Bryan CranstonNed Fleming
Zoey DeutchStephanie Fleming
Megan MullallyBarb Fleming
Keegan-Michael KeyGustav
Cedric the EntertainerLou Dunne

Den forbandede svigerfamilie

Der er tilsyneladende store m√¶ngder komisk guld at hente i m√łdet med svigerfamilien. Hollywood har i hvert fald gentagende gange fors√łgt at finde det med blandede resultater: Jeg n√¶vner i fl√¶ng: The Birdcage, The In-Laws, The Family Stone, Sviger-monster og selvf√łlgelig Meet the Parents og dens tilh√łrende efterf√łlgere. Manuskriptforfatteren p√• sidstn√¶vnte tre film, John Hamburg, er alts√• ikke ligefrem uden for sin comfort-zone n√•r han nu instruerer og skriver Why him?, hvor en gakket svigers√łn rivaliserer med en mere konservativ svigerfar. Resultatet er en film, der ikke er helt sjov nok til at v√¶re god, men for s√łd til at v√¶re d√•rlig.

Fox film
Udover at v√¶re chef for et skrantende trykkeri lever Ned Fleming (Bryan Cranston) et harmonisk liv med sin kone Barb (Megan Mullally), teenages√łnnen Scotty (Griffin Gluck) og den universitetsstuderende datter Stephanie (Zoey Deutch). Men da Stephanie inviterer familien p√• bes√łg til jul, viser det sig at hun nu bor sammen med den excentriske unge IT-million√¶r Laird Mayhew (James Franco). Ned har mildest talt sv√¶rt ved at acceptere Lairds vulg√¶re og easy-going livsstil, s√• da det viser sig, at svigers√łnnen fra helvede gerne vil have svigerfars velsignelse til at gifte sig med Stephanie, starter l√łjerne for alvor.

Lad mig f√• det af vejen med det samme ‚Äď Why him? har alvorlige problemer. Det er selvsagt ikke den mest orginale film du nogensinde kommer til at se, og hvor en vis portion jokes lander p√• smileb√•ndet ‚Äď s√• er der mindst liges√• mange jokes hvor ekkoet fra deres gungrende fald til jorden stadig ringer i mine √łrer. Filmen har product placement til op over begge √łrer, og bizart upassende sitcom-agtige cameos fra bl.a. Elon Musk. Bryan Cranston kanaliserer en mindre gakket udgave af sin far-figur fra Malcolm in the Middle og, m√•ske lidt overraskende, er han faktisk ikke s√¶rlig god i rollen som Ned. Han er for grimasserende overspillet, og hans tilstedev√¶relse underminerer faktisk en del ellers sjove scener.

Fox film
For der er faktisk sjove scener i Why him?. De fleste st√•r og falder muligvis nok med hvor meget man holder af James Francos sympatiske-pot-ryger-schtick, men jeg kan godt lide ham. Selvom Cranston ikke ligefrem giver sin bedste pr√¶station, har de to ogs√• udm√¶rket kemi i de mere sentimentale dele af filmen. Hertil kommer en veloplagt Megan Mullally, der bruger sine √•rs erfaring fra Will & Grace i en gavmild komisk pr√¶station, hvor hun med sine reaktioner simpelthen g√łr de andre spillere sjovere. Derudover er filmen faktisk forfriskende mild i sin tone i et mainstream komedielandskab, der ellers bev√¶ger sig i en ofte mere ondsindet og gr√¶nseoverskridende retning. Til tider er den m√•ske lidt fad i smagen, men den er til geng√¶ld ogs√• sv√¶r at blive sur p√•.

P√• trods af flere store mangler og en komik, der langt fra altid lander, s√• er Why him? alligevel et sympatisk bekendtskab i en ellers h√¶slig december for komedier. Selvom det er ganske skjult i filmens marketing, er det faktisk ogs√• teknisk set en julefilm og dermed muligvis det bedste bud p√• den slags i de danske biografer lige nu ‚Äď du skal bare ikke forvente for meget.

Standing Tall17/5
Charm√łren17/5
Deadpool 216/5