Michael PottsArchibald Smith
Maria DizziaMary Cunningham
Jamie HarroldBob Cunningham
Thomas KopacheGeorge Bernstein
Adrian MartinezGonzales

Sandhed og kunst

I 1964 blev Kitty Genovese voldtaget og dr√¶bt uden for sit hjem i New York forstaden Queens. Mordet blev legendarisk, da The New York Times to uger senere forklarede, hvordan 37 af Genoveses naboer og genboer var vidner til mordet, men undlod at reagere. Historien dannede blandt andet baggrund for den s√•kaldte 'bystander-effekt', der forklarer hvorfor mange mennesker ikke handler i den type situationer. Det er ogs√• her spillefilmsdebuterende instrukt√łr Puk Grasten har fundet inspirationen til 37; en film med temmelig massive problemer der dog alligevel rummer gode takter.

Regner Grasten
37 f√łlger flere forskellige beboere i Kew Gardens kvarteret, hvor Kitty Genovese blev myrdet p√• den sk√¶bnesvangre aften den 13. marts. Der fokuseres is√¶r p√• tre familier. Et nytilflyttet afroamerikansk par og deres s√łn. En kristen og konservativ familie med to s√łnner og knas i parforholdet og et √¶ldre √¶gtepar der tilsyneladende har adopteret deres barnebarn; en ung pige der k√¶mper med tvangstanker. De har alle deres at k√¶mpe med, og da Kitty Genovese bliver overfaldet lige udenfor deres vinduer er der derfor ingen af de voksne, der hverken hj√¶lper eller ringer til politiet ‚Äď kun b√łrnene reagerer.

Den faktuelle baggrund som 37 baserer sig p√• er i sig selv problematisk; det er op til flere gange blevet p√•vist, at der var flere der ringede til politiet, og at artiklen som 37 baserer sig p√• er fyldt med faktuelle fejl. For nyligt har en effektiv dokumentar, The Witness, om netop dette emne endda haft premiere p√• dansk grund. Det forplumrer selvsagt fort√¶llingen i 37 noget hvis man er klar over det, men m√•ske ikke s√• meget som man skulle tro, da 37 har et temmelig l√łst forhold til virkeligheden.

Puk Grasten har nemlig taget godt for sig i kunstfilmens store slikbutik. Atonal musik, billeder ude af fokus og tung symbolik er vigtige bestanddele i filmens stil. Det viser sig b√•de at v√¶re filmens store force og dens store problem. Det er efterh√•nden sj√¶ldent, at man p√• den danske filmscene ser en film der s√• bevidst bev√¶ger sig over i artfilmens territorium. N√•r 37 er bedst, f√•r den skabt en mareridtsagtig stemning i familiernes sm√• lejligheder. Bygningen selv bliver brugt som symbol for menneskenes faldef√¶rdige relationer. Som aftenen skrider frem, skr√¶ller tapetet af v√¶ggene, lyset blinker og r√łrene beklager sig. Det v√¶kker minder om Lars von Triers Riget og Roman Polanskis Repulsion, og er p√• mange m√•der et ganske vellykket greb der sammen med filmens fine billeder og et, for det meste, effektivt lyddesign f√•r skabt en klaustrofobisk og indelukket stemning.

Desv√¶rre vil 37 v√¶re langt mere end en lille symbolsk arthouse-gyser. Den vil ogs√• gerne v√¶re et effektivt drama og kritisk socialkommentar, og her g√•r det mindre godt. Selve mordet holdes s√• langt i baggrunden, at det er stort set umulig at vide hvad der foreg√•r, hvis man ikke p√• forh√•nd ved det, og filmen f√•r aldrig for alvor forklaret, hvorfor familierne ikke reagerer p√• det de ser p√• gaden. Faktisk virker det mest af alt som om de fleste af dem ikke er klar over hvad der sker, og det underminerer mildest talt filmens ellers noget bastante budskab, der placerer de voksne som hemmelighedsfulde og angste egoister og b√łrnene som uskylden selv, der blot venter p√• at blive korrumperet. Imens k√łrer personernes fjernsyn konstant i baggrunden. Budskabet er tydeligt: Moderne mennesker har mistet forbindelsen til hinanden ‚Äď kan vi ikke bare komme hinanden lidt mere ved og finde barndommens uskyld frem igen? Det er desv√¶rre b√•de simpelt t√¶nkt og leveret.

Regner Grasten
37 har desværre ikke held med at smelte sin stil sammen med sit indhold; kunstfilm-gyset, det historiske drama og samtidskritikken clasher. Alligevel er filmen ikke uden kvaliteter. Det er efterhånden lang tid siden, man har kunnet se en film i de danske biografer, der åbenlyst tager inspiration fra både Lars von Trier, Roman Polanski og Stanley Kubrick, og for det skal den have kredit. 37 ender derfor som en problematisk, men også interessant og original film, der har gjort mig spændt på at se hvad Puk Grasten i fremtiden vil levere til dansk film.

I hvilket år fik Borte med Blæsten Oscaren for bedste film?