Kathy BatesSunny Soke
Tony CoxMarcus Skidmore
Christina HendricksDiane Hastings
Brett KellyThurman Merman
Ryan HansenRegent Hastings

Forsinkede fortsættelser

2016 har v√¶ret √•ret, hvor en helt ny tendens har ramt Hollywood. Der laves forts√¶ttelser til oldgamle film i eet v√¶k. Sequels til forhistoriske forg√¶ngere har n√¶sten erstattet de forrige √•rs trang til at genindspille klassikere, og desv√¶rre stort set uden et eneste regul√¶rt hit blandt fors√łgene. Listen er lang, men for at understrege pointen og det begr√¶nsede udbytte af den noget slappe ide, s√• tager vi den lige her:

Independence Day: Resurgence (20 √•r efter det f√łrste angreb),
Finding Dory (13 år efter historien om Nemo),
Barbershop: The Next Cut (12 år efter den seneste klipning),
My Big Fat Greek Wedding 2 (14 √•r efter der blev sagt ja for f√łrste gang),
Zoolander 2 (14 år siden seneste catwalk),
Bridget Jones' baby (12 år siden hendes seneste eskapade),
Blair Witch (hele 16 år siden gysergenren blev vendt på hovedet)
og nu Bad Santa 2, som 13 √•r efter originalen g√łr sin tr√¶tte og uoplagte entr√© i biograferne. Heldigvis er vi blevet sparet for Kindergarten Cop 2, hvor Dolph Lundgren har taget over efter Arnold Schwarzenegger, selv om den ville have sl√•et alle rekorder her et kvart √•rhundrede efter den f√łrste film.

Der er et par enkelte glimrende film blandt √•rets 8 (!) danske biografpremierer p√• vildt forsinkede sequels, men overordnet set er det ikke et udtryk for kreativt overskud, n√•r man p√• denne m√•de desperat pr√łver at malke tidligere tiders succeser en sidste gang. Det er en simpel kommerciel tankegang, hvor man h√•ber p√•, at det velkendte varem√¶rke s√¶lger nok billetter alene p√• titel, plakat og medvirkende til at budgettet h√¶nger sammen.

Man f√łler heller ikke den buldrende n√łdvendighed bag at bringe Willie Soke tilbage til l√¶rredet efter det moderate, men dejligt rapk√¶ftede anti-julehit Bad Santa fra 2003. Filmens styrke var Billy Bob Thorntons fordrukne taber, men da f√łrst chokb√łlgerne over den sexfikserede julemand havde lagt sig, s√• var filmen en s√•re konventionel fort√¶lling om at finde sin egen ydmyge plads i livet. Her 13 √•r senere er Soke stadig en vulkan af primitive forn√¶rmelser og um√¶ttelig appetit p√• kvinder og alkohol, og han er stadig i selskab med den vertikalt udfordrede Marcus (Tony Cox), der godt nok fors√łgte at sl√• ham ihjel i den f√łrste film, men som nu er tilbage med et kup, der ikke kan g√• galt.

En velg√łrende organisation har julem√¶nd p√• hvert et gadehj√łrne i Chicago, og der indsamles i julem√•neden godt med dollars til at hj√¶lpe fattige og b√łrn. Det er de penge, som Marcus vil have Willie til at hj√¶lpe med at stj√¶le, s√• p√• med den tykke vinterjakke og ikke mindst julemandskostume og af sted til det snefyldte Chicago, hvor julestemningen s√• sm√•t er ved at indfinde sig. Desv√¶rre er Marcus og Willie ikke alene om kuppet for inde i den velg√łrende organisation arbejder Sunny Soke som frivillig. Willies mor. Monsteret, der har opfostret uhyret. Kathy Bates giver den fuld skrue som det moderlige ophav, og det rummer en mild underholdningsv√¶rdi p√• den korte bane at f√łlge mor og s√łns ind√¶dte kamp, men som s√• meget andet i Bad Santa-universet, s√• er ogs√• hendes figur lidt af en engangsvits, som bliver tr√¶ttende i l√¶ngden.

P√• tv√¶rs af forn√¶rmelser, nedv√¶rdigelser og en generel mangel p√• respekt for alt og alle ‚Äď ikke mindst den politiske korrekthed ‚Äď rummer Bad Santa 2 en ret skabelonsk√•ret historie om slynglen, der ender med n√¶sten at blive den gode. Man savner ganske enkelt, at provokationerne stikker dybere end lidt upassende vittigheder og en dialog alene for voksne. Altid ypperlige Christina Hendricks l√¶gger krop til den gennemf√łrt hjertevarme chef for velg√łrenhedsorganisationen, som selvf√łlgelig ogs√• gerne vil tages bagfra i en baggyde af Willie, og Brett Kelly, der er blevet 13 √•r √¶ldre siden han var drengen Thurman Merman i den f√łrste film, er faktisk blevet fint opdateret som Willies kl√¶bende sidekick. Det r√¶kker bare ikke. Vi bliver aldrig overbevist om, hvorfor det var, at lige netop Bad Santa-universet havde brug for en historie mere, og n√•r en film i den grad har sv√¶rt ved at argumentere for sin eksistens, s√• bliver det en noget langstrakt forn√łjelse. Eneste aktuelle eksistensberettigelse er n√¶sten timingen med valget af Donald Trump som pr√¶sident. Er behovet for at gense Willie Sokes hadske syn p√• alt omkring ham i virkeligheden et symptom p√• den nation, der har valgt Trump som deres √łverste leder? Det er n√¶ppe overlagt, men oprigtigt en skr√¶mmende tanke.

Hvilket superhelt vil jernkæmpen gerne være i tegnefilmen Drengen og jernkæmpen?