Anmeldelsesdato:13-12-2016
Kristen WiigErin Gilbert
Kate McKinnonJillian Holtzmann
Leslie JonesPatty Tolan
Chris HemsworthKevin
Neil CaseyRowan North

Højt humør og attitude

Meget er efterhånden blevet sagt, antydet og direkte skreget om det nyeste reboot i filmfamilien, baseret på den højt elskværdigt gakkede sci-fi komedie om fire mænd, en gammel brandstation og en storby fuld af slimopkastende gespenster fra 1984. Nu er vi dog heldigvis nået til den del i processen, hvor fordommene, bebrejdelserne og de åh så mange ødelagde egoer må tie, så filmen kan tale. Og den har heldigvis meget at sige, noget mere vellykket end andet, vel at mærke, men man kan ikke klandre den for ikke at give den hele armen og en fod med. Den nye Ghostbusters-film, med lutter kvinder i hovedrollerne og instrueret af komediegeniet Paul Feig er en fighter. Den havde muligvis en hård fødsel og den er ikke perfekt, men den kæmper for at blive set, respekteret og elsket på sine egne præmisser. Og det lykkes den.

Rigtige venner....
Erin Gilbert (Kristen Wiig) og Abby Yates (Melissa McCarthy) er gamle barndomsvenner, som var 100% dedikerede til spøgelsesvidenskab og derfor forfattede en bog sammen for år tilbage. Erin blev dog hurtigt træt af latterliggørelsen af deres arbejde og gik den akademiske vej. Som lærer på Columbia universitetet i New York er hun på vej til fastansættelse, da hun en dag får besøg af en desperat mand, som har læst hendes bog og ønsker hendes hjælp med en uvelkommen gæst fra det hinsides. Erin har troet at bogen var destrueret og væk for altid og tager derfor kontakt til Abby, for at opdage at denne i selskab med videnskabs- og ingeniørnørden, Jillian Holtzman (Kate McKinnon), endnu er i fuld gang med at promovere spøgelsesjagt og dens fuldt ud indlysende legimitet. Der skal blot et lille spøgelse til for at forene de to veninder i deres arbejde, og så selvfølgelig Erins fyring fra universitetet for, i bestyrelsens øjne, ikke at udtrykke et passende akademisk image i hendes standhaftige tro på spøgelser.

Al begyndelse er svær
Det tager filmen et stykke vej at nå hertil og så endnu længere for at etablere hele plottet og samle det herlige firkløver af Wiig, McCarthy, McKinnon og ikke mindst Leslie Jones som den gadekløgtige Patty Tolan. Holtzman er kvinden, som opfinder og bygger udstyret, og generelt render rundt og er sær på den helt særlige McKinnon facon, med absurde ansigtsgrimasser, kropsbevægelser og aparte tøjstil. Hvis Holtzman er den outrerede og glædeligt utilpassede, er Erin den neurotisk indadvendte og higende desperat efter at passe ind i samfundets kasser. Patty er gruppens navigator og anker til den virkelige verden, the every day woman som bliver kastet ind i noget hun ikke havde bedt om, og endelig fungerer Abby som den lidenskabelige leder, eller den som ihærdigt prøver at få alle til at gå i samme retning. Der er en rollemodel til os alle, og selv hvis der ikke er, er det en rendyrket fornøjelse at se disse fire topkomikere udfolde sig som om manuskriptet havde formet sig efter deres talenter.

De svære prioriteringer
Det skal dog siges at ikke alle jokes rammer lige rent; faktisk falder en betydelig del ved siden af og især i starten af filmen. Det føles som spildt råmateriale at de fire heltinder heller ikke får tilstrækkelig tid eller rum til virkelig at slå håret ned og gå i clinch med deres respektive roller, fordi filmen så gerne vil etablere et stramt og velfungerende plot. En stor del af charmen ved den originale film lå i dens rum til at være excentrisk uden at føle sig tvunget til at forklare eller undskylde for sig selv. Og indrømmet, det var så også et uforklarligt og til tider hovedløst plot, men det løsnede utivlsomt op for legesygen. Den nye film har så valgt både at bruge tid på at stykke et forsvarligt plot sammen, men har tilmed også valgt at gøre filmen til en historie om forsoning, intolerance, politikerlede og konsekvenserne af mobning og al det benhårde arbejde, omend gennemført og velovervejet, trækker filmens tempo gevaldigt ned i dens første halvdel.

Det ekstra gear
Når det så er sagt, er Ghostbusters stadig en top underholdende og skæg film, som i øjeblikke genskaber den fantastiske Paul Feig komediemagi, hvor man griner så hårdt at ens kæbeparti truer med at låse sig fast i den position. Der er masser af scener, og især i filmens anden halvdel, hvor man husker på at Feig har bragt os Bridesmaids, The Heat og Spy og nu også en ny Ghostbusters og man er ham endnu engang taknemmelig. Hvad der også gør indtryk i anden halvdel er hvordan filmen pludselig kommer op i et helt andet gear, efter brikkerne endelig er kommet på plads og der nu er plads til at smide tøjlerne. Og det gør både filmen og pigerne. O ve, de stakkels ektoplasme ånder, som kommer på tværs af dem og ve den stakkels forbryder, som har pudset spøgelser på byen. Filmen ender i høj fart, propfuld af overskud, attitude og ægte glæde over at sparke spøgelsesrøv. Den glæde er smittende og man ender med at elske Ghostbusters for at insistere på at være sin egen, mindre fejl og mangler til trods.
På falderebet skal det siges at selvom Ghostbusters vil være sin egen, glemmer den aldrig hvor den kom fra eller hvem den skal takke for sit ophav. De mange skønne cameos og henvisninger i filmen føles som en sand hyldest til dens forgænger, og en mulig 2'er lurer ude i horisonten. Men husk nu at blive til efter rulleteksterne, der er en ekstra scene at godte sig med.

omtale følger...