Sarah GadonOlivia Hutton
Logan LermanMarcus
Tracy LettsDean Caudwell
Linda EmondEsther Messner
Ben RosenfieldBertrausser

Intellektuel indignation

Her er en scene fra Indignation: En ung ateistisk universitetsstuderende har en samtale med universitetets dekan, hvor han bl.a. ind√¶dt argumenterer for, at religion ikke har nogen plads i det akademiske milj√ł. Scenen varer m√•ske 20 minutter. Lyder det som en intellektuel gabefest af dimensioner? Det er det faktisk ikke. Tv√¶rtimod holdt scenen min opm√¶rksomhed fanget som var den en vellavet actionsekvens ‚Äď og i denne afd√¶mpede og t√¶nksomme historie er det faktisk pr√¶cis hvad scenen er.

SF film
Marcus er en ung mand med topkarakterer, der er vokset op i det j√łdisk arbejdermilj√ł i New Jersey. Faderen er slagter, men Marcus har mulighed for at blive s√• meget mere end det, hvilket hans for√¶ldre ikke er sene til at minde ham om. √Öret er 1951, og Koreakrigen sluger utallige unge amerikanske m√¶nd, s√• for at undg√• at blive en af dem, skriver Marcus sig ind p√• et lille kristent og konservativt universitet i Ohio. Her folder Marcus indignerede f√łlelser sig ud i et opg√łr med autoriteterne omkring sig. Samtidig drages han af en medstuderende, Olivia Hutton, men arret p√• hendes h√•ndled taler sit eget sprog, og Marcus' for√¶ldre vurderer at hun ikke er et passende parti for deres vidunderbarn. Sp√łrgsm√•let er s√• hvilke autoriteter Marcus skal g√łre opr√łr mod ‚Äď universitetet eller for√¶ldrene?

Indignation er en filmatisering af romanen af samme navn skrevet af den Pulitzer-prisvindende litter√¶re sv√¶rv√¶gter Philip Roth. Fort√¶llingen er delvist selvbiografisk og folder sig p√• mange m√•der ud som en klassisk dannelseshistorie. Marcus er en indigneret klog ung mand, der b√•de f√•r sin seksuelle og f√łlelsesm√¶ssige v√¶kkelse gennem den psykisk syge Olivia, men ogs√• bruger store m√¶ngder energi p√• en ideologisk kamp mod universitetet. Marcus spilles solidt, omend til tider lidt teatralsk af Logan Lerman i en noget anden rolle end gennembrudet i Percy Jackson & Lyntyven. Han er frontfigur i et skuespilensemble der leverer imponerende underspillede pr√¶stationer ‚Äď og det er i h√łj grad her filmen finder sit liv.

SF film
Det er nemlig p√• alle m√•der en lille historie Indignation fort√¶ller, og instrukt√łr James Schamus pr√łver langt hen ad vejen heller ikke at g√łre den til mere. De elegant komponerede, men ikke prangende, billeder underst√łtter den overbevisende 1950'er scenografi og fort√¶llingen overdramatiseres aldrig. Resultatet er at sm√• begivenheder, et nedsl√•et blik eller en svedende pande, f√•r langt st√łrre betydning end de normalt ville have. Det er netop derfor konfrontationen med dekanen midtvejs i filmen er s√• intens. Det hele underst√łttes af Jay Wadleys smukt melankolske musik. Resultatet er en afd√¶mpet film, der t√łr lade sin historie √•nde ‚Äď gammeldags p√• den gode m√•de.

Desv√¶rre tr√¶kkes Indignation lidt ned af ikke kun en, men hele to, rammehistorier. S√¶rligt den ene, der uden af afsl√łre for meget handler om Koreakrigen, virker un√łdvendig. Her hentes det mere voldsomme drama ind, som resten af filmen ellers er s√• m√•deholdende med. Den eksplicit tilbageskuende vinkel, der her bringes i spil, er helt un√łdvendig for en film der allerede pr√¶senteres som en reminiscens. Det forhindrer dog ikke Indignation i at v√¶re en elegant film, og en overordentlig selvsikker instrukt√łrdebut for James Schamus. Det er ikke kun Philip Roth fans, der kan finde noget af v√¶rdi her.

I hvilken film hører man følgende citat:

"This is gonna be fun. We can stay up late, swap manly stories, and in the morning.... I'm making wafles!"