Premieredato:01-12-2016
Amy AdamsLouise Banks
Jeremy RennerIan Donnelly
Michael StuhlbargAgent Halpern
Forest WhitakerColonel Weber

Sprog og rumvæsner

Indtil nu har filmene af den canadiske instrukt√łr Denis Villeneuve, i hvert fald efter hans internationale gennembrud, tydet p√•, at han var lidt af en kyniker. Fra den dystopiske paranoia i Enemy til m√•let helliger midlet logikken i Sicario, har hans film tilsyneladende v√¶ret udtryk for et noget dunkelt syn p√• menneskeheden. Anderledes ser det ud i Villeneuves nye tilf√łjelse til science fiction-genren Arrival, der rummer en h√•befuld kerne for menneskers fremtid og indbyrdes liv. Kynismen er v√¶k, men det er evnen til at lave film ikke: Arrival er en betagende film, der kombinerer b√•de intellektuelle og f√łlelsesm√¶ssige forn√łjelser i et formfuldendt filmsprog.

Lingvisten Louise Banks (Amy Adams) har en underlig dag p√• arbejde. St√łrstedelen af hendes studerende er ikke m√łdt til hendes forel√¶sning om portugisisk sprog, og de der er m√łdt afbryder konstant undervisningen med ringende mobiltelefoner. Grunden til det viser sig nu at v√¶re ret god: 12 enorme fart√łjer er landet rundt omkring p√• hele kloden, og mennesket st√•r nu over for sin f√łrste kontakt med liv i rummet. Det varer ikke l√¶nge f√łr oberst Weber (Forest Whitaker) fra den amerikanske h√¶r st√•r i d√łr√•bningen til Louises kontor. Regeringen har brug for hendes kundskaber udi sprogvidenskaben til at dechifrere de fremmedes sprog. Hun flyves med al hast til et af de enorme sorte fart√łjer sammen med fysikeren Ian Donnely (Jeremy Renner), der skal st√• for den naturvidenskabelige side af kommunikationen. Deres opgave: at finde ud af hvad de fremmede vil os. Mere plot vil jeg ikke af med ‚Äď Arrival er en film der fortjener at blive foldet ud i sit eget tempo p√• et stort l√¶rred.

Det er for sj√¶ldent at vi ser s√• seri√łs sci-fi som Arrival i biograferne. Med sit intellektuelle fokus og dybe selvh√łjtidelighed er det let at tr√¶kke paralleller til Christopher Nolan og hans Interstellar, men en mere rammende sammenligning er m√•ske Robert Zemeckis' Contact. Arrival er ikke n√¶r s√• bombastisk et filmisk spektakel som Interstellar, men ikke siden Contact har vi set s√• trov√¶rdig, og relativt fredelig, en udgave af hvordan det kunne g√• for sig hvis vi fik kontakt til liv uden for vores lille bl√• planet. Filmen forlader aldrig Louises side, men igennem medierne f√•r vi indblik i den globale reaktion, der inkluderer b√•de panik og benovelse. Imens fors√łger verden at danne et internationalt samarbejde. Et samarbejde pr√¶get af b√•de god vilje, men ogs√• angst og store kommunikationsproblemer.

Netop kommunikation er et af de centrale temaer; kommunikation p√• tv√¶rs af arter men s√• sandelig ogs√• internt. Her har Arrival held med at pr√¶sentere et s√• umiddelbart ikke-filmisk emne som sprogvidenskab, p√• en m√•de s√• alle kan v√¶re med. Det m√• v√¶re f√łrste gang at en film namedropper den omdiskuterede Sapir-Whorf hypotese, der er hentet i den kognitive gren af sprogvidenskaben og har som udgangspunkt, at sprog er mere eller mindre styrende for vores virkelighedsopfattelse. Det er smukt pr√¶senteret og filmen afsl√łrer f√łrst til sidst hvor vital denne tanke er for de begivenheder der finder sted. Temaerne er elegant overf√łrt fra Ted Chiangs novelleforl√¶g, der ellers ved f√łrste √łjekast fremst√•r umulig at filmatisere.

Inden det lyder som om Arrival er en t√łrt akademisk filmatiseret fagbog, er det vigtigt at fremh√¶ve, hvor underholdende den er. Amy Adams leverer en nuanceret pr√¶station som lingvisten, der b√•de ved, at hun er den bedste til hvad hun g√łr i ethvert lokale hun tr√¶der ind i, men som ogs√• gisper efter vejret af angst i m√łdet med de fremmede. Derudover er Denis Villeneuve tilsyneladende ikke i stand til at lave en kedelig film om s√• han fors√łgte. Filmen har hans karakteristiske dirrende intensitet og i samarbejde med fotograf Bradford Young og komponist Johann Johannson leverer han noget, der mest af alt minder om hvis Terrence Malick havde instrueret N√¶rkontakt af tredje grad.

P√• trods af alle sine kvaliteter indtager Arrival alligevel ikke helt plads blandt genrens hovedv√¶rker. Sidste halvdel af filmen inddrager nogle lidt un√łdvendige konfliktelementer, og afslutningens ellers vellykkede og f√łlelsesladede afsl√łring landede aldrig helt i mellemgulvet hos mig. Det stopper den dog ikke fra at v√¶re en overordentligt vellavet film, der leverer et komplekst tema i en gribende indpakning, og i nutidens politiske klima, er det vel heller ikke helt irrelevant at se en film, der mener at vi alle kan udvide vores eget perspektiv ved at l√¶re af andres.