CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Hackaw Ridge

Produktionsland:
USA, Australien

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Andrew Knight, Robert Schenkkan

Producere:
Terry Benedict
Paul Currie
Bruce Davey

Fotograf:
Simon Duggan

Klipper:
John Gilbert

Komponist:
Rupert Gregson-Williams

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
UIP

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 4 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Nyheder:
24-01-17:
Oscar-nomineringerne 2017
 
Anmeldelser:
26-01-17:
Silence
01-09-16:
Blood Father
08-12-14:
The Expendables 3
23-10-12:
Get the Gringo
29-06-10:
Edge of Darkness
03-04-09:
Boy A
23-07-07:
Apocalypto
06-09-04:
The Passion of the Christ
23-06-03:
Manden uden ansigt
26-02-03:
Signs
23-10-02:
We Were Soldiers
10-01-01:
The Patriot
14-06-00:
The Thin Red Line
 

Læs også...
I temaet Oscar 2017:
 
Oscar-vinderne 2017
La La Land
Alletiders kvinder
Lion
Moonlight
Vaiana
Hidden Figures
Oscar-nomineringerne 2017
Manchester by the Sea
Jackie
Nocturnal Animals
Rogue One: A Star Wars Story
Captain Fantastic
Hell or High Water
Arrival
Min far Toni Erdmann
Fantastiske skabninger... og hvor de findes
Deepwater Horizon
Junglebogen
Florence
Zootropolis
En mand der hedder Ove
Under sandet

Hacksaw Ridge

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama
Varighed:131 minutter
Instruktør:Mel Gibson
 
Premieredato:10-11-2016
Medvirkende:Som:
Andrew GarfieldDesmond T. Doss
Sam WorthingtonCaptain Glover
Vince VaughnSergeant Howell
Hugo WeavingTom Doss
Teresa PalmerDorothy Schutte
Milo GibsonLucky Ford
Se komplet creditliste her

Lidelsen som rejsekammerat
 
At Mel Gibson er kontroversiel og utilregnelig som person kan der n√¶ppe herske tvivl om, men som filminstrukt√łr er han anderledes stabil af bygning. En klassisk gammeldags fort√¶ller, der ikke er bange for den storladne scene eller den ublu heltedyrkelse aldeles renset for moderne ironisk distance. Og s√• dyrker han lidelsen og smerten i ekstremer, der er ukendte i mainstream-filmenes univers. Man fornemmer n√¶sten, at filmskabelsen er en slags martrende terapi, hvor hans hovedpersoner m√• navigere i en verden fuld af smerte for til sidst at transcendere det jordiske Helvede. Med Hacksaw Ridge afrunder han en uformel Lidelses-trilogi, der blev skudt i gang med den brutale, men ogs√• gribende The Passion of the Christ og efterfulgt af Jaguar Paws blodspr√łjtende lidelser i Maya-eventyret Apocalypto.

Begge film var teknisk veludf√łrt og s√• pr√¶cise i deres filmiske udtryk, at de kunne b√¶re at replikkerne var p√• to d√łde sprog ‚Äď aram√¶isk og mayasprog. Det problem skal Gibson & Co. ikke sl√•s med i Hacksaw Ridge, der er s√• √¶rkeamerikansk, som det n√¶sten kan blive, men temaet og fokus er det samme. Udgangspunktet her er en sand historie. Desmond Doss var en ung mand fra Blue Ridge Mountains, der som s√• mange andre fra sin generation ikke kunne sidde angrebet p√• Pearl Harbour overh√łrig. Han meldte sig til h√¶ren for at hj√¶lpe til i kampen mod Nazi-tyskland og ikke mindst Hitlers japanske allierede, og den eneste lille kr√łlle p√• halen var, at han som yderst rettroende syvendedagsadventist ikke √łnskede s√• meget som at r√łre ved et v√•ben i frygt for at komme til at overtr√¶de det 6. bud: Du m√• ikke sl√• ihjel.


Copyright:
UIP
Det er naturligvis et dilemma, men Doss form√•ede ikke bare at gennemf√łre sin tid i milit√¶ret, han blev ogs√• dekoreret for sin indsats p√• slagmarken, hvor han som samarit hjalp de s√•rede soldater. Is√¶r indsatsen p√• Hacksaw Ridge vakte opsigt, hvor han egenh√¶ndigt i ly af m√łrket fik firet over 70 s√•rede soldater ud over en skr√¶nt og ned til de ventende feltlazaretter. Der er n√¶sten for oplagt, at det er Mel Gibson, der skal bringe hans historie til live, for fort√¶llingen om den troende der holdt fast i sin overbevisning i en situation, hvor selv paven var blevet v√•benf√łr ‚Äď og netop derfor pr√¶sterede en d√•d i gr√¶nselandet mod et mirakel ‚Äď er vintage-Gibson i krydsfeltet mellem klassisk Hollywood og st√¶rk tro.

I Gibsons filmsprog levnes der ikke megen rum til fortolkning. Hans bund√¶rlige stil tr√¶kker tr√•de tilbage til Hollywoods guldalder, og man bliver flere gange n√¶sten overv√¶ldet af seri√łsiteten i m√•den at fort√¶lle p√•. Som n√•r Desmond og k√¶resten Dorothy klatrer op p√• det lokale h√łjdedrag, der giver udsyn over den hjemlige bjergk√¶de ‚Äď og forenes i et svimlende kys, der ikke er set s√• oprigtigt leveret i mange √•rtier. Det f√łles n√¶sten som en parodi, hvis ikke lige det var for den udtalte seri√łsitet. Hacksaw Ridge er opdelt i tre kapitler. F√łrst f√•r vi etableret basen hjemme i USA, hvor Doss vokser op med en √łdelagt far, der har mistet alle sine kammerater p√• slagmarken i 1. verdenskrig. Alkoholiseret og voldelig s√¶tter han sit pr√¶g p√• b√łrnene, men kirken og den overb√¶rende mor f√•r Doss p√• bedre tanker ‚Äď og da han m√łder sygeplejersken Dorothy er hans livsbane klar. Kort efter bliver verdenskrigen til virkelighed for de unge amerikanske m√¶nd, og Doss begynder et optr√¶ningsforl√łb p√• den lokale milit√¶rbase, hvor der ikke ligefrem ses med milde √łjne p√• hans krav om at undg√• kontakt med v√•ben.

Vi har efterh√•nden set nok milit√¶re tr√¶ningsforl√łb p√• film til at vi kender rumlen, men Gibson har en velkommen overraskelse klar til os netop som man forberedte sig p√•, at lidelserne m√•tte √łdel√¶gge idyllen. For i Vince Vaughn (bedste rolle i mange mange √•r) f√•r vi en sergent, der lige bag det h√•rde ydre gemmer p√• en stor k√¶rlighed til sine rekrutter. Han har dog sv√¶rt ved at forst√• Doss‚Äô i hans √łjne forr√¶deriske natur, s√• vi skal lige omkring en milit√¶r domstol, f√łr den unge syvendedagsadventist f√•r bekr√¶ftet sin forfatningssikrede ret til at forn√¶gte v√•benbrug. S√• afsted til fronten i Japan, hvor berygtede Hacksaw Ridge venter. En h√łj skr√¶nt, der deler det amerikanske fodf√¶ste forneden med japanernes brutale dominans p√• toppen. Hvert kompagni, der sendes op, bliver spr√¶ttet i sm√•stykker og skubbet tilbage ud over kanten ‚Äď tilsyneladende en umulig opgave, men den eneste sikre vej til at erobre Japan.

Og det er ‚Äď ikke uventet ‚Äď her i filmens tredje del, at lidelsen og smerten omringer den unge Doss i sindsoprivende n√¶rbilleder, da han og hans deling bliver sendt i krig. Vi f√łlger ham og den gruppe af unge m√¶nd, som vi har l√¶rt at kende og holde af i l√łbet af tr√¶ningsforl√łbet ind i Helvedets forg√•rd, hvor den identitetsl√łse fjende myldrer frem og Doss udvirker sin helted√•d. Centralt i portr√¶ttet st√•r Andrew Garfield, der leverer karrierens hidtil bedste pr√¶station (og han var ellers god i The Social Network) og form√•r b√•de at finde det renskurede oprigtige og det konfliktfyldte komplicerede i Desmond Doss.


Copyright:
UIP
Gibsons stil i denne centrale del af filmen er ikke realistisk som i Spielbergs nu legendariske landgangsscene fra Saving Private Ryan eller lyrisk som Terrence Malicks samtidige The Thin Red Line. Der er snarere tale om et abstrakt kaos af ild, blod og indvolde, som der holdes et forrygende godt overblik over, s√• vi aldrig taber retningssansen ‚Äď og det f√łles decideret fysisk brutalt, fordi Gibson og det veloplagte manuskript har introduceret os s√• godt til et bredt persongalleri og fordi kameraet aldrig sk√•ner os for krigens realitet. Det dyrker den i stedet med et intenst behov for at formidle gruen som dog aldrig kammer over i sadistisk vellyst. Det er en sv√¶r balance for en film, der grundl√¶ggende er pacifistisk af natur ‚Äď og hvis man stod af p√• de to foreg√•ende film, s√• er det ogs√• en reel risiko her - men som Gibson lykkes med balanceakten, fordi Doss-figuren st√•r st√¶rkt nok til at vi ikke taber fokus p√• ham. Gibson har brug for at f√łlge ham helt ned i det Helvede, han skal stige op fra igen, da hans "mirakel" er gennemf√łrt.

Selvf√łlgelig g√•r Gibson lidt overbord fra tid til anden, og den dybt religi√łse Doss‚Äô selvopofrelse, der kulminerer i decideret religi√łse billedkompositioner, passer m√•ske n√¶sten for godt til Gibsons verdenssyn, men historien er sand og man m√• ‚Äď som det ogs√• var tilf√¶ldet i de to forg√¶ngere samt hovedv√¶rket Braveheart ‚Äď t√łrt konstatere, at hans film er klassisk godt h√•ndv√¶rk med en helt s√¶rlig evne til at f√• livets smertelige realiteter gjort s√• konkrete, at man har sv√¶rt ved at g√• up√•virket ud af biografen. Det er ikke n√łdvendigvis det endegyldige historiske vidnesbyrd over erobringen af Hacksaw Ridge, men det er en gennemf√łrt personlig lidelseshistorie, der minder om, at personen Gibson alle sine skavanker til trods stadig rummer en decideret kompetent og konsekvent filmskaber.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opg√łret13/7
Wish Upon13/7
Girls Lost13/7
En hustlers dagbog13/7
Mysteriet ved Slack Bay6/7
Spider-Man: Homecoming6/7
At elske Pia6/7
Personal Shopper6/7
Flere bio-anmeldelser
 
Logan24/7
La La Land17/7
A Cure for Wellness10/7
The Great Wall4/7
Hidden Figures3/7
LEGO Batman filmen30/6
Split26/6
xXx: Return of Xander Cage23/6
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvad handler Surf's Up om?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
SÝg pŚ Google