Arien TakiarTariq
Liv Leman BrandorfSille
Dar SalimRafiq
Rasmus BjergÆselmand
Andreas Bo PedersenSvinet

Kampen for N√łrrebro

Den tidligere kulturminister Manu Sareen havde en nebengesch√§ft som b√łrnebogsforfatter, og den er via nu to ganske veloplagte filmatiseringer ved at blive hans varige bidrag til det danske kulturliv, for historierne om Iqbal form√•r som kun ganske f√• b√łrnefilm indtil nu at fusionere noget der faktisk virker genkendeligt fra N√łrrebro med den lidt verdensfjerne virkelighedsopfattelse, som hviler over mange b√łrnefilmsuniverser og er med til at sk√¶rme publikummet fra alle verdens genvordigheder. Iqbal og hans venner f√łles ganske enkelt lidt mere autentiske selv om deres verden stadig er b√•de karikeret og forsimplet.

Samtidig fornemmer man, at holdet bag filmen har det sjovt og form√•r at f√łlge deres unge skuespilleres hastige v√¶kst, for Iqbal og Sille vokser hurtigt, s√• den barnlige uskyld fra sidste √•r opgraderes fint til de f√łrste sk√¶rmydsler her, da den magiske superchip, der egentlig bruges til at f√łlge elefanters f√¶rden, bliver ramt af lynet og pludselig rummer kilden til evig og gratis energi. Det er en bet for det karismatiske forbryderpar Svinet og √Üselmand, der er blevet ben√•det fra f√¶ngselsstraf, fordi de har hjulpet staten med at s√¶lge nords√łolien ‚Äď og nu planl√¶gger et profitabelt olieboringsanl√¶g midt p√• Bl√•g√•rdsplads under d√¶kke af et moderne h√łjhusbyggeri.

Det skal Iqbal & Co. naturligvis forhindre, s√• deres idylliske (og helt bandefri) nabolag kan bevares og de godmodige stridigheder mellem Zlatko Burics gennemf√łrte indvandrer-gr√łnthandler-klich√© og Torben Zellers uforbeholdent racistiske vicev√¶rt Hr. Wibrandt kan forts√¶tte. Det er blot sv√¶rt, n√•r naive kommunalpolitikere (hvor Sareen selv i filmens fine cameo sidder med) allerede har solgt bydelens fremtid til netop Svinet og √Üselmand, s√• Iqbal og hans familie m√• udt√¶nke en sindrig plan, der involverer at snyde de to forbrydere.

Manuskriptet har en dejligt direkte og frisk tilgang til historien. Vi er hurtigt i gang, og venskabet mellem Iqbal og Sille bliver passende udfordret, da han pludselig kommer til penge og begynder at √¶ndre adf√¶rd. Simple p√¶dagogiske pointer, naturligvis, men det virker og giver antydningen af substans til det, der ellers er en klassisk svindlerkomedie st√łbt af den tradition, som Olsen-Banden og Familien Gyldenk√•l grundlagde og som siden er blevet b√•de blevet nedslidt og genopfrisket gennem utallige b√łrnevenlige filmserier med sikkert kommercielt potentiale.

Hovedpersonernes alder medf√łrer ogs√• en mulighed for at √łge dramatikken i konfrontationerne mellem skurkene og vores helte ‚Äď og is√¶r slutningen, der mimer b√•de Terminator og Ringenes herre, er bestemt ikke for de mindste i publikummet. Det er altid godt at lade en film og dens udtryk vokse op sammen med dens hovedpersoner, og Iqbal fortjener mindst samme opm√¶rksomhed som de etablerede ‚ÄĚbrands‚ÄĚ, ogs√• selv om vi et langt stykke af vejen stadig er ser verden i en glansbilledudgave, der forst√¶rker alle de positive aspekter ved det multikulturelle omr√•de omkring Bl√•g√•rds Plads. Fjenden her er den skaml√łse storkapital, og d√©n kan vi alle blive enige om er noget bras ‚Äď i hvert fald set fra et hjemstavnsnostalgisk barneperspektiv.

Hvilken fællessang får de rappe replikker til at forstumme i Casablanca?