Premieredato:04-11-2016
Emilie KruseSarah
Julie ChristiansenAnita
Thomas MagnussenKenneth
Morten DeurellCarsten

I skovens dybe paniske ro

Mens det etablerede danske filmmiljø lever sit eget liv, buldrer der i undergrunden en talentmasse, der leder efter alle tænkelige chancer for at få realiseret deres projekter og vise talentet frem. En af dem er Anders Fløe, der spillefilmsdebuterer med Afskåret, som får verdenspremiere på CPH.PIX. Filmen er produceret for ydmyge 100.000 kroner, og siden optagelserne for lidt over to år siden, har flere erfarne filmfolk været med inde over produktionen, blandt andet dansk films klippe-godfather Janus Billeskov Jansen.

Backbone Pictures
Afskåret er et psykologisk drama om en familie, der i filmens åbningsbillede er på vej langt ind i en svensk skov. Der skal holdes ferie afsondret fra resten af verden med ro til at dyrke naturen og familien. På de sidste streger af mobilforbindelse får datteren Sarah fornemmelsen af, at noget er galt hjemme i den digitale virkelighed, hvor en video med hende og en fyr bliver lystigt delt online. Kan man forestille sig noget værre end at akkurat få fornemmelsen af, at ens ry og rygte er på vej i kloakken, mens man mister forbindelsen og bliver afskåret fra omverdenen?

Det viser sig, at Fløe, der også har stået for manuskriptet, godt kan forestille noget værre, for netop hvor hævnporno-temaet har meldt sin ankomst, så bliver det parkeret lidt ude på et sidespor. Op til huset ankommer moderens skamløst irriterende bror Kenneth og hans nygaflede modelkæreste Anita, og de sætter gang i de noget matte løjer. Farmand Carsten emmer af afsky ved synet af den synligt succesrige svoger, men det påtvungne familieselskab varer ved, mens skeletterne i den lille familie skramlende samler sig ved skabsdøren.

Backbone Pictures
Afskåret har grundlæggende en god evne til at sætte en stemning og skabe en foruroligende fornemmelse af, at noget er galt. Og meget er så sandelig også galt med den lille flok i den svenske skov. Faktisk så meget, at den gode og ildevarslende brug af den dybe svenske skov (natur har ikke været så truende i en dansk film siden Antichrist) trues flere gange af plottets kavalkade af problematikker, der skal vendes: jalousi i familien, knudemænd i opløsning, teenageliv ødelagt af hævnporno, løgn mellem ægtepar osv. Det bliver næsten for meget til en enkelt skovtur, og replikkerne i den ret teksttunge midte af filmen falder ofte noget uelegant selv om skuespillerne, der er kendt fra yderkanten af dansk tv og film på nær Robert- og Bodilnominerede Emilie Kruse i hovedrollen, gør deres absolut bedste.

Der er masser af potentiale i Fløes evne til at lave film. Afskåret kunne have stået renere, hvis den havde luget lidt ud i menuen af familieproblemer, men omvendt er han tæt på at få det hele bundet godt sammen i den effektive sidste 20 minutter, hvor han for alvor viser, hvor effektivt han kan sætte og fastholde os i en tommeskrue af spænding, naturligvis godt hjulpet af stemningsfyldte billeder og en decideret professionel klipning. Afskåret er en god og løfterig start – og den demonstrerer, at man kan komme langt selv med ganske få penge.

Første mål er nået med dagens verdenspremiere kl. 22.30 i Empire Bio – og den anden visning mandag d. 7. november kl. 21.15 i Gloria.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8