James McAvoyDennis /Patricia /Hedwig /The Beast /Kevin /Barry /Orwell /Jade
Betty BuckleyDr. Karen Fletcher
Anya Taylor-JoyCasey Cooke
Jessica SulaMarcia
Haley Lu RichardsonClaire Benoit

Shyamalans gamle tricks

Split overraskede mig. Den st√łrste overraskelse er m√•ske, at filmen er det hidtil st√łrste skridt p√• vejen tilbage til storhed for instrukt√łr M. Night Shyamalan, der i sin glansperiode med Den sjette sans og Unbreakable blev udpeget som en v√¶rdig arvtager for selveste Steven Spielberg. Det er lang tid siden nu, og der har mildest talt v√¶ret langt mellem snapsene i Shyamalans filmografi siden. Split er heller ikke ligefrem perfekt, men det er en solid lille thriller, der i sit filmsprog tr√¶kker spor tilbage til instrukt√łrens hovedv√¶rker.

Skolef√łdselsdagen er slut for teenageren Claire (Haley Lu Richardson) og kun to g√¶ster har endnu ikke fundet hjem fra den cafe festen er foreg√•et p√•. Claires bedste veninde Marcia (Jessica Sula) og klassens outsider Casey (Anya Taylor-Joy). Da ingen kommer for at hente Casey m√• Claires far k√łre alle tre piger hjem. Men uhyggeligt nok s√¶tter en anden mand sig ind i bilen, bed√łver pigerne og tager dem til fange et ukendt sted. Manden hedder Kevin (James McAvoy), men han har ogs√• andre navne, ser du, Kevin rummer 23 forskellige personligheder. Nu er det s√• op til de tre piger, under ledelse af Casey, at slippe v√¶k inden Kevin fuldbyrder sin grumme plan.

En stor del af underholdningsv√¶rdien i Split hviler p√• James McAvoy, der spiller alt fra lille dreng, over OCD-plaget psykopat til det der er m√¶rkeligere. Her leverer McAvoy virkelig varen. Hans evne til at vise skift i personlighed ofte kun ved hj√¶lp af kropsholdning og ansigtsmimik er biografbilletten v√¶rd i sig selv. Til tider er der selvsagt lidt teater-√łvelse over det, men McAvoy har succes med at balancere p√• knivs√¶ggen af overspil uden at falde i. Han underst√łttes af en Shyamalan, der tilsyneladende har fundet vej tilbage til sine gamle dyder. N√łjagtigt komponerede billeder skaber en vellykket klaustrofobisk intensitet i et filmsprog, der tr√¶kker linjer tilbage til instrukt√łrens f√łrste film. Shyamalan arbejder nu med et lavere budget, men her fik han virkelig mindet mig om hvor god han kan v√¶re.

Som altid hos Shyamalan er der tale om en konstruktion. Shyamalan har altid elsket gimmicks og Twilight Zone-agtige 'hvad nu hvis'-opl√¶g. N√•r han er bedst skaber han n√łjagtigt doseret puslespils-historiefort√¶lling, og n√•r han er v√¶rst skaber han ulideligt kunstige vaklende korthuse. Split er heldigvis mere det f√łrste end det sidste, men problemer har den. Ikke mindst er udnyttelsen af en reel psykisk sygdom ‚Äď dissociativ personlighedsforstyrrelse ‚Äď b√•de temmelig t√•belig og smagl√łs. Der er absolut ingen grund til at h√¶nge dette fjollede, men underholdende, plot op p√• en halvbagt forst√•else af en reel psykisk lidelse. Derudover taber fort√¶llingen ogs√• fremdrift undervejs. Et sideplot om Caseys barndom fortalt i kluntede flashbacks fylder alt for meget, og resultatet er, at Split bliver mindre stramt fortalt end f.eks. sin tematiske filmbror 10 Cloverfield Lane.

Split har alts√• nogle ret tunge problemer at danse med. Men s√• sker der noget ‚Äď tillad mig at v√¶re malerisk ‚Äď Shyamalan tager r√łven p√• mig. Det er lang tid siden, at det sidste minut af en film har haft s√• voldsom en effekt p√• mig som tilf√¶ldet er her, s√• p√• trods af sine problemer er jeg simpelthen n√łdt til at anbefale en tur i biffen. Den sidste bid af Split leverer et √łjeblik, der effektivt rekontekstualiserer alt, der er g√•et forud, inklusive filmens genre. At d√łmme fra reaktionerne ved pressevisningen er det n√¶ppe alle, der vil have samme oplevelse. Den fulde effekt kr√¶ver da ogs√• b√•de forkendskab og k√¶rlighed til instrukt√łrens tidlige film. Men i mine √łjne er Shyamalans trick her alts√• sm√•genialt.

Ironisk nok er jeg i syv sind om Split. P√• mange m√•der er det en effektiv thriller og Shyamalans bedste film i √•revis. Samtidig har den s√• sandelig ogs√• b√•de fort√¶llem√¶ssige og tematiske problemer. Men jeg kan bare ikke ben√¶gte at slutningen fik mig. Som man nok kan fornemme, er jeg splittet (t√łh√ł), men det er un√¶gteligt √•revis siden, jeg har v√¶ret s√• begejstret for en Shyamalan film.

Fra hvilken film stammer følgende klassiske 'skrig'?

"Heeeere's Johnney!"