Andrew Bolton
Kar Wai Wong
John Galliano
Karl Lagerfeld
Jean-Paul Gaultier

Kunst pakket kedeligt ind

New York Citys gigantiske kunstmuseum The Metropolitan Museum of Art ‚Äď eller bare The Met ‚Äď har i deres k√¶lderetage begravet deres Kostumeinstitut. For mens oliemalerier og marmorstatuer betegnes som kunst er bekl√¶dning en anden sag, historisk eller ej. Hvert for√•r afholder instituttet en gallamiddag for f√łrst og fremmest at samle midler ind til instituttet, men over √•rene og is√¶r med hj√¶lp fra Vogue-dronningen Anna Wintours er The Met Galla (som hun er med-arrang√łr til) blevet et pop-kulturelt till√łbsstykke. Efterf√łlgende √•bner √•rets udstilling. √Örsagen til al rabalderet.

41 shadows
Man skulle tro at alt dette postyr ville g√łre en fremragende dokumentar. Stor kunst, stor mode og store personligheder. I 2014 fik Andrew Rossi, der stod bag den udm√¶rkede Page 1: Inside New York Times, lov af f√łlge planl√¶gningen af udstillingen "China: Through the Looking Glass". Og han har valgt at begrave sig i samtlige logistiske detaljer. Filmen fokuserer alts√• mere p√• det vanskelige planl√¶gningsarbejde og vil have alt med hen over de 9 m√•neder den er optaget i; derfor bliver den desv√¶rre ikke s√• koncentreret og uds√łgt, at vi andre betages helt s√• meget. Rossi har i hvert fald sv√¶rt ved at fastholde vores opm√¶rksomhed i samtlige 90 minutter. Og det store sp√łrgsm√•l, der sporadisk sniger sig ind i filmen om mode er eller kan v√¶re kunst, f√•r ikke nok plads.

Vi starter ellers lovende nok med pr√¶sentationen af filmens anker, Andrew Bolton, kuratoren p√• kostumeinstituttet p√• The Met og manden med ansvaret for den kritiker-roste power-udstilling "Alexander McQueen: Savage Beauty". Bolton er lidt tr√¶t af udstillingen fra 2011 stadig er den, alle m√•ler hans nye v√¶rker op i mod og vil naturligvis gerne overg√• McQueen-udstillingen. Vi f√•r ogs√• fortalt at denne "China: Through the Looking Glass"-udstilling vil v√¶re langt st√łrre, men desv√¶rre begynder storheden og ambitionerne etableret i filmens opstart at smuldre mellem fingrene p√• Rossi.

41 shadows
Det er ikke alle m√łder, fra museets egne beslutningstagere til Anna Wintours evigt tilstedev√¶rende medplanl√¶gning, der er lige ophidsende. Wintour er ikke kedeligt selskab, hvorimod museumsfolkene er mere diskrete. Og det er i dette t√łrre milj√ł, det meste af filmen udspiller sig. I evige m√łder mellem diverse bagm√¶nd kun afbrudt af Boltons bes√łg hos mode-paria John Galliano og de imponerende kostume-arkiver hos YSL. Begge de herres tidligere 'v√¶rker' skal bruges i China-udstillingen, og det er klart disse farverige scener, der holder filmen oven vande.
Den afsluttende del hvor vi endelig f√•r lov at se ‚Äď med mindre man selvf√łlgelig tog turen til NYC og The Met sidste √•r ‚Äď den gigantiske udstilling er ligeledes fortryllende, og det havde klart h√łjnet filmens gennemslagskraft, havde vi set lidt mere til udstillingens tydeligvis overrumplende emner end blot fedtet rundt omkring logistikken med at fremvise dem.

Hvem har ikke spillet en rolle, hvor han var klædt ud som kvinde?