Anmeldelsesdato:12-12-2016
George MacKayBo
Kathryn HahnHarper
Steve ZahnDave
Missi PyleEllen
Frank LangellaJack

Fantastiske Viggo

Der burde ikke komme bag p√• de flesteat Viggo Mortensen blev meget begejstret, da han f√łrste gang l√¶ste Matt Ross' manuskript om den us√¶dvanlige familiefar, Ben Cash og hans seks b√łrn, som lever i skoven i det nordvestlige USA. Viggo selv er en mand i god kontakt med sig selv og naturen og udtrykker sig via flere kreative udtryk udover skuespillet, s√•som fotografi, musik og malerkunst. Han har da bragt sin egen humanistiske overbevisning s√•vel som sin musik med til filmen, og det er et perfekt match. Viggo er ganske enkelt sin rolle. Ross, som ogs√• har instrueret filmen, har bygget historien p√• sin egen opv√¶kst som foregik i forskellige kollektiver uden adgang til nogen form for moderne teknologi, og m√¶rkede for f√łrste gang isolationen, da han kom i puberteten. Der er her filmen ogs√• tager sit afs√¶t, da Bens √¶ldste s√łn, Bo er kommet i den alder, hvor college og piger burde fylde noget mere p√• dagsplanen og at myrde en hjort med en kniv burde v√¶re en sekund√¶r pligt.

En bus ved navn Steve
Ben er en mand, som i samr√•d med sin kone, Leslie har valgt at tage b√łrnene v√¶k fra computerne, supermarkederne og alt hvad der lugter af kapitalisme og forbrugerliv for at leve i ro og mag og opdrage deres b√łrn efter deres egne v√¶rdier. Dagene g√•r med h√•rd tr√¶ning, meditation, dyrkelse af jorden og undervisning i filosofi, politik og litteratur. Og s√• er der ogs√• tid tilbage til at spille musik og l√¶se for sjov. Leslie har v√¶ret v√¶k fra manden og b√łrnene i mere end tre m√•neder, da vi m√łder dem, og kort tid efter ringer Ben til hendes familie for at h√łre hvordan det g√•r med hende. Han f√•r at vide, at hun har beg√•et selvmord. Begravelsen er om fem dage. Leslies for√¶ldre bebrejder Ben for at have √łdelagt hende og b√łrnene, og hvis han dukker op, vil han blive arresteret og b√łrnene taget fra ham. Til trods for at Leslie var buddhist og √łnskede at blive kremeret, har for√¶ldrene besluttet at begrave hende. Det er ikke noget b√łrnene √łnsker at se gennemf√łrt, s√• de presser p√• indtil far Ben bukker under, og 'redningsaktion mor' kan s√¶tte i gang. Familien pakker deres ejendele, g√•r ombord i deres ombyggede bus, Steve, og s√¶tter optimistisk kurs mod det moderne liv med dets fremmede v√¶rdinormer.

Vigtigheden i en uddannelse
Ben og b√łrnenes livsforst√•else m√łder hurtigt h√¶vede √łjenbryn og ford√łmmelse i deres rejse ind i kapitalistland, og det er lige pr√¶cis det filmen gerne vil: √Öbne vores √łjne for andre m√•der at opdrage b√łrn p√•, end at stikke dem en ipad eller xbox i h√•nden og slippe dem fri. Og det er vidunderligt at opleve de sm√• og st√łrre poder, som kan s√• meget andet end at sk√¶re ansigter, bruge enstavelsesord, hvis ikke bandeord, og generelt udtrykke mistro og afsky til alt autorit√¶rt og anderledes. De er desuden en forn√łjelse at h√łre p√•, fordi deres verden er bygget op omkring samvittighedsfuld individualisme, og i m√łdet med den moderne tilv√¶relse, fremst√•r de som uskyldsrene, omend naive, v√¶sener der er sendt fra en anden galakse til vores n√¶rmere gransken. I lyset af deres ramme alvor og oprindelige interesse i livet, ser moderniteten pludselig noget fersk og indholdsl√łs ud. Men s√• er det, at n√•r de selvbevidste grin har lagt sig til ro og engagementet i disse elskv√¶rdige seks b√łrn og deres farmand er p√• sit toppunkt, at filmen drejer sig. Og nu retter sit skeptiske lys p√• Bens opdragelsesmetoder. Og derefter er det helt op til publikum selv at danne sig en mening om familiens us√¶dvanlige livsf√łrelse.

De gode hensigter
Matt Ross er en modig og omsorgsfuld mand, som t√łr s√¶tte sp√łrgsm√•l ved alt, og alligevel form√•r han at skabe et s√• r√łrende fjollet sammenhold i Cash-familien, at man m√• b√łje sig for b√•de latter og t√•rer undervejs. Det er heller ikke kun Ross' ord og glimrende situationsfornemmelse eller hr. Mortensen, der sejrer her; samtlige seks skuespillere, der portr√¶tterer b√łrnene g√łr et formidabelt stykke arbejde. Midt i vrede, sorg, forundring og oprigtig livsforvirring skal de hver is√¶r finde deres plads i hierarkiet og i sig selv, og rejsen dertil er b√•de hjertesk√¶rende og bidende vittig. N√•r man st√•r overfor en historie, der tager sig af s√• komplekse emner som b√łrneopdragelse og for√¶ldretab, f√łlger der ofte gode, alt for gode hensigter med i resultatet. Det er ikke tilf√¶ldet her, for Ross' egen hensigt er at vise de gode hensigters katastrofale f√łlgevirkninger, og Ben er p√• godt og ondt filmens gode hensigt. Det er skarpt set af Ross og beundringsv√¶rdigt at han t√łr udstille sin hovedperson til offentlig dom. Men det er samtidigt uundg√•eligt, for filmen pr√¶diker i den grad selvst√¶ndighed i tanke s√•vel som handling, og hyklerisk er Captain Fantastic ikke. Den er √¶rlig, men fejlbar, og derved er den skr√¶mmende menneskelig og relaterbar.

Svær at indkredse
M√•ske er det netop dens gribende menneskelighed, som g√łr filmen sv√¶r at indkredse og pr√¶cisere. For den flekser og undviger, og ordene undslipper og det eneste jeg kan indfange er, at Captain Fantastic er en finstrikket fabel om familie og opdragelse. Den er sublimt nuanceret og balancerer elegant mellem h√•bl√łshed og ukuelig optimisme, afstand og n√¶rv√¶r, frygt og mod, alm√¶gtighed og afmagt. Filmen f√łles improviseret, tilbagel√¶net, hjemlig, spontan, hyggelig og varm, som en b√•lfest p√• stranden men med et k√¶mpe stormvejr p√• vej for at destruere de sorgl√łse stunder. Den er muligvis ikke vanvittig nyskabende og stemningen heller ikke original, men Ross' hjertegribende historie, Viggos h√•ndgribelige lidenskab og b√łrnenes h√•rdtsl√•ende spil g√łr filmen til et unikum i indiefilmhistorien, kompromisl√łs i dens budskab s√•vel som i dets visuelle udtryk.

Desværre får vi kun et enkelt bag kameraet-indslag med bonusmaterialet, og det er tilmed ganske kort. Men fint er det.
Ellers finder man bare en bunke trailers fra distribut√łrens andre aktuelle udgivelser.