Kristian FjordJim
Laila GoodyHilde
Emil JohnsenMikkel
Tommy KenterKlaus Dreyer
Tuva NovotnyUnn Tove

En stjerne er født

En gang imellem dukker der et nyt ansigt op, når man sidder og ser en film. Et ansigt så karismatisk, at det overtager hele filmen. Det er tilfældet for den unge norske skuespillerinde Ruby Dagnall i Rosemarie og gartnerens hemmelighed: Hun løber med opmærksomheden. Heldigvis er Dagnalls Rosemarie ikke det eneste gode ved filmen, der er et humoristisk, energisk og utroligt velspillet drama.

Tuva Novotny spiller Unn Tove, som vi møder første gang til hendes bryllupsfest. Det er en bryllupsfest plaget af en del tvivl: Unn har nemlig valgt at gifte sig med fornuftige Jonas, mens den mand hun har et passioneret og komplekst forhold til på sidelinjen, Christian, må vente uden for døren. Dette dilemma træder dog noget i baggrunden, da Unn finder et nyfødt barn med uklippet navlestreng på toilettet. 16 år senere er Unn blevet skilt fra Jonas, men ikke mindre i tvivl om sit forhold til Christian. Pludselig står en ung pige ved navn Rosemarie på hendes dørtrin. Det er babyen fra brylluppet, der er blevet teenager og nu leder efter sine biologiske forældre. De to begiver sig derfor på jagt efter Rosemaries ophav, mens Unn samtidig filmer forløbet til sit lokale TV-program.

Det lyder måske som opskriften til et sentimentalt melodrama der spiller på alle manipulerende tangenter, men Rosemarie og gartnerens hemmelighed har en skæv humor og en klædelig afdæmpethed, der redder den fra sådan en skæbne. Humoren kommer især ud af filmens noget excentriske persongalleri som vores to hovedpersoner kommer i kontakt med på deres færd. Det brogede udvalg af karakterer inkluderer bl.a. en alkoholisk ekspunker, en kok der laver en forfærdelig rabarbermarmelade og ikke mindst danske Tommy Kenter i en central rolle som følsom eksbokser og pornofilmproducent.

Det er til tider bizart, og ofte sjovt, men filmen bevarer alligevel sin troværdighed gennem det fremragende skuespil. Svenske Tuva Novotny leverer en mere end solid præstation som den kærlighedsforskrækkede Unn, men de mange biroller er heller aldrig mindre end overbevisende. Det hjælper også på sagen at Rosemarie og gartnerens hemmelighed er ualmindeligt velskrevet. Selv de mindste sidekarakterer er fascinerende, og man får virkelig indtryk af at de alle har levet komplekse liv. Til tider får man faktisk det indtryk, at instruktør og manuskriptforfatter Sara Johnsen er mere interesseret i sine karakterer end i den historie, der binder dem sammen.

Med sin blanding af drama og bizar komedie minder Sara Johnsens instruktion til tider om en slags norsk Almodovar. Det samme gør filmens udforskning af sex, der vises som er ofte indviklet krydsfelt af lyst, kærlighed og forpligtigelse og som for alvor bliver virkelig kompliceret når det resulterer i børn. Det hele præsenteret med en fremragende humoristisk underspillethed.

Tag dog ikke fejl, den største grund til at du bør tage i biffen og se Rosemarie og gartnerens hemmelighed er Ruby Dagnall. Det er sjældent, at man ser en ung skuespiller brænde igennem lærredet så voldsomt, som det er tilfældet her. Det ville ikke overraske mig hvis Dagnall går en stor international karriere i møde. Hendes udtryksfulde ansigt vækker en ung pige til live, der nok er hård udenpå, men blød indeni, og det endda uden særligt mange replikker. Når Rosemarie rammes af sorgen over hvor hun kommer fra, er det ualmindeligt svært ikke selv at snøfte med nede i biografsædet.

Rosemarie og gartnerens hemmelighed er både oprigtigt rørende, humoristisk, fyldt med godt skuespil og så tilføjer den med debuten af Ruby Dagnall en ny stjerne til skuespilhimlen. Lad os håbe at vi får meget mere at se til hende – om ikke andet kan man allerede nu se hende i tredje sæson af det norske seriehit SKAM.

”Fem småforbrydere. Tonvis af kokain. 27 døde. To overlevende og ikke skyggen af et bevis.” Hvilken film er der tale om?