Anmeldelsesdato:25-11-2016
Albert BrooksMarlin, ori.st.
Ed O'NeillHank, ori.st
Kaitlin OlsonDestiny, ori.st
Ty BurrellBailey, ori.st
Idris ElbaFluke, ori.st

De store følelser og de store personligheder

Jeg hører til den sikkert meget lille gruppe mennesker, der ikke faldt på halen over Pixars monsterhit Find Nemo tilbage i 2003. Jo selvfølgelig er det en vældig god og super flot film, men jeg havde det personligt svært ved at udholde filmens comic side-kick, den ualmindelig enerverende blå møgfisk Dory. Jeg kunne ikke være mere ligeglad med hendes påståede begavelse for at tale hval og insisterende svømme-svømme-messe. Suk, hun var en pestilens. Og nu har hun fået sin egen film. Jeg kunne ikke være mere ligeglad.
Altså, indtil jeg så filmen. Og jeg kan jo lige så godt afsløre nu, at jeg ikke hadede den. Ingenlunde. Og jeg hadede heller ikke Dory. Slet ikke. Faktisk er hun et vældigt godt anker i filmen, for nu er hun ikke længere den fjollede side-kick, og det klæder både hende og filmen.

De fleste der vælger at se Find Dory har med al sandsynlighed også set Find Nemo, så derfor afslører jeg ikke meget ved at oplyse, at vi begynder Dorys eventyr i selskab med Nemo og hans bekymrede far Marlin, i deres hyggelige hood i Australiens Great Barrier Reef (hvad der er tilbage af det!), hvor de tre er naboer. Nemo er ikke blevet meget større, men Marlin er nu mere bekymret for Dory end Nemo, da hendes hukommelse ikke er blevet bedre med tiden. Hun får dog enkelte flashbacks til sin barndom og et af disse sætter gang i filmen. Dory husker pludselig, at hun kommer fra Californien og hun har nogle forældre, som nok savner hende for hun savner da dem, så vidt hun husker – og vupti, så har hun, Marlin & Nemo fået et lift af den herlige skildpadde Crush og hans undervands-motorvej. Ta-daaa, fra Australien til Californien på én scene.

Det går tjept i Find Dory. Filmskaberne giver den fuld gas i fortællingen om at finde hjem. Et ganske rørende emne, og stakkels Dory, der periodisk får små glimt af sin fortid, kastes rundt i mellem de store følelser af savn, svigt, frustration og håbløshed. Stemningen bliver dog aldrig deprimerende, da vi har alt for travlt med at more os over hendes nye venner, hvor især den mavesure og vrantne, men yderst habile, blæksprutte Hank, henrykker. Han er denne films 'Dory': Ham der stjæler billedet. Han mangler vist en arm men har et kæmpe hjerte under al sin tværhed og ninja-lignende evner.

Find Dory vinder generelt stort på at have nogle stærke bifigurer i front. Sidehistorien til Dory, Hank og de to hvaler, Destiny & Bailey, følger Marlin & Nemo, som bliver separeret fra Dory, da de ankommer til Californien, og involverer et par barske men hjælpsomme søløver, hvis personligheder leveres af Idris Elba og Dominic West. Yep, Stringer Bell og McNulty er søløve-homies. Det er jo genialt. Hvilket man også kan sige om tredje akt i Find Dory, hvor alting sættes på spidsen, og filmen næsten udvikler sig til en kup-film. Andrew Stanton, der denne gang har fået en med-instruktør, blærer sig nærmest med et tempo og et overskud, man kun kan overgive sig til.

Og på den måde ligner Dory-filmen rimelig meget Nemo-filmen. Vi får sjove figurer, faktisk genbruges der fra Nemo-fortællingen – så husk at få alle rulleteksterne med – selv de robotagtige me-me-me-måger er med; der er lækkert flow mellem de sårbare scener, hvor det er lidt synd for diverse personligheder, og de tossede actionscener, som både er spændende skruet sammen og opfindsomt udtænkt. Det føles derfor ikke som noget vi har set før. Og alligevel er det så godt som bare Find Nemo 2. Det er de samme figurer og det samme univers, og groft sagt næsten også samme plotstruktur OG morale, men handlingstrådene fremtræder til trods originalt. Pixar er sandelig nogle dygtige magikere. Vi svømmer lystigt i deres enorme iderigdom, hvor selv detaljerne stråler og det hele ser naturligvis vanvittig flot ud. Og personligt fandt jeg ingen af figurerne irriterende. Det er skønt at vende hjem! Hjem til alt det velkendte og de gamle venner, især hvis man kan tage de nye venner med sig... i film 3: Find Hank. Kom nu Pixar, det er jo oplagt!

Det er instruktørerne Andrew Stanton og Angus MacLane samt producer Lindsey Collins, der gør os selskab på det vedlagte kommentarspor på udgivelsen. De giver os naturligvis en masse baggrundsviden om filmen, vi ikke fik at se på lærredet. Og er man Dory- eller Pixar-fan, er det klart spændende info. De tre er også gode til at supplere hinanden, og vi får derved et underholdende kommentarspor.

Også de andre indslag i bonusmenuen er værd at klikke igennem. Der er både seriøs information og fjollede featuretter, som da Stanton kører en gruppe af skuespillerne til indspilningsstudiet. "Casual Carpool", hedder det. Det er egentlig ikke specielt oplysende, men crazy Carpools er jo populære for tiden.

Så er mockumentary-indslaget "Marine Life Interviews" (der også er blevet oversat, så de helt små kan grine med) dog langt sjovere, mens fx. "The Octopus That Nearly Broke Pixar" og "Animation & Acting" mere indsigtsrige.

Endelig er der en enkelt trailer og kortfilmen, der også akkompagnerede Find Dory i biografen, Piper. Den tåler nemt et gensyn eller to.
Velfungerende ekstramateriale altså.

Human Flow9/11