Ulrich ThomsenEdward
Mia LyhneGritt
Lene Maria ChristensenIngrid
Søren MallingHeinz
Birthe NeumannTerapeut

Nibe på randen af et nervøst sammenbrud

Ole Bornedal har været her før. Langt ude på landet, hvor københavnerne for alvor kan blive chokeret. I Fri os fra det onde var der tale om en præcis skåret historie om kontrasten mellem den naive advokat fra "civilisationen" og den primale gruppementalitet i lokalsamfundet. Kontroversielt sat op, men konsekvent leveret i en sikkert udført og markant æstetisk stil. Nu er Bornedal tilbage i det vindblæste Jylland med Dræberne fra Nibe, der hverken er konsekvent udført eller sikker i sin stil. Faktisk er årets første danske premiere noget af en rodebunke, hvor der desværre går tre mislykkede idéer for hver nogenlunde hæderlig.

Man fornemmer en Coensk inspiration i det skæve setup. I filmens udgave af Nibe ernærer de to håndværkere Ib og Edward sig ved at lade arbejdet gå i stå indtil kunderne indvilger i at betale sort, så ud af en minimal årlig omsætning bor de i store villaer, mens de Chardonnay-afhængige fruer tuller rundt i pelse og cabrioleter. Ib og Edward er et par bonderøve i kansas, og intet i verden vil kunne forklare det umage match mellem dem og deres nips-koner. Det gør filmen heller intet forsøg på, for faktum er, at konerne har lukket for det varme vand, så først vil den handlekraftige Edward og hans følgagtige makker skilles – og da Ole Thestrup i en træt gæsteoptræden har beregnet, hvad det koster – så ændrer planerne sig til lejemord.

En leje-russer gør sin entré. Standerstiv (som den slags er), men dog farlig nok til at gøre det af med en taxachauffør kort efter ankomst. Chaufføren er heldigvis Bin Laden-tilhænger, så det går nok... er filmens morale. Ib og Edward begynder at tvivle på det smarte i deres plan, men før de ved af det, så har konerne hyret en om muligt endnu større kliché – et servilt britisk fruentimmer med tasken fyldt af sadistiske giftflasker. Nu er det alle mod alle, men Nibe-borgerne næppe ænser, hvad der sker omkring dem.

Dræberne fra Nibe vælter rundt mellem stilarter og tonefald så ofte, at det næsten ligner en bevidst nedsmeltning af en films sammenhængskraft. Den gemmer på en tidløs karikatur over det trætte ægteskab, som konsekvent punkteres af samtidsreferencer så opdaterede, at den går fløjten. Der lurer en morbid galgenhumor, som desværre aldrig bliver sluppet rigtig løs i et ellers forløsende grand guignol-potpourri – og der spilles tonedøvt på tværs af indtil flere genrer af faktisk alle medvirkende. Lene Maria Christensen har gyldne øjeblikke med vinglasset højt hævet, men det virker i virkeligheden nok bedst, fordi hun blæser på om den enkelte scene er tænkt som spænding, komik eller satire. Det har altid været et Bornedalsk varemærke at have en konsekvent stil, en tydelig visuel og dialogbåret forankring i én idé – og det er helt fraværende her. Medmindre vi er ude i et formeksperiment, der i så fald går helt over hovedet på publikum.

Man kan forlyste sig med at genkende inspirationskilder og nyde nogle få sekvenser, der i deres eget korte format virker. Gwen Taylor leverer en konsekvent ærkebritisk seriemorder, der havde fortjent et bedre krimiplot at blive forankret i. Der er en smuk og dragende indstilling lige i filmens begyndelse af Jens Andersens i øvrigt uforklarligt spastiske Bent, der danser salsa med en gulvmoppe (et ægte Bornedal-øjeblik, hvor alt går op i en højere enhed) – og mødet mellem byens nysgerrige politibetjent Heinz og de to brødre samt deres russiske ven rummer en latent farlighed, der spiller rigtig godt sammen med den godmodige dialog. Så hist og her aner man tegningen til noget større, men hver gang det begynder at se lovende ud, punkterer en plat replik, slap slapstick eller Nicolas Bro i dametøj illusionen om, at filmen rent faktisk fungerer. En fuser fra Nibe.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5