i kø for at sænke filmens tempo til det kedelige, og de plottwists der skal være overraskende er så utroværdige at de mister al effekt. Rachels alkoholhukommelse bruges som belejlig narrativ krykke – når noget skal skjules virker den ikke, men når noget skal afsløres kan hun pludselig huske igen. Ærgerligt for en film der ellers har en overordentligt velfungerende billedside med danske Charlotte Bruus Christensen bag kameraet, og minimalistisk men stemningsmættet musik af komponist Danny Elfman.

Blunt, Bennett og Ferguson har forhåbentlig fået en ordentlig pose penge for deres indsats i Kvinden i toget. De gør den næsten egenhændigt til en delvist seværdig film, og er man fan af nogle af dem kan man roligt tage et smut i biffen – men hvorfor skal så dygtige skuespillerinder sadles med så kønsstereotype karakterer? Det kan Hollywood gøre bedre. Hvis du ikke har set Kvinden der forsvandt, så se den i stedet. Hvis du allerede har set den, så bare vær glad for det: Kvinden i toget når den ikke til sokkeholderne.

I hvilken film indgår der ikke en begravelse?