Roland M√łllerMick
Anders Baasmo ChristiansenThorbj√łrn
Paprika SteenHanne
Ali KazimOmar
Casper CrumpKuno

Det' jul, det... ik' cool... overhovedet

Det er nok ikke mange danskere, der kan h√łre bj√¶lderne fra den musikalske amerikanske juleklassiker ‚ÄĚSleigh Ride‚ÄĚ uden at t√¶nke p√• MC Einars tilsyneladende ud√łdelige danske julehit "Jul, det' cool" skrevet af Einar-bagmanden Nikolaj Peyk. Selvsamme Peyk spillefilmsdebuterer s√• nu med en julekomedie med standupkomikeren Linda P i hovedrollen og med manuskript af ingen ringere end Casper Christensen. Det lyder da som opskriften p√• succes ‚Äď og det er det da m√•ske ogs√• ‚Äď √łkonomisk succes i hvert fald. P√• alle andre omr√•der falder Undercover nemlig desv√¶rre til jorden som en kane uden rensdyr.

Linda P spiller Rikke, en k√łbenhavnsk politibetjent s√• d√•rlig at hun ikke er i stand til at udskrive en P-b√łde. P√• selveste juleaftensdag f√•r hun den tjans at transportere sm√•forbryderen Mick, spillet af Roland M√łller, til Svendborg. Turen skal foreg√• undercover fordi Mick har stj√•let 900.000 kroner fra Ali Kazims gangsterboss Omar, og hans folk er lige i h√¶lene p√• det umage par. Det bliver en lang tur til Svendborg og, spoiler-advarsel, en kedelig tur i biografen. Historien virker ellers n√¶rmest skr√¶ddersyet til at v√¶re Peyks debutfilm. En roadmovie med sm√•kriminelle som i √ėstkyst Hustlers' "Verdens l√¶ngste rap" juleklippe-klistret sammen med den sorte humor fra Jul p√• Vesterbro. Hvad kan g√• galt? Alt, viser det sig.

Der er ikke n√łdvendigvis lighedstegn mellem at v√¶re en succesfuld standupkomiker og en succesfuld skuespiller og komiker p√• film. Linda P g√łr sit bedste for at spille den juleelskende Rikke, men hun bliver aldrig for alvor en fuldbyrdet karakter. Mest af alt t√¶nker man bare, "se, det er Linda P med en fjollet sweater". Det samme g√¶lder for resten af skuespillerne ‚Äď det er ekstremt karikeret, men aldrig sjovt. Det inkluderer Paprika Steen som en uartig politidirekt√łr der tilsyneladende er skrevet efter devisen, at det er sjovt at se en respekteret skuespiller sige 'pik'.

Det hj√¶lper ikke at skuespillerne skal arbejde med et manuskript, der virker som en r√¶kke af tilf√¶ldigt sammensatte comedy-sketches. Der er simpelthen ingen dramatisk drivkraft i filmen, der langsomt vakler fra den ene halvbagte ide til den anden. Og n√•r jeg siger langsomt, s√• mener jeg det. Undercover varer 95 lange minutter, men den kunne have nydt godt af en klipper der havde kappet mindst en halv time af spillel√¶ngden. Flere scener virker n√¶rmest som om de kun er med for at presse filmen til spillefilmsl√¶ngde, mens andre scener bliver h√¶ngende p√• l√¶rredet lang tid efter de skulle v√¶re f√¶rdige. Jeg har ogs√• meget sv√¶rt ved at gennemskue hvorfor Undercover markedsf√łres som en actionkomedie. Det t√¶tteste filmen kommer p√• action er et par pistolskud og Linda P i en lille b√•d.

Troværdige karakterer og en sammenhængende historie kan jo sådan set være næsten ligegyldige for en komedie, hvis den er sjov, men det er Undercover ikke. Filmen er fyldt med overskrevne kække replikker, der måske så sjove ud på papiret, men som skuespillerne kæmper med at få til at fungere. Samtidig hopper filmen fra den ene komediekliche til den anden: En ulækker julemand der hader jul, og et barn der sparker voksne mænd i skridtet, er ikke ligefrem de mest originale ideer for en julekomedie. Det samme gælder for gangsterne, der hovedsageligt spilles af etniske danskere. Her er guldkæder og kebab i lange baner, i en type humor der virker mindst 20 år for sent ude. Derudover kan man få lov til at grine af tykke swingere, ulækre strippere og prostituerede. Der er en hårfin grænse mellem politisk ukorrekthed og fordomsfuldhed, og jeg er ikke altid helt sikker på hvor Undercover lander.

Det kunne have v√¶ret s√• godt, men det var det bare ikke. Humor er selvf√łlgelig subjektivt, og jeg kan ikke udelukke at andre vil f√• mere ud af den her film end jeg gjorde, men jeg er ikke alene. Da jeg forlod pressevisningen af Undercover, var der en medanmelder der meget korrekt bem√¶rkede, at det nok ikke var et godt tegn for √•rets julekomedie, at hun kun grinede to gange. Jeg grinede slet ikke.

Hvem havde porter på termokanden i Anders Refns TV-serie Een gang strømer‚Ķ fra 1987?