Magdalena CieleckaIza
Dorota KolakRenata
Marta NieradkiewiczMarzena
Tomasz TyndykAdam
Andrzej ChyraKarol

Frihedens fastfrosne fængsel

√ėsteurop√¶isk film har et nogenlunde selvforskyldt ry for at v√¶re gr√•, sm√•triste men filmisk st√¶rke og velkomponerede v√¶rker. Gennem de mange filmhistoriske b√łlger, der ogs√• har v√¶ret skyllet over den √łsteurop√¶iske filmproduktion, har socialrealismen i forskellige variationer st√•et centralt ‚Äď og f√łrst i nyere tid efter √łstblokkens fald er der blevet lukket mere op for ventilerne. Tomasz Wasilewski hylder sammen med den rum√¶nske fotograf Oleg Mutu netop vores yndlingsaversion af en erindring om polsk/rum√¶nsk socialrealisme dr√¶net for farver og liv, n√•r de stilistisk presser deres projekt helt ud i overbelyste vistaer af tristesse og stilstand i et Polen anno 1990.

Angel Film
Muren er netop faldet, friheden er skyllet ind over det folk, der er lige s√• fastl√•st i utilfredsstillende relationer som altid. Titlen er tykt ironisk. Den vestlige verdens pres har f√•et √łstblokken til at bryde sammen, men i k√¶rlighedsrelationerne er vores hovedpersoner stadig fastl√•st i destruktive rytmer og rutiner. Det skildres visuelt flot, men ogs√• kuldsl√•et og uden antydningen af reel interesse for de centrale figurer. Vi og filmskaberne betragter uden at tage vare om dem, og det er en anstrengende √łvelse uagtet hvor flot den er l√łst.

Teoretisk er der ikke meget at komme efter. Visuelt ligner filmen pr√¶cis det, den skal. Et frostkoldt blik p√• k√¶rlighedslivet i fire stadig mere fastfrosne tilstande. Strukturelt i fort√¶llingen er der ogs√• klare kvaliteter i den s√łml√łse multiskildring af fire forskellige kvinder, hvis liv er l√łst sammenv√¶vet, men tematisk sammenh√¶ngende. Agata falder for den lokale pr√¶st i et fors√łg p√• at dr√łmme sig v√¶k fra et √¶gteskab uden √¶gte lidenskabelighed, mens Marzena dr√łmmer et helt andet liv end det hun er n√łdt til at leve for at f√• tingene til at h√¶nge sammen. Marzenas s√łster Iza er karrierekvinden, der pr√łver at bygge en relation med byens l√¶ge, der netop er blevet enkemand, mens Renata fors√łger at kapere og forst√• sin fascination af Marzena.

Angel Film
De fire historier fort√¶lles hver for sig med flere overlap undervejs, og det √©r flot og effektivt skruet sammen, men nok s√• mange strukturelle teoretiske kvaliteter, som allerede har kastet en manuskriptpris p√• Berlinalen af sig og m√•ske ogs√• snart en European Film Award for samme bedrift ‚Äď kan √¶ndre ved, at Wasilevski befinder sig frustrerende langt fra sine figurer. Hvorfor har han skabt dem? Hvad vil han med dem andet at ironisere over hvordan vesten selvf√łlgeligt antog, at den netop vundne frihed ville betyde en komplet oml√¶gning af livet i √ėsteuropa?

Ikke p√• √©t tidspunkt f√łler man, at han egentlig kerer sig om Renata, Marzena, Iza og Agata. De er brikker i en teoretisk vellykket √łvelse. Point for stil og kompleksitet ‚Äď og ekstra point for udseendet ‚Äď men dumpekarakter for ikke at bruge det til noget mere engageret. Film m√• gerne v√¶re som en sten i skoen, s√• man tvinges til at kl√ł, kradse og stoppe op for at f√• dem helt bearbejdet, men de skal efterlade tilskueren med en lyst til at ville arbejde med dem ‚Äď og den lyst foruds√¶tter, at man har i det mindste et enkelt holdepunkt p√• rejsen ind i elendigheden. Det savner man i n√¶sten desperat grad i United States of Love alle dens √łvrige kvaliteter ufortalt.

Ellen Burstyn indvilligede i at medvirke i The Exorcist efter at producerne ændrede en scene ‚Äď hvilken en var dette?