Adam DriverGarupe
Liam NeesonFerreira
Tadanobu Asanotolken
Ciar√°n HindsFather Valignano
Issei OgataInoue

Den stille tvivl

Naturen er forr√¶derisk, beskidt og mudret. Menneskene skjules af dis og t√•ge. Det samme g√¶lder for de sp√łrgsm√•l Martin Scorsese stiller i sin nye religi√łse storfilm Silence: De er er hyllet i deres egen t√•ge; uklare og mudrede. M√•ske netop derfor er de s√• fascinerende. Det her er en film, der uden undskyldning stiller store eksistentialistiske sp√łrgsm√•l til mennesket som spirituelt v√¶sen. Kan man leve uden tro? Hvordan bevares selv den st√¶rkeste tro i en fuldst√¶ndigt ubarmhjertig verden? Er tro af det gode eller onde? At formulere sp√łrgsm√•lene p√• skrift forringer dog kun den kompleksitet, de leveres med i filmen. Silence er den hidtidige kulmination p√• Scorseses √•rtier lange udforskning af religion, fortalt som kun en mester kan g√łre det.

Vi befinder os i Japan i det 17. √•rhundrede. To jesuit-pr√¶ster, Fader Rodrigues (Andrew Garfield) og Fader Garupe (Adam Driver) er taget til Japan med et dobbelt form√•l: At missionere, og at finde deres mentor Fader Ferreira (Liam Neeson), der efter sigende har afsagt sig sin tro. Japan er midt i Kakure Kirishitan-perioden; kristendom er forbudt og forfulgt. Deres mission er alts√• ualmindeligt farlig, og truslen om tortur og d√łd lurer lige om hj√łrnet, b√•de for de to pr√¶ster og den japanske menighed, der v√¶lger at f√łlge dem. Konfronteret med s√• barske vilk√•r s√¶ttes troen p√• den ultimative pr√łve ‚Äď for er tro virkelig s√• mange lidelser v√¶rd?

Silence er p√• mange m√•der et filmisk mesterstykke. Det er f√• der kan skabe s√• imponerende billeder som Scorsese, og samtidig f√• det til at se s√• legende let ud. Hver indstilling v√¶kker b√•de minder om klassisk kunst, og har rod i instrukt√łrens encyklop√¶diske viden om den samlede filmhistorie. Den naturalistiske belysning skaber en intimitet, der bringer os helt t√¶t p√• b√•de de to pr√¶ster og de lidende japanske kristne. Samtidig leverer Thelma Schoonmaker klipning, der b√•de holder intensiteten i hver enkelt scene og skaber sammenh√¶ngskraft gennem hele den noget intimiderende spilletid.

For tag ikke fejl; Silence er intimiderende. Det er ikke en film man nyder, s√• meget som det er en film man udholder. Den filmiske intimitet f√łlger nemlig med over i de utallige tortursekvenser, der er barskt realistiske p√• en m√•de, der r√łrte selv et h√¶rdet filmhjerte som mit. P√• mange m√•der bliver Silence en √łvelse i lidelse, ikke alene eksistentielt men ogs√• fysisk. Resultatet er, at man ikke alene forst√•r pr√¶sternes dilemma mellem tro og tvivl, men ogs√• bliver tvunget til at kigge indad uanset om man m√•tte betragte sig selv som troende eller ej.

Det hele underst√łttes af imponerende skuespilpr√¶stationer. Andrew Garfields f√łlsomme √łjne b√¶rer det meste af filmens spilletid, og det er ikke s√• lidt han m√• gennemg√•. Adam Driver kan ikke v√¶re andet end god, og Liam Neeson har en imponerende rolle som den forsvundne Fader Ferreira, der udnytter, og underminerer, skuespillerens naturlige autoritet p√• overraskende vis. Derudover b√łr n√¶vnes Issei Ogata som kompleks skurk, og mesterlige Tadanobu Asano, der tidligere i √•r kunne opleves i Harmonium. De er med til at hindre at forf√łlgelsen af de kristne fremstilles ensidigt skurkagtigt ‚Äď s√• let vil Scorsese ikke lade os slippe.

Silence er ikke en film for alle. Den er p√• mange m√•de tung at danse med, og kr√¶ver en god portion t√•lmodighed og udholdenhed fra sit publikum. Der er ikke alle der frivilligt vil ops√łge tre timers lidelse, uagtet hvor filmisk mesterligt det er fortalt. Men jeg vil nu alligevel anbefale at man tager en dyb ind√•nding og begiver sig ind i biografens stilhed. Det er der, bag mudderet, t√•gen og lyden af skrig, at Scorsese lader os h√łre vores egen tvivl.

Hvilke af følgende film har Søren Pilmark ikke været med i?