Anmeldelsesdato:11-11-2016
Maika MonroePatricia Whitmore
Bill PullmanPresident Whitmore
Jeff GoldblumDavid Levinson
Judd HirschJulius Levinson
William FichtnerGeneral Adams

Invasion i mega-format

"Vi har haft 20 √•r til at forberede os", lyder det n√¶rmest opgivende fra en af de eksistenstruede hovedpersoner i Roland Emmerichs l√¶nge ventede forts√¶ttelse til mega-hittet fra 1996 af stort set samme navn. Det samme g√łr sig s√•ledes ogs√• g√¶ldende for forfattere og instrukt√łrer, og derfor kan man godt undre sig lidt over slutresultatet, der for ofte snarere virker som en hurtigt sammenflikket forts√¶ttelse i stedet for et velgennemt√¶nkt genbes√łg til den grundid√©, der virkede s√• overv√¶ldende og imponerende for 20 √•r siden.

Fox Film
Ingen tvivl om, at Independence Day var en milep√¶l i katastrofefilm-genren, som form√•ede at udstikke kursen for stort set al masse√łdel√¶ggelse p√• det store l√¶rred sidenhen. Det var pludselig tilladt at t√¶nke stort, at smadre velkendte monumenter og bygninger ‚Äď spillereglerne blev ganske enkelt sat fri. Samtidig har tyske Emmerich fra tid til anden en evne til at menneskeligg√łre sine manuskripters tyndt tegnede papfigurer ‚Äď i hvert fald, n√•r han strammer sig lidt an ‚Äď og i den f√łrste film var balancen mellem de mange personer perfekt afstemt. Det g√łr ikke n√łdvendigvis stor kunst, men det skaber medrivende underholdning som man er villig til at investere sin tid og energi i.

I Independence Day: Resurgence er vi de ber√łmte 20 √•r fremme i tiden. Den teknologi som rumv√¶sener efterlod p√• Jorden, da det lykkedes for Will Smith og Jeff Goldblum at uploade en virus i rumv√¶senernes bekvemt kompatible computersystem, er blevet anvendt til at optimere transportformer og v√•ben, s√• M√•nen nu er blevet en simpel aftentur. Klodens forsvarssystemer mod invasion fra verdensrummet er opgraderet, og man er med en kvindelig pr√¶sident i spidsen s√• klar, som man ser sig i stand til at v√¶re, til den forventede n√¶ste b√łlge af angreb. Ingen havde dog forventet, at rumskibene p√• flere kilometer i diameter fra f√łrste angreb blot var simple plimsollere i sammenligning med, hvad der nu venter.

"Det lander i Atlanterhavet", lyder den ildevarslende melding, da moderskibet over alle moderskibe g√łr sin ankomst i Jordens atmosf√¶re. "Hvor i Atlanterhavet?" lyder det kampberedte modsp√łrgsm√•l. "Over det hele" er Emmerichs triumferende svar tilbage ‚Äď for nu er rumskibet 5.000 kilometer i diameter og l√¶gger sig som en alpehue p√• klodens nordlige halvkugle, da det endelig sl√•r rod. M√•let er det samme som i f√łrste omb√¶ring; at h√łste energi fra vores usle lille klode inden den videre f√¶rd ud i rummet ‚Äď denne gang er det dog ikke vores vand, men i stedet klodens smeltede kerne ‚Äď der er attraktionen. Always go bigger er en klassisk tankegang i forhold til forts√¶ttelser ‚Äď og det skal jeg love for, at Emmerich & Co. g√łr.

Fox Film
Man savner noget mere end blot teknisk forsvarlig (men ikke overv√¶ldende imponerende) bulder og brag. Man er aldrig 'med' fort√¶llingen p√• samme m√•de her som for 20 √•r siden. M√•ske skyldes det, at det at wow-effekten af verdensdestruktion p√• denne skala nu engang var forbeholdt f√łrste gang (selv om Emmerich selv faktisk fik skabt lidt sug i maven med sine vildeste visuelle id√©er i undergangsfilmen 2012), m√•ske skyldes det, at det nye kuld af skuespillere, der agerer n√¶ste generation i fort√¶llingen, ikke har samme karisma som det st√¶rkt besatte hold fra den f√łrste film ‚Äď eller ogs√• er det s√łrgelige faktum blot, at Independence Day var den film, hvor faktorerne i Roland Emmerichs ligning bare gik helt perfekt op. At den var 'as good as it gets'.

Forts√¶ttelsen underholder s√• afgjort, men man betragter den k√łligt distanceret snarere end patriotisk opildnet som det var tilf√¶ldet ved flere visninger i 1996 med spontan st√•ende applaus i biografsale verden over, da Will Smith h√•ndfast b√łd de fremmede velkommen til Jorden, eller da Bill Pullman kampkl√¶dt erkl√¶rede "We will not go quitely into the night". Disse √łjeblikke, hvor vi bliver emotionelt knyttet til filmen, er klinisk renset fra 2‚Äôeren ‚Äď og derfor g√•r noget af magien fl√łjten.

Kommentarsporet med Roland Emmerich er lettere ligegyldigt. Han forklarer en masse om plottet, men med mindre man er blind virker det overfl√łdigt. S√• er den fire-delte making of-featurette og is√¶r de to promo-indslag, "It's Earley ABQ" (med en veloplagt gakket Fred Armisen!) og hyldesten "The War of 1996", langt mere underholdende.
De cirka seks minutters fjollede fraklip er tilmed sjove og endelig er der en bunke concept art, nogle trailers samt 8 slettede scener. Så en solid omgang bonus, noget af det lige frem værd at bruge tid på.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem har ikke spillet en rolle, hvor han var klædt ud som kvinde?