Varighed:86 minutter
Instruktør:Daniel Fahre

Premieredato:26-01-2017
Martinus Gunnarsen
Marcus Gunnarsen

Min indre 11-årige pige

Som voksen mand er der to veje at gå i en anmeldelse af en film som Marcus & Martinus: Sammen om drømmen. Jeg kan forklare, hvordan det her er halvanden times propagandistisk reklame for maskinel popmusik, sunget af to drenge der er alt for unge til et liv i showbiz. Men jeg kunne også prøve at finde ind til min indre 11-årige fangirl. Hende der grædende – og med MM malet i panden – ville stå til en Marcus & Martinus koncert sammen med tusindvis af andre ligesindede og få en oplevelse for livet. Hvis jeg vælger det sidste, er Marcus & Martinus: Sammen om drømmen en overfladisk, men langt mere vellykket film end man kunne frygte, om to 14-årige charmetrolde, der har haft en ret usædvanlig start på deres teenageår.

Marcus & Martinus: Sammen om drømmen tegner et portræt af de to norske tvillinger – og skandinaviske popsensationer – fra de var små sangglade drenge, over deres sejr i MGPjr i Norge og den efterfølgende megasucces, engelsksproget album og medfølgende koncertturne. Den centrale dramatiske drivkraft er en planlagt koncert i Oslos største koncertsal Spektrum. Vil de to gæve gutter mon få solgt nok biletter til at fylde salen? Undervejs ser vi dem både privat, i skole og sammen med deres mange skrigende og ofte grådkvalte fans.

Og jeg kan godt forstå dem, fansene altså, for Marcus & Martinus: Sammen om drømmen får virkelig vist de to nordmænd i deres fulde uskyldige charme. Nuttede babybilleder krydres med mere reality-agtige sekvenser af drengene i skolen, studiet og på turne. De er bare to helt almindelige norske gutter, der altid har haft en drøm om at synge, får filmen troværdigt overbevist os om. Der smøres godt med sentimental musik på, og billederne – der inkluderer flotte helikopteroptagelser af Oslo – er overraskende gode. Resultatet er en strømlinet og underholdende film, der holder et højt tempo.

Lidt ugler i mosen skal der jo også være. Det er hårdt for to unge drenge at holde energiniveauet oppe i koncert efter koncert. Så må man jo komme lidt op at skændes, på trods af – eller måske netop fordi – man er tvillingebrødre. Men bare rolig, konflikten bliver ikke større end at den løses inden den store finale hvor Marcus & Martinus får lov til at levere to hele sange i en solid koncertsekvens, der nok skal gøre sig godt hos fans i salen. Det bliver aldrig sådan rigtigt dystert eller komplekst, men det er heller ikke meningen. Marcus & Martinus: Sammen om drømmen er på alle måder en film lavet til fans.

Hvis jeg tager mine voksenbriller på igen, anes et vist mørke i periferien. En sekvens viser de to drenges robotagtige ansigter mens de i time efter time skriver autografer. I en anden beder farmand den ene tvilling om ikke at se så trist ud, når han er på TV. Vi ser selvfølgelig heller aldrig den store maskine af pengeglade voksne, der står bag musikken. Eller hører om hvordan brødrenes 8-årige lillesøster også allerede er på vej ud i popmusikkens verden. Her er der stof til en langt mere interessant dokumentarfilm, der nok ville kunne vække interesse hos MM-fans, når de er blevet 10-15 år ældre.

Men Marcus & Martinus: Sammen om drømmen lykkes altså med det den vil: At være kræs for fans. Den er effektivt underholdende. Man kan så stille sig mere skeptisk overfor selve intentionen bag filmen, men det ville min indre 11-årige pige altså aldrig gøre. Måske er jeg dog ikke helt MM'er endnu. Jeg er nemlig stadig ikke sikker på, hvem af dem der er Marcus, og hvem der er Martinus.

I Syrien21/6

Hvem spiller Julia Roberts’ bøsseven i My Best Friend's Wedding?