DOX:BIO

Den sidste tid

Varighed:72 minutter
Instruktør:Christoffer Dreyer

Premieredato:16-11-2016

Gud og minicrossere

"Det snerper til" fortæller Hans Lauridsen os indfølende i dokumentaren Den sidste tid mens hans kone Esther nikker medlevende fra sin kørestol. Hvad er det så der snerper til? Jo, ifølge Esther og Hans er det livet på jorden, der snerper til. Vi lever i den sidste tid, og snart vil Gud lave en ordentlig udrensning i livet på jorden, og kun de udvalgte vil have en chance for at overleve. Det er på mange måder to originaler Den sidste tid præsenterer os for, men det der virkelig gør den til en seværdig film, er ikke det aldrende pars excentriciteter, men den kærlighed de to udviser for hinanden når deres egen personlige sidste tid for alvor banker på.

DOX:BIO
Hvis du så dem køre ned ad gaden på deres minicrossere en stille onsdag i Ribe, ville du nok ikke tænke nærmere over det. Ved første øjekast ligner Hans og Esther nemlig et ganske gennemsnitligt ældre dansk ægtepar, men det er de ikke. I et halvt århundrede har de to nemlig forberedt sig på jordens undergang, og ikke mindst forsøgt at advare alle os andre om det samme. I skabet har de to tætpakkede rygsække med overlevelsesudstyr stående klar til når dommedag rammer vestjylland. Det er blevet til intet mindre end flere hundrede videoer på YouTube og titusindvis af hjemmesider fra deres hånd, der forsøger at belære alle os andre uvidende om, at vi lever i den sidste tid. Da helbredet begynder at skrante for de to viser det sig dog at den sidste tid måske ikke involverer hele verden, men er en dommedag af en langt mere personlig slags – spørgsmålet er om verdens undergang er helt lige så vigtig som at miste en ægtefælle gennem næsten 50 år.

Den sidste tid lægger ud som en af den slags dokumentarer, der præsenterer et par skæve karakterer fra virkeligheden og opfordrer publikum til at grine med dem, men også lidt af dem. Der er da heller ingen tvivl om at Esther og Hans er to temmelig usædvanlige mennesker. Det er svært ikke at more sig lidt når Hans forklarer at Gud da med sikkerhed vil sørge for ekstra strøm til minicrosseren når dommedag kommer – i tilfælde af at Esther og Hans' bentøj ikke holder til strabadserne. Det er dog ikke her filmens styrke er, men i stedet når vi kommer under overfladen hos de to hovedpersoner og sympatien indfinder sig hos publikum.

Med ægteparrets egne ord, gamle fotos og smalfilm oprulles de tos historie. Det bliver hurtigt klart, at det er Esther der har den religiøse baggrund, og dermed også hende der har bragt den sidste tid ind i forholdet. Hans var oprindeligt mere til skak, men når nu hans elskede Esther talte så meget om den sidste tid, måtte der jo være noget om det. Det er med andre ord kærligheden der driver, og altid har drevet, værket hos de to, og det er selvfølgelig ikke til at stå for. Projektet om at advare den danske befolkning har da også holdt de to mere aktive end de fleste i samme alder, og der er ingen tvivl om at de to er oprigtigt passionerede. Samtidig ønsker de ikke at indoktrinere nogen i deres tro, "Vi vil gerne fortælle jer det her, men det er op til jer hvad I har lyst til at gøre" siger Hans meget sympatisk, da han får samlet en lille flok til foredrag i det lokale forsamlingshus.

DOX:BIO
Succesen med foredraget gør godt hos de to. Ikke kun fordi de kommer ud med deres dybfølte budskab, men også fordi de to er noget ensomme. De lægger ikke skjul på at troen har kostet dem utallige venskaber, og man under de to sympatiske mennesker en omgangskreds i deres sidste år. Især da den barske virkelighed klemmer sig ind i parrets hverdag: de når sandsynligvis aldrig at opleve den dommedag de har brugt deres liv på at proklamere. Det er her filmen for alvor bliver rørende, og de scener der er blevet hos mig er af de to, syge i hver deres seng, der taler om deres fælles levede liv og af deres rynkede hænder der knuger hinanden. Det er sjældent, at man ser alderdom så ømt skildret hverken dokumentarisk eller i fiktion.

Mere ujævnt bliver det når filmen opstiller kunstige Jon Bang Carlsen-lignende æstetiske tableauer, og så er den måske også en smule for lang til at holde dampen helt oppe. Det forhindrer dog ikke Den sidste tid i at være en rørende lille film, om den sidste tid vi alle går i møde, der samtidig giver et kig bag facaden hos to aldrende sympatiske excentrikere.