Arien TakiarTariq
Liv Leman BrandorfSille
Dar SalimRafiq
Rasmus BjergÆselmand
Andreas Bo PedersenSvinet

Kampen for N√łrrebro

Den tidligere kulturminister Manu Sareen havde en nebengesch√§ft som b√łrnebogsforfatter, og den er via nu to ganske veloplagte filmatiseringer ved at blive hans varige bidrag til det danske kulturliv, for historierne om Iqbal form√•r som kun ganske f√• b√łrnefilm indtil nu at fusionere noget der faktisk virker genkendeligt fra N√łrrebro med den lidt verdensfjerne virkelighedsopfattelse, som hviler over mange b√łrnefilmsuniverser og er med til at sk√¶rme publikummet fra alle verdens genvordigheder. Iqbal og hans venner f√łles ganske enkelt lidt mere autentiske selv om deres verden stadig er b√•de karikeret og forsimplet.

Samtidig fornemmer man, at holdet bag filmen har det sjovt og form√•r at f√łlge deres unge skuespilleres hastige v√¶kst, for Iqbal og Sille vokser hurtigt, s√• den barnlige uskyld fra sidste √•r opgraderes fint til de f√łrste sk√¶rmydsler her, da den magiske superchip, der egentlig bruges til at f√łlge elefanters f√¶rden, bliver ramt af lynet og pludselig rummer kilden til evig og gratis energi. Det er en bet for det karismatiske forbryderpar Svinet og √Üselmand, der er blevet ben√•det fra f√¶ngselsstraf, fordi de har hjulpet staten med at s√¶lge nords√łolien ‚Äď og nu planl√¶gger et profitabelt olieboringsanl√¶g midt p√• Bl√•g√•rdsplads under d√¶kke af et moderne h√łjhusbyggeri.

Det skal Iqbal & Co. naturligvis forhindre, s√• deres idylliske (og helt bandefri) nabolag kan bevares og de godmodige stridigheder mellem Zlatko Burics gennemf√łrte indvandrer-gr√łnthandler-klich√© og Torben Zellers uforbeholdent racistiske vicev√¶rt Hr. Wibrandt kan forts√¶tte. Det er blot sv√¶rt, n√•r naive kommunalpolitikere (hvor Sareen selv i filmens fine cameo sidder med) allerede har solgt bydelens fremtid til netop Svinet og √Üselmand, s√• Iqbal og hans familie m√• udt√¶nke en sindrig plan, der involverer at snyde de to forbrydere.

Manuskriptet har en dejligt direkte og frisk tilgang til historien. Vi er hurtigt i gang, og venskabet mellem Iqbal og Sille bliver passende udfordret, da han pludselig kommer til penge og begynder at √¶ndre adf√¶rd. Simple p√¶dagogiske pointer, naturligvis, men det virker og giver antydningen af substans til det, der ellers er en klassisk svindlerkomedie st√łbt af den tradition, som Olsen-Banden og Familien Gyldenk√•l grundlagde og som siden er blevet b√•de blevet nedslidt og genopfrisket gennem utallige b√łrnevenlige filmserier med sikkert kommercielt potentiale.

Hovedpersonernes alder medf√łrer ogs√• en mulighed for at √łge dramatikken i konfrontationerne mellem skurkene og vores helte ‚Äď og is√¶r slutningen, der mimer b√•de Terminator og Ringenes herre, er bestemt ikke for de mindste i publikummet. Det er altid godt at lade en film og dens udtryk vokse op sammen med dens hovedpersoner, og Iqbal fortjener mindst samme opm√¶rksomhed som de etablerede ‚ÄĚbrands‚ÄĚ, ogs√• selv om vi et langt stykke af vejen stadig er ser verden i en glansbilledudgave, der forst√¶rker alle de positive aspekter ved det multikulturelle omr√•de omkring Bl√•g√•rds Plads. Fjenden her er den skaml√łse storkapital, og d√©n kan vi alle blive enige om er noget bras ‚Äď i hvert fald set fra et hjemstavnsnostalgisk barneperspektiv.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5

I en klassisk fortælling om ‚Äôproduct placement‚Äô: I det originale manuskript havde Steven Spielberg ladet det lille, rynkede rummonster spise noget andet end Reese‚Äôs Pieces ‚Äď men slikproducenten nægtede at betale, da Spielberg henvendte sig. Hvad var det meningen, at E.T. oprindeligt skulle have spist?