Instruktør:K√īji Fukada

Premieredato:12-01-2017
Mariko TsutsuiAkié
Tadanobu AsanoYasaka
Kanji FurutachiToshio

Den ensomme familie

Harmonium, den nyeste film af instrukt√łr K√īji Fukada, stiller nogle sp√łrgsm√•l s√• ubehagelige, at det nok er de f√¶rreste i publikum, der vil have dem besvaret. Er vi mennesker grundl√¶ggende alene, og er det blot forstillelse, n√•r vi finder sammen i n√¶re relationer i en familie? Kender og forst√•r vi virkelig vores n√¶rmeste, s√• godt som vi tror, eller er vi alle sammen blot fremmede for hinanden? Det er barske l√łjer, og resultatet er ogs√• en barsk film, der med sit adstadige tempo, imponerende skuespilpr√¶stationer og fuldst√¶ndigt uforudsigeligt fort√¶lling gjorde et uudsletteligt indtryk hos undertegnede.

DFI
I Harmonium er det en fremmeds ankomst, der afsl√łrer revnerne i den lille familie best√•ende af mor Akie (Mariko Tsutsui), far Toshio (Kanji Furutachi) og deres lille datter Hotaru (Momone Shinokawa). De tre lever et stille liv centreret omkring faderens lille metalv√¶rksted, men s√• en dag dukker en fremmed op. I hvid tilknappet skjorte st√•r den nyligt l√łsladte og mystiske Yasaka (Tadanobu Asano) pludselig foran metalv√¶rkstedet, og til Akies store overraskelse ans√¶tter Toshio ham ikke alene med det samme; han f√•r ogs√• lov til at flytte ind hos den lille familie. Tilsyneladende har Toshio og Yasaka en usagt f√¶lles fortid, og imens Yasaka f√•r et t√¶ttere forhold til mor og datter end Toshio m√•ske nogensinde har haft, lurer tragiske konsekvenser i horisonten.

Det ville v√¶re synd at fort√¶lle mere, fordi fort√¶llingen i Harmonium gemmer p√• en serie af plotm√¶ssige krumspring og overraskelser med en n√¶sten Chan-wook Park lignende ut√¶mmelighed. Historien f√•r b√•de indarbejdet vold og h√¶vn i sin struktur, mens den langsomt afsl√łrer, hvor fjernt den lille familie egentlig st√•r fra hinanden. Det er b√•de fremragende struktureret, men ikke mindst fremragende spillet. Tadanobu Asano f√•r skabt en ikonisk skurk ‚Äď eller er han? ‚Äď der balancerer et sted imellem forst√•ende sympatisk og rablende psykotisk. Kanji Furutachi spiller Toshio som en mand der mest af alt udfylder faderrollen af pligt, men det er Mariko Tsutsui, der for alvor l√łber med filmen som Akie, moderen hvis omsorg for datteren truer med at destruere dem begge.

DFI
Harmonium folder sig ud i et langsomt tempo, der bestemt ikke vil v√¶re for alle, men kan man hengive sig til det n√¶sten hypnotiske tempo, er der virkelig en stor filmoplevelse i vente. Musik begr√¶nser sig til den spilled√•se-lignende melodi lille Hotaru √łver p√• familiens orgel ‚Äď det titul√¶re Harmonium ‚Äď der f√•r en n√¶sten hjems√łgende karakter senere i filmen. Imens f√łlger vi familien, hovedsageligt i deres hjem og den omgivende Tokyo-forstad i en visuelt tilbageholdende stil, der til tider har n√¶sten diorama-lignende kvaliteter. Resultatet er at en f√łlelse af at se noget man ikke burde, en familie i deres allermest intime √łjeblikke.

Harmonium er den filmiske udgave af ganske langsomt at blive dolket i hjertet. Publikum får ikke en chance for at slippe ud af filmens langsomt trykkende greb, der er så stærkt at selv Michael Haneke ville græde en kold tåre af stolthed. Det er givetvis ikke en oplevelse for alle, og man skal kunne acceptere filmens tempo, men kan man det, er Harmonium et must.

Harmonium er m√•nedens film i Cinemateket og agerer tyvstart p√• deres kommende serie af japanske klassikere, der rummer rig mulighed for at se andre japanske tolkninger af det sv√¶re familie ‚Äď og k√¶rlighedsliv. Det m√• du selvf√łlgelig ikke g√• glip af!

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9