Anmeldelsesdato:28-11-2016
Zachary QuintoCommander Spock
Karl UrbanDoctor 'Bones' McCoy
Zoe SaldanaLieutenant Uhura
Simon PeggMontgomery 'Scotty' Scott
John ChoSulu

USS Enterprise vender stærkt tilbage

Star Trek Beyond er den tredje film i reboot-serien af den voldsomt popul√¶re science-fiction tv-serie Star Trek. Den f√łrste film i serien, som kort og godt hed Star Trek, var en underholdende omgang rumsmadder, der gav os indblik i, hvordan instrukt√łren J.J. Abrams havde valgt at forme det Star Trek-univers, som fans over hele kloden tilbedte. Resultatet fungerede, og det lykkedes endda for filmens efterf√łlger, Star Trek Into Darkness, at bevare den h√łje underholdningsv√¶rdi og dermed bevise, at dette var en franchise, der var klar til at blomstre.

I Star Trek Beyond er Kirk & co. n√•et til det tredje √•r af deres fem√•rige udforskningsekspedition. Omst√¶ndigheder f√łrer til, at de strander p√• en fremmed planet, da de angribes af den onde Krall, spillet af en meget sminket Idris Elba, som med sin h√¶r af "bier" fl√¶nser skroget p√• deres fart√łj, USS Enterprise, og tvinger dem til at styrtlande. Kirk (Chris Pine), Spock (Zachary Quinto), Bones (Karl Urban), Scotty (Simon Pegg, der er medforfatter p√• filmen) og Chekov (den tragisk afd√łde Anton Yelchin i en af sine sidste roller) m√• herfra, som de eneste ikke-tilfangetagne fra Enterprise, finde en m√•de at slippe v√¶k p√•, samtidigt med at Kralls invasion skal stoppes.

Det er ikke fordi, at man blæses omkuld af nytænkningen i plottet, og ikke overraskende er det også filmens andet akt, hvor det spredte hold spankulerer rundt på den fremmede planet, der er den absolut mest kedelige. Der er intet gjort for at få planeten til at virke ny og spændende, men derimod fremstår alting som kedelige stenlandskaber med afvekslende skov og krat. Dette er dog også det markant mest negative, som kan udpeges ved Star Trek Beyond, og selvom det kan lyde omfattende, så skader det ikke helheden.

For Star Trek Beyond form√•r ellers i filmens √łvrige dele at fange den udforsknings√•nd, der g√łr at ens nysgerrighed bliver pirret, og man aldrig f√łler sig sikker p√•, hvad vi st√łder p√• som det n√¶ste. Man holder af holdet og skibet, og lige fra start af er man fanget og med p√• rejsen. At de s√• ender p√• en d√łdssyg klippe i andet akt, er hvad det er, for det √¶ndrer ikke p√•, at filmens f√łrste- og is√¶r tredje akt, er enormt underholdende. Beastie Boys g√łr bl.a. comeback p√• lydsiden i et brag af et rumslag, der virkelig v√¶lter en ned af stolen p√• den absolut mest positive m√•de.

J.J. Abrams har denne gang givet roret til Justin Lin, som vi kender som instrukt√łren p√• st√łrstedelen af Fast & Furious-serien, og det er ikke et skift der m√¶rkes: Produktionsv√¶rdien er stadig i top, og action sekvenserne er skruet f√¶nomenalt sammen. Det er dog uden tvivl holdet bag de visuelle effekter, som skal have den st√łrste ros for m√•den, hvorp√• de har f√•et skibene og byerne til at se s√• overd√•digt storsl√•ede ud. Sl√•skampene er ret klodset koreograferet, men det er ikke noget, der generer voldsomt. Alt i alt kan det nyeste rumeventyr med Kirk & co. varmt anbefales, og hvis man var fan af de forrige film i reboot-serien, er der ingen tvivl om, at man ogs√• skal have denne med.

Der er nogle super hyggelige making of-indslag man finder som ekstramateriale p√• blu-ray'en. Alts√• bortset fra det korte indslag, der hylder afd√łde Leonard Nimoy og Anton Yelchin. Det er mere vemodigt end decideret underholdende, men de andre otte featuretter er hyggelige.
Ellers finder man blot to slettede scener og fem minutters fraklip.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5