Peter SarsgaardBobby Kennedy
Greta GerwigNancy Tuckerman
Billy CrudupThe Journalist
John HurtThe Priest
Richard E. GrantBill Walton

Dagene efter

Hun er vel nok den mest genkendelige amerikanske præsidentfrue – hvis ikke vi medregner Hillary og den snarligt afgåede Michelle – og i hvert fald den mest ikoniske. Måske netop fordi vi ikke ved så meget om hende egentlig. Der er lavet masser af film og tv-serier med Kennedy-brødrene i centrum, men hun har aldrig stået i centrum. Det gør hun sandelig i chilenske Pablo Larraíns nyeste drama, Jackie, hvor Natalie Portman yder hende elegant retfærdighed.

Ikke at vi bliver så meget klogere på Jacquline Kennedy. Dette er ikke en kronologisk biografi, der afslører store vigtigheder og hemmeligheder om JFKs hustru eller et historisk portræt fra hendes barndom til død, men mere et intimt karakterstudie af en fascinerende kvinde.
Fascinerende er den også skruet sammen. Rammefortællingen er et interview mellem Jackie og Life Magazine-jounalisten Theodore H. White, der i filmen kun krediteres som ’journalisten’. Og herfra leverer Jackie lidt flashbacks til dagene omkring mordet på JFK. Mødet med journalisten fandt sted i virkeligheden i dagene efter Kennedys død, men hvorvidt Jackie nu også dikterede spillereglerne for interviewet og nærmest befalede, at hun nok skulle redigere interviewet, vides ikke.

Jackie er heller ikke nær så interesseret i tørre fakta som i idealiseringen af den mægtige præsidentfrue. Dramaet forsøger tydeligvis at menneskeliggøre hende: Vi følger hende især efter mordet i Dallas, hvor hun alene i Det Hvide Hus’ private gemakker afklæder sig den blodige dragt, strømperne, og selv håret afgiver blodrester. Vi forstår godt hvorfor hun ryger så meget og indtager de mængder vodka. Omkring hende er staben allerede i gang med at gøre klar til næste præsident, men Jackie er ikke klar til at give slip. Hun insisterer på at hylde sin mand med en nærmest vulgær begravelse, inspireret af Lincolns begravelse, og alt imens filmen krydsklipper til hendes fortrolige samtale med en katolsk præst, den mere aggressive dialog med svogeren Robert Kennedy og de følsomme øjeblikke med assistenten Nancy. Når hun altså ikke kommanderer med journalisten. En spændende sammensætning er det utvivlsomt. Og overraskende underholdende.

Det er et dæmpet og alligevel hektisk portræt, Larrain & Co. har skabt. Konstant i bevægelse fra et scenarie til det næste. Fra en rolig Jackie til en frustreret enke, mor og ambitiøs førstedame uden job. Filmen giver os ikke de store sandheder om Jackie Kennedy, men den skildrer stilfuldt og sensitivt en kvinde i opløsning som nægter at gå i opløsning. Det er både smukt og sporadisk også ganske rørende, men det er nok mere Portmans fortjeneste. Hvis man kan abstrahere fra Jackies svært kantede New England-accent, som man heldigvis generes af mindre og mindre som filmen skrider frem, og bare nyde Portmans fine mimik og mærke den buldrende vulkan lige under hendes sarte ydre, skal man nok finde filmen fascinerende, men Jackie vil ikke så meget andet end rette spotlyset mod den kvinde, der i dagene efter mordet på John F. Kennedy, fik cementeret hans arv – og dermed også sin egen. Og i Larraíns spotlys er hun aldeles dragende.

Life23/3
The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3