Anmeldelsesdato:09-12-2016
Ryan GuzmanRoper
Tyler HoechlinMcReynolds
Wyatt RussellWilloughby
Glen PowellFinnegan
J. Quinton JohnsonDale

Fire fantastiske dage – fyldt med skæg

I en verden af fortsættelser og spin-offs er Everybody Wants Some!! en af de mere anderledes. Filmfolkene kalder den selv, den "spirituelle fortsættelse" til Dazed and Confused, Richard Linklaters kultklassiker fra 1993, for der er teknisk set ingen af figurerne der går igen.

Herhjemme har vi ikke samme forhold til Dazed & Confused, som de har det i hjemlandet: Filmen kom ikke engang op i de danske biografer. Men den er vigtig alligevel, mest af alt fordi den blev startskuddet for en stor gruppe skuespillere og filmstjerner – Matthew McConaughey, Ben Affleck, Rory Cochrane, Adam Goldberg, Anthony Rapp, Cole Hauser, Parker Posey, Joey Lauren Adams og Milla Jovovich – og naturligvis skaberen selv Richard Linklater, der to år efter lavede Before Sunrise, efterfulgt af 20 års varierende succes med store og små filmprojekter, for nu at vende tilbage til Dazed and Confused-universet.

Vores hovedperson er stadig den søde dreng omgivet af storskrydende og farverige personligheder. Linklater elsker sine veltalende hverdagspoeter, men i centrum af kaosset med sex, baseball, konkurrence, skole, fremtid og alkohol finder vi igen en ung mand, der ikke behøver at gøre et nummer af sig. I Dazed & Confused var det unge Mitch; fire år senere hedder han Jake (Blake Jenner, bedst kendt fra tv-serien Glee). Han er også pitcher, har en omfattende pladesamling og er fire dage fra at starte på college. Det er torsdag eftermiddag og han har netop fundet det hus, han skal bo i sammen med resten af skolens baseballhold. Vi er cirka tre minutter inde i filmen og der har allerede været omtrent 17 close-ups af kvindelige bagdele i meget stramtsiddende tøj.

Det vil dog være forkert at smide Everybody Wants Some!! i samme kategori som mange af de andre amerikanske ungdomsfilm om sex, skole og den frustrerede ungdom. Ikke kun fordi Linklaters film har et anderledes afslappet temperament og intet i hans film føles forceret. Han følger sine egne regler om plot (eller mangel på samme), udvikling og dialog og ingenlunde bruger det klassiske mønster fra teenfilm-genren. Hans arketyper er anderledes, hans tilgang er langt mere filosofisk og den følelse, man forlader filmen med, er overraskende rørende – og ikke kun fordi filmen foregår i 1980 og alting er sentimentalt perspektiveret. Hollywood har de sidste år budt på mange vittige og charmerende film med unge mennesker i fokus, men de føles alle kunstige sammenlignet med Linklaters film og hans nærmest dokumentariske filmunivers.

Det var lige før at Boyhood var en dokumentarfilm og Everybody Wants Some!! følger fint med i det spor. Den er ikke filmet over 12 år, og byder ikke på noget eksperimenterende filmsprog, men den giver os følelsen at være med i Jake og drengenes liv. I hvert fald i deres sidste fire og pænt aktive dage inden skolestart, hvor de starter godt med diskobal, cowboyfest, punkkoncert og endelig interaktivt totalteater ind i mellem baseball-træning, øldrikning, og insisterende forsøg på at få noget… kvindelig opmærksomhed. Svært insisterende. Så insisterende at det er tæt på at blive irriterende, men igen redder Linklater dagen med sin sikre tæft og god stil: For de ganske ensporede unge mænd vokser – følelsesmæssigt! – i løbet af vores fire dage med dem, fra at være total sex- & baseballfikserede til at være sex- og baseballfikserede OG multi-facetterede unge mennesker. Dumme, kloge, håbefulde, hidsige, selvsikre og uvidende. Og forbandet underholdende.

Man behøver dog ikke være fan af Linklater for at se filmen. Man behøver ikke engang at have set Dazed and Confused, for at nyde Everybody Wants Some!! – som for øvrigt også er proppet med lækker 80’er-musik – men er man fan, er man trænet nok i at kunne fange hans imponerende detaljerigdom, for Everybody Wants Some!! er lige som Linklaters andre små filmperler, fyldt med underspillede menneskelige nuancer. For nogle vil den ikke have samme nostalgiske magi som Dazed & Confused, men 23 års ekstra erfaring hjælper derimod Everybody Wants Some!! til at fremstå lidt mere raffineret end Dazed & Confused. Her er det lidt tydeligere at Linklater på sin egen tilbagelænede facon fortæller en historie om at være ung, og have livet foran sig. Nogle af de mere begavede unge mænd i filmen kredser også om livets store spørgsmål, og selvom Everybody Wants Some!! ikke har samme svedige replikker som McConaughey havde det i Dazed & Confused, får Wyatt Russell og Glen Powell rigtig fine monologer at lege med. De to er da klart også de mest interessante figurer i filmen, der vrimler med suveræne situationer, udtalelser og individer – både dem med fesent overskæg og dem med rigtig blærede moustacher. Everybody Wants Some!! er på alle måder en fest.

Det er ikke super meget bonus vi får med blu-ray'en, men det kommer forhåbentlig engang i fremtiden på en blæret "Even More"-udgivelse, kender man Linklater ret.

De fem korte indslag er heldigvis fin spas. Det ene handler decideret om hvor meget kulturhistorie og almen viden Linklater slæber rundt på, mens vi både får lidt kostume-, baseball- og danse-sjov.

Featuretten "Everybody Wants Some !! – More Stuff That's Not in the Movie" er derimod klassisk ekstramateriale: 25 pjattede minutters slettede scener/fraklip. Dog langt sjovere præsenteret end den slags normalt bliver.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9