CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Allied

Produktionsland:
USA

Produktionsår:
2016

Manuskript:
Steven Knight

Producere:
Graham King
Steve Starkey
Robert Zemeckis

Fotograf:
Don Burgess

Klipper:
Mick Audsley
Jeremiah O'Driscoll

Komponist:
Alan Silvestri

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
UIP

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 3 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
29-05-17:
Assassin's Creed
25-02-15:
Fury
06-11-09:
A Christmas Carol
18-06-09:
Benjamin Buttons forunderlige liv
02-04-08:
Beowulf
08-08-07:
A Good Year
 


Allied

Anmeldt af:Daniel Skov Madsen
Genre:Action, Drama
Varighed:121 minutter
Instruktør:Robert Zemeckis
 
Premieredato:24-11-2016
Medvirkende:Som:
Brad PittMax Vatan
Marion CotillardMarianne Beauséjour
Jared HarrisFrank Heslop
Lizzy CaplanBridget Vatan
Matthew GoodeGuy Sangster

Play it, Robert. Play "As Time Goes By"
 
Instruktøren Robert Zemeckis har alle dage været begejstret for at bruge den filmiske legetøjskasse til at genskabe fortiden. Lige fra 1950'erne i Tilbage til fremtiden, det brede udpluk af USAs moderne historie i Forrest Gump og senest den digitale genopbygning af World Trade Center i The Walk. Det er nu aldrig helt realisme Zemeckis stiler efter, men derimod en højnet filmisk udgave af virkeligheden – Tilbage til fremtiden præsenterer 1950ernes USA som årtiet ser ud i vores kollektive hukommelse, og ikke mindst i det gamle Hollywoods optik. Det samme gør sig gældende for hans nye spionthriller Allied, hvor Zemeckis får lov til at lege med både krigstidens Casablanca, London og Frankrig, i en film der nok er lige lovligt kunstig, men også gedigent underholdende på god gammeldags Hollywood-maner.


Copyright:
UIP
En mand i faldskærm (Brad Pitt) falder ned i den marokkanske ørken. Vi ved endnu ikke hvem han er, men da en bil samler ham op derude midt i ingenting, og chaufføren giver ham en kuffert fyldt med våben og gådefuldt beder ham om at 'finde kolibrien', er vi ret overbevist om, at manden er spion. Ganske rigtigt, Max – som vi senere finder ud af at manden hedder – er spion, og han mødes med en anden spion, Marianne (Marion Cotillard). De to har aldrig mødt hinanden, men deres hemmelige mission indebærer, at de skal agere mand og kone. I en spionfilm ender det selvfølgelig med, at de to bliver forelsket i virkeligheden, og da vi igen slutter os til dem – nu som gift par med barn i det krigshærgede London – begynder intrigerne for alvor; for kan to spioner virkelig stole på hinanden som ægtefolk?

De er søreme glamourøst smukke de to – Marion og Brad – og det ved Allied godt. Glamourknappen er skruet helt op på 11, særligt i filmens første tredjedel i det smukke Casablanca. Her folder Zemeckis sig ud med alskens digitalt effektmageri, i et forsøg på at vække det romantiske Casablanca til live fra klassikeren af samme navn. Det lykkes langt hen ad vejen godt. De to superstjerner forelsker sig i solnedgangens lys omgivet af Nazister, og jeg var hensat til utallige 2. Verdenskrigs-dramaer fra Hollywoods storhedstid. Det er forfriskende gammeldags, men måske også for kunstigt – genskabelsen bliver til tider lige lovligt plastik-agtig. Når det er bedst får man dog fornemmelsen af, at Bogart-himself sagtens kunne lure lige uden for billedets beskæring.


Copyright:
UIP
Hvis Casablanca er Allieds mor, så må Hitchcocks thrillere være dens far. I anden halvdel af filmen trækker Zemeckis alle de klassiske suspense-tricks op af ærmet. Sekunder snegler sig afsted mens der ventes på afgørende opkald, og ingen er til at stole på. Her er op til flere virkeligt veleksekverede sekvenser, der griber godt fat i publikums nerver, og både Pitt og Cotillard viser, at det ikke kun er deres udseende, der har gjort dem til superstjerner.

Man kan som altid ikke anklage Zemeckis for at være ufilmisk – Højdepunkter inkluderer et roterende kamera i en sexscene under en sandstorm og en fødsel der totalt unødvendigt, men filmisk ambitiøst, finder sted under et bombetogt. I takt med at utrygheden stiger bevæger vi os fra Casablancas solbeskinnede vidder, til små britiske huse der synes at lukke sig sammen om hovedkaraktererne. Det er måske noget konstrueret og kunstigt, men også ægte visuel historiefortælling, og den slags kan jeg altså ikke stå for.

Trods et bravt forsøg fra skuespillerne får Allied dog aldrig helt følelserne med, og det bliver en tand for tydeligt i en overdrevent sentimental epilog, der virker noget unødvendig efter det ellers effektive klimaks, der finder sted i silende regnvejr på en landingsplads – i tilfælde af at vi skulle have overset de utallige andre Casablanca referencer. Ja, Zemeckis' leg med effekter og den narrative konstruktion er til tider til den kunstige side, men når Allied fungerer er der altså old-school Hollywood romantik og spænding for alle pengene.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (1 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
kaj
17-2-2017 16:22
Som Daniel skriver .. Sekunder snegler sig afsted.



 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Standing Tall17/5
Charmøren17/5
Deadpool 216/5
Sankt Bernhard Syndikatet10/5
Farvel til Tyskland9/5
The Human Shelter9/5
Foxtrot9/5
Tully9/5
Just Getting Started3/5
Utøya 22. juli3/5
Flere bio-anmeldelser
 
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Blade Runner 20492/3
The Beguiled23/2
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem spiller Brendan Frasers forældre i Blast From the Past?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google