Soo-an KimSoo-an
Yu-mi JungSung Gyeong
Dong-seok MaSang Hwa
SoheeJin-hee
Eui-sung KimYong-Suk

Fut – fut! Alle ombord på zombietoget

Zombiegenren vil bare – sjovt nok – ikke dø. Her i det skvulpende kølvand på endnu en zombie-renæssance ført an af The Walking Dead først som tegneserie og dernæst TV-serie og spil, var jeg ellers begyndt at synes, at zombierne igen havde mistet deres tænder. Overlad det til instruktør Sang-ho Yeon at minde mig om, hvorfor zombier aldrig for alvor er forsvundet ud af populærkulturen, i de snart 50 år siden George A. Romero lavede Night of the Living Dead. Train to Busan leverer en omgang dynamisk og dybfølt horror-action som vi ikke har set det i årevis fra zombiegenren.

Reel Pictures
Præmissen er simpel: Zombie-dommedag ankommer til Sydkorea. Passagerene på et tog fra Seoul til Busan er endnu ikke klar over, hvad der sker med omverdenen, men det bliver de, da det viser sig, at en inficeret har sneget sig med om bord inden afgang. Snart er toget befolket med frådende og lynhurtige levende døde, og en lille gruppe overlevendes eneste håb er at komme til Busan, der efter sigende er i sikkerhed. Vores hovedpersoner er den fraskilte forretningsmand Seok Woo (Yoo Gong), der har lovet sin noget forsømte datter Soo-an (Soo-an Kim) at hun endelig kan besøge sin mor i Busan – det bliver en hård rejse.

Omkring vores to hovedpersoner er en gruppe skarpt tegnede karakterer, bl.a. et aldrende ægtepar, et ordentligt brød af en mand og hans gravide kæreste og et teenage-baseball-hold. Det er den her gruppe af personer, der er filmens helt store gevinst. Langt de fleste af dem endte jeg med at holde så meget af, at det for alvor var smerteligt når de uundgåelige zombiebid satte ind. De er alle med til at illustrere filmens tematik – skal vi hjælpe os selv eller andre? Og en god del af underholdningen i Train to Busan kommer af at se hvem der bevarer sin menneskelighed, og hvem der ikke gør. Det er ikke svært at skimte en satirisk vinkel på et skarpt klasse-inddelt Sydkorea, i filmens udlægning af hvordan både forretningsmænd og hjemløse reagerer på zombie-krisen.

Reel Pictures
Men tag nu ikke fejl, Train to Busan er ikke hårdkogt menneskeligt drama med zombieflødeskum på toppen som vi ser det hos f.eks. The Walking Dead, i stedet er der dømt opfindsom zombie-action for alle pengene. Filmen har en skarp og klar, næsten tegneserieagtig, visuel historiefortælling – ikke overraskende med instruktøren Sang-ho Yeon's baggrund i animation. Det kommer filmen til gode i de mange intense actionsekvenser, der både er tilpas badass, nervepirrende intense og meget opfindsomt udnytter togets geografi og egenskaber. Det er simpelthen bragende underholdning, og det vil ikke overraske hvis Sang-ho Yeon hurtigst muligt bliver opsnappet af Hollywood-maskinen.

De sympatiske karakterer til trods bliver Train to Busan måske en kende for sentimental hen mod slutningen, men den redder sig i land med et overraskende håbefuldt twist på slutningen af den oprindelige Night of the Living Dead. I zombiegenrens bingospil får Train to Busan fuld plade, men når de velkendte elementer leveres så dynamisk underholdende og selvsikkert som tilfældet er her, så husker man igen hvorfor zombier er evigt populære. Indløs endelig en billet til zombietoget; det er en forbandet god tur.

The Birth of a Nation23/3
Power Rangers23/3
Life23/3