Roland M√łllerClaus
Stine Fischer ChristensenStine
Ali SivandiSemion
Jakob Ulrik LohmannTorben
Dulfi Al-JabouriAlex

Zaid, din badass

En bev√¶bnet h√¶vner i sort motorcykeldragt og hjelm bev√¶ger sig igennem natten op til en bil med en gangsterboss bag ruden. Han trykker p√• aftr√¶kkeren, men til hans overraskelse er ruden skudsikker og han m√• flygte p√• sin motorcykel under beskydning fra gangsterbossens maskingev√¶r-bev√¶bnede bodyguard. Den slags er vi mildest talt ikke vant til at se i dansk film, men ikke desto mindre beskriver det netop en scene fra den nye danske film Underverden. En film der b√•de er interessant gennem sin skildring af et etnisk mangfoldigt Danmark, men i min optik is√¶r fordi det er en vaske√¶gte ‚Äď og certificeret badass ‚Äď dansk actionfilm.

Zaid (Dar Salim) har en tilv√¶relse helt oppe i fl√łdeskumslaget af den danske samfundslagkage. Han er en fremragende hjertekirurg og lever p√• en eksklusiv k√łbenhavneradresse med sin gravide kone Stine (Stine Fischer Christensen). Anderledes er det g√•et Zaids lillebror Yasin (Anis Alobaidi), der har en lav plads p√• totemp√¶len i det kriminelle milj√ł, i det Albertslund hvor begge br√łdre kommer fra. En dag g√•r det helt galt; Yasin er blevet t√¶vet ihjel. I en blanding af skyld og h√¶vnlyst starter Zaid sin egen efterforskning, der f√łrer mod gangsterbossen Semion (Ali Sivandi). Men da politiets arbejde ikke er tilfredsstillende, g√•r Zaid skridtet videre. Han genoptager ‚Äď Rocky-style ‚Äď sin ungdoms kampsportstr√¶ning, kommer i besiddelse af et v√•ben og begiver sig ud p√• en noget moralsk anl√łben selvt√¶gtsmission i den k√łbenhavnske underverden.

Det er tydeligt allerede fra √•bningssekvensen, at der er noget andet p√• spil i Underverden end vi er vant til i dansk film. En kran-kameratur bev√¶ger sig fra K√łbenhavns hustage ned mod en parkeret bil og indleder et veleksekveret Michael Mann-lignende bankr√łveri. Det er begyndelsen p√• en film, der har en ekstremt vellykket stil. B√•de visuelt og auditivt har Underverden internationalt format. Zaid lever i en verden af st√•l, glas og friskpresset appelsinjuice, mens gangsterne kommer fra et milj√ł af beton, sp√•nplader og Coca Cola. Det understreger ikke alene filmens tematik om et adskilt Danmark, men ser ogs√• bare dj√¶velsk l√¶kkert ud. Imens leverer et buldrende, og til tider retro-elektronisk, soundtrack stemning i et tordnende lyddesign, der fortjener at blive oplevet i biffen.

Netop den imponerende lyd- og billedside er med til at g√łre actionsekvenserne s√• vellykkede som de er. Godt nok er de korte, men filmen bruger sine begr√¶nsede midler til fulde i en h√•ndfuld n√¶vekampe og skuddueller, der leverer det bedste vi nogensinde har set af den slags i dansk film. Jeg kunne godt have √łnsket mig endnu mere; filmen teaser lidt en fuldblods-biljagt, der aldrig kommer, men det er sv√¶rt at klage, n√•r det vi f√•r er s√• godt som tilf√¶ldet er. S√¶rligt den afsluttende konfrontation mellem Zaid og Semion leverer varen. Samtidig er actionsekvenserne velintegrerede i fort√¶llingen, der i stigende grad bev√¶ger sig ud i superhelte-territorium.

Action og stil kommer man ikke langt med uden gode karakterer, men det har Underverden ogs√• helt styr p√•. Dar Salim har sin hidtil bedste rolle som Zaid, han spiller fantastisk og har en intens fysisk tilstedev√¶relse, der g√łr ham til en vaske√¶gte dansk actionhelt. Filmen bruger smart et rigtigt ungdomsbillede af Salim til at vise skuespillerens ‚Äď og dermed ogs√• Zaids ‚Äď baggrund i karate for dermed at forvarsle de kommende fysiske udfoldelser. Ingen helt uden skurk, og her leverer Ali Sivandi en ikonisk en af slagsen: Den speedsnakkende Semion, der har en suver√¶nt badass introduktion som kongen af sit dom√¶ne; den lokale kampsportsklub. Det havde dog kl√¶dt filmen, at finde endnu mere plads til ham end tilf√¶ldet er, for p√• den m√•de for alvor at lave en forbindelse mellem de to m√¶nd. Omkring dem er en perler√¶kke af vellykkede biroller, der f√•r plads til overraskende nuancer.

Filmen eskalerer m√•ske en smule hurtigt ind i sin tredje akt, og efterlader lidt af den f√łlelsesm√¶ssige resonans den opbygger i f√łrste del. Men glem nu det. Instrukt√łr Fenar Ahmad folder sig ud som en af de mest interessante danske instrukt√łrer lige nu. Underverden er den bedste danske actionfilm nogensinde. Alle skal se den. Jeg siger det gerne igen: Badass!

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12
Vinterbr√łdre7/12