Sverrir GudnasonArvid Stjärnblom
Liv MjönesDagmar
Michael NyqvistMarkel
Göran RagnerstamAnders Stille
Mikkel Boe F√łlsgaardLidner

De kolde svenske hjerter

S√• er den gal med k√¶rligheden igen. I Pernilla Augusts nye drama Den alvorsfulde leg bryder hjerter i brand og bliver knust ‚Äď ofte p√• samme tid. Det er hvad man kan forvente. S√¶rligt n√•r vi har at g√łre med den tredje filmatisering af den svenske forfatter Hjalmar S√∂derbergs litter√¶re klassiker om k√¶rligheden og dens omkostninger. Desv√¶rre kom gl√łder og sk√•r fra de flammende og itusl√•ede hjerter aldrig rigtigt ud til mig i biografsalen - p√• trods af at filmen ellers har flere fine kvaliteter bliver den aldrig mere end gennemsnitlig.

Camera Film
Den unge journalist Arvid Stj√§rnblom (Sverrir Gudnason) er p√• bunden af rangstigen p√• avisen Nationalbladet i det tidlige 1900-tals Stockholm. Da han m√łdes med kunstnerdatteren Lydia Stille (Karin Franz K√∂rlof), er der d√łmt 'k√§rlek vid f√∂rsta √∂gonkastet', men Arvids formue er beskeden, og det ender med at de to gifter sig og stifter familie med andre. Sk√¶bnen vil dog at de to m√łdes igen, og de indleder en aff√¶re der vil f√• konsekvenser b√•de for dem og deres omgangskreds.

Der er s√•dan set mange fine elementer i Den alvorsfulde leg. Filmen pr√¶senteres, med undtagelse af en h√•ndfuld smukke kapitelinddelinger, i det gammeldags smalle 4:3 billedformat. Det lader de blidt farvede billeder komme helt t√¶t p√• vores to hovedpersoner og antyder samtidig den klaustrofobi de f√łler i hver deres √¶gteskab. Arvid og Lydias fingre m√łdes for f√łrste gang over et klavers tangenter, og resten af filmen ledsages af et melankolsk klavertema, der minder os om det sk√¶bnesvangre m√łde. Omkring hovedpersonerne cirkulerer en flok af velspillede bipersoner, her i blandt en varm pr√¶station fra Michael Nyqvist som Nationalbladets chefredakt√łr og Liv Mj√∂nes som Arvids r√łrende forsm√•ede hustru.

Med andre ord er her alts√• et solidt skelet til et gribende historisk k√¶rlighedsdrama, desv√¶rre kommer der bare aldrig k√łd p√• benene. Det er is√¶r fordi Den alvorsfulde leg aldrig f√•r overbevist mig om den centrale tiltr√¶kning mellem Arvid og Lydia. Det beror til dels p√•, at de to hovedroller kun udviser beskeden kemi p√• l√¶rredet. Karin Franz K√∂rlof g√łr et h√¶derligt stykke arbejde som Lydia, men Sverrir Gudnason er simpelthen for f√łlelsesl√łs i sit spil. Han ser un√¶gtelig klassisk svensk ud n√•r han vandrer rundt i det tidlige 20. √•rhundredes Stockholm med sit blege ansigt og sin sorte frakke. Desv√¶rre mindede hans spil mig til tider om en ung Keanu Reeves i Bram Stoker's Dracula ‚Äď og ikke p√• den gode m√•de.

Camera Film
Det er selvsagt et ret stort problem, at man aldrig overbevises af tiltr√¶kningen mellem de to hovedkarakterer i en fort√¶lling, der netop handler om hvad k√¶rlighed kan drive mennesker til at g√łre. Resultatet er at Arvid og Lydia mest af alt kommer til at fremst√• ignorante og usympatiske n√•r de forlader b√łrn og kone til fordel for hinanden, og det er meget √•benlyst ikke filmens √¶rinde. Hertil kommer at Lone Scherfigs manuskript simpelthen bliver noget tr√¶gt i sin fort√¶llem√¶ssige fremdrift. Arvid og Lydia er vilde med hinanden, indtil de ikke er det, og s√• er de det igen. Det fremst√•r utrov√¶rdigt hvordan deres veje igen og igen krydses over en lang √•rr√¶kke. De historiske nuancer i forl√¶gget g√•r ogs√• tabt i en film, der pr√łver at g√łre sine karakterer s√• moderne som muligt i f√łlelsesliv og dialog. Det er desv√¶rre ikke overbevisende nok.

Der er mange fine takter i Den alvorsfulde leg, men et k√¶rlighedsdrama uden f√łlelser f√•r alts√• sv√¶rt ved at fange et publikum i l√¶ngden. Resultatet er en fin indpakning omkring et hjerte, der er lidt for koldt. Titlens leg bliver simpelthen lige alvorsfuld nok.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem blev oprindeligt tilbudt rollen som Clarice Starling i Ondskabens Øjne?