Premieredato:05-01-2017
Adam DriverPaterson
Golshifteh FarahaniLaura
Method ManMethod Man
Masatoshi NagaseJapanese Poet

Hverdagens poesi

Har vi alle sammen en poet i maven? Svaret fra Paterson, den nye film af Jim Jarmusch, er et entydigt ja. Med vanlig tilbagel√¶net 'coolness' leverer Jarmusch en film, der hylder poesien i hverdagens sm√• og store begivenheder, men det helt s√¶rlige ved Paterson er, at den er fortalt b√•de sjovt og hjertevarmt nok, til p√• en gang at v√¶re b√•de en af instrukt√łrens bedste film, men ogs√• en af de mest tilg√¶ngelige.

Adam Driver spiller Paterson; buschauff√łr i ‚Äď sjovt nok ‚Äď Paterson, New Jersey. Paterson lever et liv i stille rutine: Han tager p√• arbejde, tilbringer dagen i bussen, kommer hjem til sin kone Laura (Golshifteh Farahani), om aftenen f√•r han en √łl p√• den lokale bar, og n√•r han har tid skriver han lidt i sin poesibog inden han g√•r i seng og starter forfra n√¶ste dag. Det er s√•dan set et fint resume af hvad der sker i Paterson, der udfolder sig over en uge af Patersons liv. Det lyder m√•ske lidt kedeligt, b√•de for Paterson og os i biografsalen, men det er det ikke; i Paterson er det nemlig de sm√• poetiske detaljer, og ikke det store billede, der g√łr forskellen.

Hvis nogen skulle v√¶re i tvivl om, at Adam Driver er en af de mest interessant skuespillere, der arbejder lige nu, skal de bare kaste et blik p√• hans pr√¶station i Paterson. Den lyriske buschauff√łr er b√•de f√•m√¶lt og kan godt lide at holde sig lidt i baggrunden. Med nysgerrige √łjne og √łrer observerer han stille sine omgivelser, om det er passagererne p√• busruten, stamg√¶sterne p√• baren eller sin egen kone. Til geng√¶ld har han et rigt indre liv, som han folder ud i sine sm√• digte. N√¶sten uden ord f√•r Adam Driver gjort Paterson til en ekstremt sympatisk karakter, der p√• samme tid er en lidt indadvendt outsider og en ultra-flink 'working joe', som man bare gerne vil drikke en √łl med p√• hans stambar.

Omkring Drivers fantastiske pr√¶station som Paterson roterer en flok charmerende Jarmusch'ske bifigurer, der inkluderer Golshifteh Farahani som konen Laura: Ying til Patersons Yang. De er alle en del af den h√łjnede virkelighed Jarmusch f√•r skabt. Ganske vist har han aldrig v√¶ret mere virkelighedsn√¶r end han er her, men det er stadig et sk√¶vt syn p√• virkeligheden. Det er trods alt ikke alle der st√łder p√• Method Man i gang med at √łve sig p√• et vers p√• det lokale vaskeri, eller f√•r en hund med vejrtr√¶kningsproblemer som nemesis. Den slags er kun forundt Paterson, der ogs√• f√•r et skud motivation fra en japansk digter i skikkelse af Masatoshi Nagase ‚Äď er det mon hans figur fra Mystery Train, der er vokset op?

De sm√• underlige eventyr som Paterson oplever i sin ellers s√• normale tilv√¶relse, leverer den knast√łrre humor, der er et af instrukt√łrens varem√¶rker. De k√¶des sammen i en afslappet stil med diskrete visuelle finurligheder, der elegant f√łrer os ind i Patersons poetiske verdenssyn. Laura n√¶vner f.eks. tvillinger i en sidebem√¶rkning, og pludselig ser Paterson dem overalt. Meningen er nem at spotte ‚Äď hvis bare vi ser os lidt omkring opdager vi hverdagens poesi. Frem for alt er Paterson nemlig en uforfalsket hyldest til lyrikken. Der namedroppes digtere fra hele litteraturhistorien p√• en meget ligefrem, men forbavsende upr√¶tenti√łs m√•de. Det er ikke kun de h√łjpandede der kan f√• noget ud af poesi synes Paterson at sige.

Paterson sendte mig ud af salen med et smil p√• l√¶ben og et mere √•bent syn p√• verden omkring mig. Det er en af den slags film, jeg regelm√¶ssigt vil f√• lyst til at se bare for igen at h√¶nge lidt ud med den stille poetiske buschauff√łr. Men jeg har allerede brugt langt flere ord p√• Paterson end Paterson selv ville have gjort, s√• lad mig blot afslutte med en varm anbefaling om en tur i biffen. Tag eventuelt bussen derind og sk√¶nk en ekstra tanke til personen bag rattet ‚Äď ligesom du selv, har de sikkert en poet i maven.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvilken Spike Lee-film har John Turturro ikke været med i?