Cosmina StratanElena
Björn AndrésenLeo
Marlon Kindberg BachSigurd
Kenneth M. ChristensenSimon
Peter ChristoffersenKasper

I skovens dybe stille ro…

Der debuteres på overbevisende lavbudget-manér i Ali Abbasis okkulte gyser Shelley, der lader en skandinavisk Rosemary’s Baby udspille sig langt ude i en svensk skov. Kræver visse steder at man skubber den sunde skepsis for plottets lidt forcerede vej frem i verden i baggrunden, men der er masser af visuelt overskud og en lyst til at lade filmen forme sig omkring det naturligt skræmmende i filmens valg af lokalitet.

Kasper og Louise bor langt pokker i vold. I et flot hus dybt begravet i skoven. Fri for internet, telefoni og noget s√• basalt som elektricitet og rindende vand. De har valgt det afsondrede liv uden at have valgt omverdenen fra, for Kasper tager dagligt bilen ind til sit arbejde, mens Louise i skovens dybe stille ro pr√łver at komme sig over sygdom. For at aflaste dem i dagligdagen hyrer de en rum√¶nsk au pair (som de ikke har fortalt om hjemmets primitive rammer), men Elena tager overraskende velvilligt imod vilk√•rene og etablerer sig snart som et velkomment tredje medlem af husstanden, hvor hun is√¶r hj√¶lper Louise med selskab.

Sygdommen, der har kastet en skygge over familien, er Louises manglende evne til at fuldf√łre en graviditet. De kan sagtens blive gravide, men Louise mister fostret, og ved seneste fors√łg skete det s√• sent, at hun m√•tte akutopereres og livmoderen blev fjernet. En dr√łm om barn knust p√• et √łjeblik. Elena har allerede et barn i Rum√¶nien, der bor hos bedstefor√¶ldrene, mens mor arbejder for at tjene nok til at kunne l√¶gge en udbetaling p√• en lejlighed. Den ene tanke tager den anden, og snart b√¶rer Elena Louise og Kaspers barn som rugemor mod en kl√¶kkelig ekstrabetaling, der vil kunne sk√¶re mange √•r af hendes arbejdsliv.

I starten er alting godt, men det, der gror i Elenas mave, har andre hensigter end blot at bringe lykke og gl√¶de til parret i skoven, og snart er de tre fanget dybt i skovens begsorte bug, mens den pureste ondskab river og fl√•r i dem. Og Shelley rummer scener af n√¶sten ub√¶rlig r√¶dsel, selvf√łlgelig hjulpet godt p√• vej af den lige lovlig filmiske og gyservenlige ramme i et hus uden elektricitet. Det kunne lyde som lidt af en genvej, men omvendt er det med sikkerhed ikke lettere at filme en film ved naturlige lyskilder alene ‚Äď s√• mens det plotm√¶ssigt m√•ske er lidt for bekvemt, s√• har det v√¶ret en teknisk udfordring af dimensioner, og fotograferne Nadim Carlsen og ikke mindst norske Sturla Brandth Gr√łvlen, der fik halv rockstjernestatus for sit one-take-show i den tyske Victoria, f√•r stort udbytte ud af de sn√¶vre visuelle rammer.

Man m√¶rker flere steder, at Shelley er en lavbudgetproduktion, men det bliver aldrig noget, der begr√¶nser filmens historie. Ali Abbasi har helt rigtigt grebet udfordringen og udnyttet begr√¶nsningerne til at skabe stemningen p√• anden vis end via dyr scenografi og avancerede effekter. Der spilles st√¶rkt, is√¶r af Cannes-vinderen Cosmina Stratan som Elena, og filmens nerve ligger i intensiteten mellem de tre mennesker, hvis f√¶lles lykke bliver s√• uendeligt udfordret af det, der lurer i maven. Shelley er ingen let film, og er n√¶ppe heller t√¶nkt som publikumsbasker, men det kan godt undre, at filmen f√•r s√• begr√¶nset en premiere som det er tilf√¶ldet. Der er trods alt tale om en vellykket dansk debutfilm af en instrukt√łr, der tydeligt demonstrerer, at han har et godt greb om b√•de filmiske og genrehistoriske virkemidler.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5