Premieredato:24-11-2016
Ricardo DarínJulián
Javier CámaraTomás
Dolores FonziPaula
Eduard FernándezLuis

Enhver må dø så godt han kan

Døden er en svær størrelse på film. Den er et grundfundament i vores tilværelse og stadig et af de sværeste emner at forholde sig til. Især døden som en nøgtern konstatering snarere end et sentimentalt fundament for drama er sjælden at se, og derfor er det så glædeligt, at franske Cesc Gay med den fine Truman netop formår at sætte døden i centrum uden at forfalde til billig dramatik.

41 shadows
Tomas rejser fra det snedækkede Canada, hvor han bor med sin familie, til Madrid og bedstevennen Julian, der er skuespiller og dødelig syg. Tomas’ besøg er nok til dels sat i scene af hans gamle flamme, Julians kusine, der er nervøs over sygdommens udvikling og ikke mindst Julians reaktion på den. For efter et år i håbet om, at kemobehandling kan hjælpe, har Julian nået den erkendelse, at han ikke vil kæmpe mere. Han vil dø, og det er den beslutning, som får Tomas til at rejse kloden rundt.

Et andet emne, der ofte forsøges skildret på film, er venskaber mellem mænd. Det ender som regel højlydt og forceret som var et polterabend blevet forvandlet til en livstilstand, men Gay skaber en troværdig og hjertevarm relation mellem Tomas og Julian, der kender hinanden ind og ud og er bundet sammen af et dybt og respektfuldt venskabsbånd, men som samtidig står på hver deres side af det kommende dødsfald, der er hele filmens emotionelle centrifugalkraft.

41 shadows
Tomas bliver på de få dage, han til rådighed på sin Europa-tur, taget med rundt i alle de facetter af Julians liv, som fylder, når man nærmer sig den sidste tid. Der skal vælges kiste og ceremoni, og der skal tages afsked venner, familie og bekendte. Der spilles skønt af de to meget forskellige hovedrolleindehavere. Ricardo Darin er en af de helst store mandlige argentinske skuespillere, som vi har haft fornøjelsen af i f.eks. Wild Tales og The Secret in Their Eyes, og han rammer Julians afklarede og nøgterne tilgang til beslutningen om at afslutte livet med en rastløs naturlighed. Han er også centrum i den anden centrale venskabsrelation, nemlig mellem ham selv og filmens titelfigur, den godmodige hund Truman, hvis fremtid ligger Julian voldsomt og kærligt humoristisk på sinde. Overfor Darin spiller altid fremragende Javier Camara, der blandt andet er en af Almodovars faste folk. Han får med ganske få virkemidler gjort Tomas til den modvægt til Julians afklarede livssyn, som giver dramaet liv. Han prøver ikke – som i det billige drama – at forhindre eller overtale vennen til at træffe en anden beslutning, selv om han ikke forstår den. Venner støtter hinanden, stoler på hinanden og respekterer hinanden – og det er overmåde sympatisk fremstillet i Tomas-figuren.

Der er øjeblikke af stille styrke i Cesc Gays Truman. Døden blev også taget originalt og rørende op forrige år i den belgiske The Broken Circle Breakdown, men den spillede omvendt også på hele det emotionelle klaviatur. Truman er til sammenligning snarere en stille, diskret menuet med få udsving i styrke og dramatisk spændvidde, men til gengæld med et par stærke centrale præstationer og en instruktør, der formår at indfange både døden og det maskuline venskab – to notorisk flyvske og svære emner at indfange tilfredsstillende – og gøre dem til de centrale fokuspunkter i Truman. Begge dele behandles værdigt, seriøst og med det lille stænk af stille humor, der får os til at engagere os fuldt i den historie, der ikke adskiller sig fra historier, der udspiller sig dagligt omkring os, men som stadig er så tabubelagte, at det kun er godt at få sat seriøse ord og følelser på.

I Syrien21/6

Hvad er navnet på Li Mu Bais sværd, som den unge Jen Yu stjæler i flere omgange i Tiger på spring, drage i skjul?