CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
L'Avenir

Produktionsland:
Frankrig, Tyskland

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Mia Hansen-L√łve

Producere:
Charles Gillibert

Fotograf:
Denis Lenoir

Klipper:
Marion Monnier

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Another World

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
18-08-17:
Elle
16-03-17:
Elle
29-08-16:
Valley of Love
03-12-15:
Louder Than Bombs
10-05-13:
Amour
21-06-12:
Captive
30-07-07:
Mig og min søster
18-07-06:
Ulvetider
11-08-03:
8 kvinder
25-11-02:
Pianisten
 


Dagen i morgen

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama
Varighed:101 minutter
Instruktør:Mia Hansen-L√łve
 
Premieredato:17-11-2016
Medvirkende:Som:
Isabelle HuppertNathalie Chazeaux
André MarconHeinz
Roman KolinkaFabien
Edith ScobYvette

Det frig√łrende fald
 
Dagen i morgen er i sin grundfort√¶lling ganske genkendelig, ja n√¶sten ordin√¶r. Mand meddeler kvinde, at han flytter sammen med en anden ‚Äď kvinde mister det kendte fundament under sin tilv√¶relse og m√• stable et nyt p√• benene. Utallige er de v√¶rker, der har skildret denne urgamle mellemmenneskelige konflikt, og netop derfor er det befriende at se hvor friskt og naturligt det franske instrukt√łr Mia Hansen-L√łve og hendes altdominerende hovedrolle, f√¶nomenale Isabelle Huppert, griber opgaven an.


Copyright:
Another World Entertainment
Nathalie er gymnasiel√¶rer i filosofi. Et inkarneret bogmenneske, hvis eksistens er fokuseret p√• tankevirksomhed og filosofiens mange intellektuelle forgreninger. Man forst√•r, at hun er dygtig til sit job og har en r√¶kke af undervisningsb√łger p√• hylden hos de akademiske boghandlere i Paris. Hun er gift med Heinz, der ogs√• er underviser ‚Äď og deres hjem emmer med bugnende gulv-til-loft-bogreoler af intellektuelt overskud og eksistentiel fordybelse. Men der signaleres ogs√• en stilstand i de mange horisontale linjer af sandfarvede akademiske bogrygge. Heinz og Nathalie er p√• deres egen m√•de stivnet i deres identiteter som mentalt overlegne individer, der m√łder tilv√¶relsens tilskikkelser med den oph√łjede ro som f√łlelsen af komplet indsigt kan give.

Det giver sig udslag i deres indbyrdes dialog krydret med citater fra store t√¶nkere og i deres varme, men automatiserede forhold til deres to b√łrn. For Nathalie er den tidligere superstudent Fabien √•benlyst mere interessant end hendes egen s√łn, netop fordi han er landet t√¶ttere p√• hendes stamme end hendes eget biologiske √¶ble. Derfor bliver faldet ogs√• s√• meget st√łrre for Nathalie, da Heinz en dag meddeler, at han har m√łdt en anden og flytter. Beskeden modtages umiddelbart n√łgternt registrerende, men mens hendes verden langsomt falder fra hinanden ‚Äď og Mia Hansen-L√łve lader virkelig det hele ramle om √łrene p√• stakkels Nathalie ‚Äď brister ogs√• den selvsikre front. Den akademiske distance til hendes eget liv m√• revurderes og ikke alt kan man l√łse p√• afstand med en leksikal citat-hukommelse og bevidstheden om at nogen har skrevet en afhandling om netop dette eller hint. Livet m√• engang i mellem f√łles.


Copyright:
Another World Entertainment
Dagen i morgen imponerer generelt. Fra Hupperts mesterlige pr√¶station over det gennemg√•ende frav√¶r af kul√łrt hysteri til dialogens evne til b√•de at stille skarpt p√• og sl√łre centrale konflikter. Stilen passer hele tiden til personerne. Handlinger og replikker f√łles naturligt st√łbt til hvordan et menneske som Nathalie vil gribe de mange bolde, som livet pludselig smider hendes vej, for tilskueren er pludselig blevet boldspiller efterh√•nden som √¶gteskabet, bogkontrakter og den excentriske mor forsvinder. Det er kl√¶deligt, at revnerne i facaden kommer stille og roligt snigende som p√• den sidste k√łretur hjem fra ex-mandens sommerhus og p√• busturen hjem fra moderens plejehjem. Ikke i store hysteriske udbrud, men blot som sm√• spr√¶kker, som netop p√• grund af lidenheden i deres udtryk fremst√•r s√• meget kraftigere rent emotionelt.

Mia Hansen-L√łve er en instrukt√łr med en tilsyneladende kamel√¶onagtig evne til at lade sine oprigtige og trov√¶rdige portr√¶tter udspille sig i lige pr√¶cis den ramme, hun kaster sig over. Der er langt fra club-milj√łet i Eden (som var hendes forrige film, der var delvist inspireret af hendes brors liv) og til det akademiske milj√ł i Dagen i morgen, og det understreger omfanget af hendes talent, at hun f√•r begge milj√łer skildret s√• overbevisende og naturligt som det er tilf√¶ldet ‚Äď og samarbejdet med Isabelle Huppert m√• bestemt ogs√• gerne gentages en anden gang med forh√•bentlig samme synergieffekt til f√łlge, hvor de gensidigt l√łfter hinanden til nye st√¶rke h√łjder.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9
LEGO Ninjago filmen21/9
I min datters navn21/9
Paris må vente21/9
Borg14/9
God's Own Country14/9
En fremmed flytter ind14/9
American Assassin14/9
Flere bio-anmeldelser
 
Guardians of the Galaxy Vol. 211/9
Fast & Furious 88/9
Sm√łlferne: Den hemmelige landsby28/8
The Salesman25/8
Loving21/8
Elle18/8
Life15/8
Sk√łnheden og udyret14/8
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Svenske Jonas Åkerlunds spillefilmsdebut er allerede optaget i Guinness Rekordbog som den film med det største antal klip. Men hvor mange er der?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
SÝg pŚ Google